Индивидуалните превозни средства продължават да са много по-сигурни от автомобилите, но се налага изводът, че най-младите водачи масово подценяват рисковете и не успяват да ги карат безопасно
През последните години електрическите тротинетки стават все по-популярни сред българското население и все повече хора предпочитат този метод на придвижване. Те са по-екологични, удобни и не на последно място – безопасни, в сравнение с автомобилите и останалите традиционни транспортни средства. Доказателство за последното е видимо и от огромната разлика в броя на катастрофите с тротинетки, спрямо тези с коли или мотори. Затова и все повече хора на всякаква възраст използват тези средства за придвижване в градовете, за да отиват на работа, на лекции в университета или за други цели.
Налага се обаче и тенденцията за увеличение на инцидентите с електрически тротинетки и основната причина за това е често безотговорното им използване от най-младите. Именно младежите масово подценяват рисковете и не спазват базовите правила за безопасност, което застрашава тях и околните. Затова Българската асоциация за електромобилност (БАЕМ) разпространява набор от съвети и препоръки, насочени най-вече към младите, но също и към всички останали водачи на електрически тротинетки.
Носене на каска
Използването на предпазна каска е силно препоръчително при управление на каквото и да е индивидуално превозно средство. В рискови ситуации тя може да предпази от тежки мозъчно-черепни травми със сериозни последствия.
Повишено внимание за неравностите на пътя
Дупките и неравностите са голям проблем по българските пътища. Някои от тях биха могли да предизвикат и катастрофа с автомобил, но тротинетките са много по-уязвими в това отношение от колите и дори от велосипедите. „Често дори най-малката неравност може да доведе до загуба на контрол, особено ако се движим и с несъобразена скорост“ – коментира Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ и апелира водачите да карат със съобразена скорост и да следят за всякакви неравности.
Внимавание за места без видимост
„Отвсякъде, където нямаме видимост, може изненадващо да се появи кола, пешеходец, животно или друг обект, а това може да доведе до опасен за живота сблъсък. Ето защо трябва да управляваме превозните средства със съобразена скорост и да внимаваме покрай спрели автомобили, гаражни врати и други обекти, зад които не знаем какво има“ – посочва още Владислав Стоицов. Той призовава при преминаване в близост до автомобили да се има предвид и рискът от изненадващо отваряне на някоя от вратите. Същото важи и за риска от отваряне на врати на входове или магазини на пътя. Заплаха биха могли да бъдат също висящи ниско табели, както и всякакви други елементи, излизащи от сградите.
Спазване на пътните знаци и светофарите
От Асоциацията призовават водачите винаги да спират на червен светофар и знак STOP, тъй като съобразяването с Правилника към Закона за движение по пътищата е задължително не само за шофьорите на автомобили, а и за всички участници в движението.
Водачите да не карат в насрещното
От БАЕМ са категорични, че тази практика може да доведе до сериозни пътни инциденти. Водачите не бива да карат електрическа тротинетка срещу посоката на движение, дори на шега, а трябва да спазват указаната посока и да се движат само на разрешените за това места – по велосипедната инфраструктура и по пътища с максимално разрешена скорост до 50 км/ч., възможно най-вдясно.
Пресичане на пешеходни пътеки като пешеходец
На пешеходните пътеки не трябва да се шофира, а да се преминава по тях като пешеходец. В противен случай има риск някой от пешеходците или самият водач да пострада.
Каране със съобразена скорост
Електрическите тротинетки много бързо ускоряват или намаляват скоростта, което създава измамното усещане, че водачът може да отреагира във всяка ситуация. Затова от БАЕМ съветват да се кара със скорост, която ще позволи навременна реакция, ако ситуацията на пътя се промени изненадващо.
Внимание с пешеходците
Тротинетките все още са сравнително нов участник в движението, бързи са и са тихи, което често прави появата им неочаквана. Повечето пешеходци не са свикнали с това и е отговорност на водача на тротинетка да намали и да се увери, че внезапната поява няма да ги уплаши.