Британската компания Change Please стана победител в четвъртото издание на глобалната надпревара за социално отговорен бизнес – Chivas Venture с награден фонд от 1 мнл. щ. д., в която всяка година се подкрепят стартъпи с потенциал да променят света около нас към по-добро. Победителите, които се състезаваха с компании от 27 страни, получиха дял от голямата награда на стойност 350 хиляди щ. д., след като представиха проекта си пред хиляди технологични фенове от цял свят, инвеститори и предприемачи, в рамките на финалната фаза на конкурса, чиито домакин бе технологичната конференция TNW Conference в Амстердам. Петимата финалисти имаха точно пет минути, за да впечатлят журито със своите новаторски идеи и визия за бъдещето. Българската компания NASEKOMO, която разработва иновативен проект за превръщане на органични отпадъци в храна за ларви на насекоми като алтернативен източник на протеин за животните, достигна до полуфинала на конкурса.
Проектът на победителите Change Please дава възможност на бездомни хора да получат безплатно обучение за баристи и след това да започнат работа, за която да получават адекватна за Великобритания заплата. Екипът на компанията помага на включилите се в проекта да си намерят жилище още в първите десет дни, а всичките печалби се реинвестират, за да се подпомогне намаляването на бездомната общност, която от 2010 г. е нарастнала почти двойно. Тяхното кафе, сервирано в екологично чисти чаши, се предоставя от ферми, които подкрепят местните общности в нужда.
С наградата победителите планират да създадат нови центрове за обучение на баристи във Великобритания и САЩ.
„Толкова съм щастлив. Беше дълго, изпълнено с трудности пътуване, но създадох 26 невероятни нови приятели от цял свят – това беше истинската ми мисия. Последните четири месеца бяха невероятни. Бих желал искрено да благодаря на Chivas.”, коментира победата създателят на Change Please – Кемал Езел.
Глобалният финал, чиито домакин бе носителят на наградата BAFTA, сценарист и водещ – Ричард Айоад, бе кулминацията на четвъртото издание на Chivas Venture, в което тази година за дял от голямата награда 1 млн. щ. д. се състезаваха 2 600 компании с кауза от цял свят. В журито се включиха Will.i.am, изпълнителен директор на I.AM.PLUS; Александър Рикар, изпълнителен директор на Pernod Ricard; Шейла Херлинг, The Beeck Center for Social Impact + Innovation и Кресе Уеслинг, създател и директор на стартъп компанията Elvis & Kresse.
Другите четирима финалисти също получаха финансиране за своите проекти. Холандският проект Mestic, който преобразува тор от крави в био текстил, био пластмаса и хартия, спечели 200 х.щ.д. Създателите на първия електронен четец за Брайл – испанците BraiBook получиха 100 х.щ.д. Проектът Picha от Малайзия, който подкрепя маргинализираните общности чрез устойчив бизнес модел за кетъринг и доставка на храна, както и компанията WATER Labs от САЩ (50 х.щ.д.), които са разработили евтини, безводни тоалетни за домакинства и общности от цял свят. Наградата на публиката на стойност 50 х.щ.д бе спечелена от проекта BraiBook и неговия създател Ерик Сикарт.
„Chivas Venture е инициатива, от която лично се чувствам горд. Това е повече от конкурс. Това е проект, обединяващ предприемачи и иноватори, които оказват реално въздействие върху средата около нас и променят начина, по който правим бизнес. От началото на състезанието до момента сме финансирали социални предприемачи от цял свят с 3 млн. щ. д., които не спират да подобряват живота на повече от 1 млн. души в над 40 страни и 6 континента. Това не е лоша възвращаемост на инвестицията“, коментира Александър Рикар, изпълнителният директор на Pernod Ricard.
В четирите издания на конкурса, който стартира през 2014 г., са кандидатствали над 8 000 компании от цял свят. Проектите, подкрепени от Chivas Venture, са намалили вредните емисии на CO2 с над 60 милиона тона, рециклирали са 13 000 тона отпадъци и са спасили над 8 милиона дървета и 1 милион колонии за медоносни пчели. Финансирани са 75 000 дни образователни дейности за жени и момичета, 23 000 домакинства са получили достъп до чиста енергия и са доставени 24 млн. литра чиста питейна вода.
Сhivas Regal вярва, че щедростта и успехът вървят ръка за ръка и когато споделиш своя успех с другите, работата става удоволствие. Конкурсът с кауза е вдъхновен от основателите на компанията – Джеймс и Джон Чивас, които споделят успеха на бизнеса си с местна общност, чрез подкрепа на църковни, образователни и социални инициативи. Chivas Venture си поставя за цел да почете тяхното наследство, чрез подкрепа на бизнеси с глобални каузи, които облагородяват света около нас. Петото издание на Chivas Venture ще стартира през септември 2018 година. За допълнителна информация може да посетите www.chivas.com/the-venture.