За последните 18 и повече години интернет се превърна в неизменна част от нашето ежедневие. Уеб присъствието стана задължително и с особена сила това важи за бизнеса, институциите и организациите. Информационни сайтове, уеб портали, онлайн магазини, социални мрежи – всичко това се обощава с две думи – уеб сайт. За да присъстваме в интернет ние трябва да имаме уеб сайт. Можем да си го създадем сами с популярни системи за управление на съдържанието /CMS/ като WordPress, Joomla, Drupal и др. или да използваме услугите на професионални разработчици. Във всички случаи обаче е необходимо да знаем какви грешки не трябва да допускаме при изработка на сайт.
Какви са най-често допусканите грешки при изработка на сайт?
-
Вашият уеб сайт не казва веднага на посетителя кой сте вие и какво точно предлагате – Началната страница на сайта ви е най-важната страница. Когато посетител влезе в сайта ви, най-често първото което вижда е началната ви страница. На нея трябва да е посочено ясно кои сте вие и какво предлагате. Главното меню трябва да е четливо, ясно и добре структурирано. Добре е да има препратки към основните ви вътрешни страници, атестации от клиенти, препратки към ваши партньори.
-
Вашият уеб сайт не е приятелски настроен към мобилните устройства – над 40% от трафика в интернет е през мобилни устройства и делът им ще продължи да се увеличава. Вашият сайт задължително трябва да има мобилен или респонзив /отзивчив/ дизайн. От 2018 г. това е задължителен фактор за добро класиране на даден сайт в Гугъл. Факт!
-
Сайтът ви зарежда бавно! – ако сайтът ви зарежда по-бавно от 3 сек. това е проблем. Повечето посетители очакват сайта да зареди за 2 сек. или по-малко. Ако сайта ви зарежда по-бавно, посетителят просто ще излезе и едва ли ще се върне пак. При заявка от сървър в страната в която се хоства сайта е желателно той да зарежда за под 1 сек.
-
В сайта ви липсват заглавия и подзаглавия Н1 и Н2 – Заглавията с тагове Н1 и Н2 са задължителни. Те открояват съдържанието, привличат вниманието и указват на ботовете на търсачките какво съдържание сте публикували на сайта си, т. е. помагат за класирането на дадена страница в резултатите от търсенето.
-
Вашият уеб сайт не е HTTPS /няма защита с SSL сертификат/ – Ако сайта ви не е защитен с SSL сертификат е все едно да махате с червен флаг както за търсачките, така и за предпазливите посетители на уебсайта. И не, няма значение дали сайта ви е за електронна търговия или не. Ако поискате лична информация – от имейл и телефонен номер до име и фамилия – вашият сайт трябва да бъде защитен . В противен случай, Google (и други търсачки) ще придвижи уебсайта Ви по-надолу в резултатите от търсенето и ще ограничи видимостта ви онлайн.
-
В сайта ви липсва или е недостатъчна информацията за контакт – посочете телефон за връзка и имейл или в заглавната част /хедъра/ или в долната част /футъра/ на сайта ви. Създайте привлекателна страница за контакт с контактна форма, телефони, имейли и гугъл карта с адреса ви. 64% от посетителите искат да видят информацията за връзка с компанията и 44% от посетителите ще напуснат, ако няма информация за контакт или телефонен номер. Крайната цел на посещението трябва да бъде създаването на реализация, като потребителят се свърже с вас.
С това разбира се не се изчерпват грешките при изработка на сайт и последващата му поддръжка, но тези са едни от най-често срещаните.
Обмислете внимателно всички аспекти на онлайн проекта си – сами ли да го реализирате или да се обърнете към професионален разработчик. Ако решите да ползвате професионални услуги проучете добре пазара и разработчика на който сте се спрели. Потърсете отзиви от клиенти, препоръки, разгледайте портфолиото му и най-вече избягвайте нереалистично ниски оферти. Това е бизнес в който 90 от вложения актив е труд. Трудът струва пари. Ниските цени означават по-малко вложен труд, а от там и по ниско качество на свършената работа.