Facebook Home – провал преди да стартира?

Когато бе обявена наскоро, Facebook Home изглеждаше като следващата голяма идея в света на мобилните комуникации – ново ниво, базирано на социалната мрежа, което на практика заменя софтуера на вашия телефон с всички онези функции, които сте свикнали да виждате в своя Facebook профил. Възприеман повече като интегрирано решение за телефон, отколкото като нормално приложение, Home бе представен от Марк Зукърбърг като нещо, което “завинаги ще промени начина, по който потребителите гледат на своите апарати”.

Това сякаш бе преди век.

А всъщност доста скоро, но просто междувременно нещата не се развиха по най-благоприятния за Facebook начин. Home трябваше да се появи най-напред на HTC First, който официално стана първият смартфон, продаван със социалната платформа, след което да стане достъпен и за още някои избрани модели. Вместо това обаче HTC First направи изключително слаб пазарен дебют и не след дълго понесе първият си тежък удар – най-големият американски мобилен оператор АТ&А официално се отказа от апарата. А през уикенда стана ясно, че европейската премиера на HTC First също ще бъде забавена. Това бе оповестено от английският мобилен оператор ЕЕ, който потвърди, че в “резултат на обратната връзка от клиентите” европремиерата на HTC First ще бъде забавена.

За да станат нещата още по-лоши за HTC и аспирациите на Facebook, решението за отглагането на пускането в продажба идва успоредно с няколко тежки корпоративни рокади, които тайванската компания преживя. Само в рамките на няколко месеца главният продуктов мениджър Коуджи Кудера, изпълнителният директор за Азия Ленард Хоорник и шефът на глобалните комуникации в компанията Джейсън Гордан напуснаха НТС. Заедно с тях си отидоха още петима души, заемащи ръководни постове в компанията.

НТС получи звучен шамар в интернет пространството и от бившият главен стратег на компанията Елик Лин, който също си тръгна през февруари 2013 г., за да се присъедини към Skype.

“До всичките ми приятели, които все още са в @HTC – просто си тръгнете. Напуснете сега”, написа Лин в своя Twitter профил. “Знам, че е трудно, но ако го направите ще бъдете много по-щастливи, кълна се!”

Едва ли това е нещото, което тайванският производител би искал да чуе, най-малкото пък от свой бивш служител. Компанията се надяваше, че сделката с Facebook ще усили продажбите на First, но съвсем скоро след появата си апарата вече се предлагаше с голямо намаление, а след това дойде и отказа на АТ&T да го продава в мрежата си. От своя страна Facebook все още заема изчаквателна позиция, твърдейки че “се вслушва в мнението на потребителите”.

“От една страна много хора го обичат, но от друга чухме и много важна информация за това как можем да подобрим значително Home. В резултат през следващите няколко месеца ще се съсредоточим върху добавянето на различни опции за кустомизация, които са свързани с обратната връзка, която получихме”, обяви компанията. “Докато подобряваме Home възнамеряваме да ограничим разпространението му върху други устройства и затова изглежда логично, че EE и Orange са решили да отложат премиерата на HTC First в Европа”.

Мобилният оператор ЕЕ вече обяви, че ще проведе допълнителни разговори със своите клиенти, които са проявили интерес към устройството и потвърди, че Facebook също е препоръчала HTC First засега да не се пуска на Стария континент.

“Искаме да ви уверим, че нашата задача продължава да бъде да предлагаме най-новите мобилни технологии на клиентите ни, така че ще продължим да развиваме нашата силна връзка с Facebook и да предлагаме нови възможности”, обяви ЕЕ. Всичко това звучи достатъчно мъгляво и успокоително, но бъдещето е прекалено неопределено, а проблемите около Home, Faceook и HTC са сега.