На 7 януари в Лас Вегас започна едно от най-големите технологични изложения в света – CES (Consumer Electronics Show). Всяка година в рамките на събитието водещи компании от целия свят представят най-новите си продукти и технологии.
В следващите редове ще опишем едни от най-впечатляващите иновации, показани през първия ден на изложението. Сред тях са: новите графични процесори на Nvidia, последните смарт продукти на Samsung, инициативата “Panasonic Go”, първите електромобили Honda, панорамният iDrive дисплей на BMW, холограмната технология Holobox Mini, умно червило за хора с увреждания, роботизирани кучета-домашни любимци и други.
GeForce RTX 50 Series – графични процесори за геймъри и творци
С вълнуваща презентация производителят на чипове Nvidia анонсира новата си серия графични процесори – GeForce RTX 50. Изпълнителният директор Дженсън Хуанг обяви, че те са най-усъвършенстваните потребителски модели, разработени досега от компанията. Той подчерта, че процесорите GeForce RTX 50 ще предложат на потребителите реалистични графики и ускорение на работните процеси, което ще им позволи да създават, играят и разработват с по-висока ефективност и качество.
Серията GeForce RTX 50 включва графични процесори както за настолни компютри, така и за лаптопи, като е създадена специално за геймъри, създатели на съдържание и разработчици. Те обещават значително подобрение в производителността и визуалните възможности, благодарение на иновациите в AI и рейтрейсинг технологията.
SmartThings продукти и Vision AI технологии от Samsung
В първия ден на CES 2025, Samsung представи новите си продукти от линията SmartThings. В рамките на изложението компанията демонстрира иновативни технологии, които обещават да преобразят начина, по който потребителите се забавляват и използват своите устройства.
Една от най-значимите новини от щанда на Samsung беше представянето на новите им телевизори, които вече поемат по-интерактивна роля в домашното развлечение. Благодарение на нововъведената функция „Samsung Vision AI“, потребителите могат да се възползват от възможности като разпознаване на актьорите на екрана и осигуряване на превод на субтитри в реално време.
Panasonic навлиза по-дълбоко в AI с новата инициатива “Panasonic Go”
Panasonic привлече вниманието с новата си корпоративна инициатива „Panasonic Go“, която обещава да стимулира растежа на компанията чрез инвестиции в изкуствен интелект (AI). Главният изпълнителен директор Юки Кусуми обяви, че технологичният гигант има амбициозната цел – до 2035 г. 30% от основните приходи на компанията да бъдат генерирани от бизнеси, свързани с AI.
Той представи новата платформа „Umi“, която използва AI технологии за да бъде „персонализиран семеен уелнес треньор“. Кратка демонстрация показа как Umi, който изглежда като чатбот, отговаря на потребителите и изпълнява различни задачи, включително планиране на семейни събирания, проследяване на любими дейности и обобщаване на това как се справят роднините. Според Panasonic, Umi ще бъде достъпен още тази година.
Honda дебютира с новите си електрически модели
Прототипите на Honda 0 SUV EV и Honda 0 Saloon EV привлякоха вниманието на посетителите на щанда на Honda. От компанията потвърдиха, че двата електрически модела ще бъдат пуснати на пазара в Северна Америка през следващата година, като след това ще бъдат достъпни и на други световни пазари.
В допълнение, Honda представи новата си операционна система за автомобили, наречена „AISMO OS“. Името на софтуера е в чест на хуманоидния робот ASIMO, който Honda представи на CES преди 20 години. „AISMO OS“ ще бъде интегрирана в автомобилните системи на всички модели от серията 0 и ще предложи функции като автоматизирано шофиране, помощ на водача и развлекателни системи в автомобила.
BMW представи новия си панорамен iDrive дисплей
Друг емблематичен производител на автомобили – BMW впечатли посетителите на CES 2025 с представянето на новия си панорамен iDrive дисплей и операционната система X. Комиците Тим Медоус и Кен Джонг бяха на сцената за обявяването на новите технологии. Те ще бъдат включени във всички автомобили от следващо поколение на компанията, които ще се появят на пазара през есента на 2025 г.
Новата система на BMW прожектира панорамен екран върху предното стъкло на автомобила, което позволява на водачите да получават информация директно в полезрението си, без да отклоняват погледа си от пътя. Управлението на дисплея се осъществява чрез сензорен екран, разположен под него, и гласови команди, предоставяйки максимално удобство и безопасност за шофьорите.
Нова холограмна технология от Holoconnects
Holoconnects демонстрира своята най-нова холограмна технология Holobox Mini. Компанията представи своите иновативни „холобокси“, които през последните години се използват за комуникация чрез холограми в реален размер и миниатюрни холограми от цял свят.
Андре Смит, главен изпълнителен директор и съосновател на Holoconnects, сподели, че компанията е внедрила стотици такива устройства за различни цели. Примери за техните приложения включват привличане на лекари в селски общности и подпомагане на учители да влизат в много класни стаи едновременно.
Напоследък Holoconnects разширява своето присъствие и в сферата на изкуствения интелект и хотелиерския бизнес. В сътрудничество с хотелиерския мениджмънт, компанията стартира AI-аватар технология, предназначена за работа на рецепциите на хотелите. Тази технология вече е на разположение в избрани хотели Aiden by Best Western в Дания.
Grupo Boticário представи умно червило за хора с увреждания
Базираната в Бразилия компания за красота Grupo Boticário представи новия си прототип на умно червило, помагащо на хора със зрителни и двигателни затруднения да се гримират. Устройството, което е с размерите на тенджера за ориз, използва изкуствен интелект, за да сканира формата на устните и тена на кожата на потребителя.
След около минута, роботизирана ръка прецизно нанася червило в един от четирите налични в момента нюанса. В момента устройството е изложено във водещия магазин на компанията в Сао Пауло, но от там се надяват, че скоро ще бъде достъпно и в домовете на хората.
Eмоционалнo подкрепящи роботи-домашни любимци от Tombot
Tombot привлече вниманието с реалистичния си интерактивен робот лабрадор ретривър на име Джени. Той разработен като партньор за емоционална подкрепа за хора, които не могат да имат истински домашен любимец. Покрити със сензори, роботизираните кучета на Tombot, могат да усещат докосванията и да реагират на избрани гласови команди, осигурявайки взаимодействие, което наподобява истинско домашно животно.
Главният изпълнителен директор и съосновател на компанията Томас Стивънс обясни, че продуктът е вдъхновен от майка му, диагностицирана с болестта на Алцхаймер, след като нейното куче е било отнето от съображения за сигурност. „Тези кученца са предназначени за лечение на поведенчески и психологически симптоми на деменция“ – посочи Стивънс. Той допълни, че компанията цели продуктите ѝ да бъдат първите роботизирани кученца, одобрени като медицински изделия.