Преди пет години Dell отстъпи короната на най-голям РС производител в света на дългосрочния си конкурент Hewlett-Packard. Затова когато НР обяви, че възнамерява да намали значително инвестициите си в РС бизнеса, които наброяват 41 милиарда долара и за премести голяма част от своите активи в други сектори, Dell не закъсня с реакцията. Тя дойде от основателят на компанията и неин изпълнителен директор Майкъл Дел, който използва twitter, за да даде израз на чувствата си.
„Сбогом, НР!“, написа той в края на август. „Съжалявам, че вече не искате да сте в бизнеса с персонални компютри. Ние пък го харесваме и сме решени да останем“.
Независимо дали си номер 1 или номер 2, решението да останеш в сфера, която мнозина считат за изостанала и принадлежаща на отминала епоха е съмнително. В момента всички компании се насочват към мобилния пазар под формата на таблети, смартфони и т.н., но Dell вижда позицията си в бизнеса, който някога доминираше като отправна точка за бъдещи постижения. С поредица от разширявания, чрез които компанията придоби 10 допълнителни бизнеса, днес Dell е активна в широка гама от IT услуги, мрежови системи и съхранение на данни. През миналата година Dell реализира приход от 39 милиарда долара от продажби единствено на стандартни настолни конфигурации и лаптопи. Според Майкъл Дел продажбата на подобни относително евтини компютри ще отвори врати към по-високотехнологичния сектор. В същото време компанията постепенно започва да се отказва от индивидуалните потребители за сметка на представители на малкия и средния бизнес, както и на правителствени агенции, които по последни изчисления представляват около половината от нейните клиенти.
Тази смяна в стратегията идва в деликатен момент. Анализите предвиждат, че за 2011 г. Dell ще има по-малко печалби (едва около 3.7 милиарда), отколкото е имала през 2005 г. Акциите на компанията са загубили 40 процента от стойността си от януари 2007 г. насам, когато Майкъл Дел се върна отново на кормилото на компанията, която някога основа. Индустрията все още остава доста скептична към гиганта, паднал на колене. „Все още е трудно да се каже дали при завръщането си Майкъл Дел ще може да спаси компанията си, така както направи това Стийв Джобс преди време с Apple“, коментира Джейсън Ноланд, анализатор към инвестиционната банка Robert W. Baird.
Напоследък пазарът на потребителска електроника е настроен изключително неблагоприятно към всичко, което не носи марката Apple и Dell също понесе няколко сериозни удара. Лаптопът Adamo, рекламиран като хай-енд продукт на цена от 2000 долара и пуснат с разточителна рекламна кампания преди две години, не успя да достигне много купувачи, а само преди месец компанията официално се отказа от своя 5-инчов таблет Streak. Казано с прости думи, това налага промяна.
И Майкъл Дел е готов да я направи. Като фокусира усилията на компанията си върху малкия и среден бизнес (офиси от 100 до 5000 души), той смята, че така ще избегне пътя на конкурентните гиганти, като в същото време няма да поема и ненужни рискове. Чрез скорошното придобиване на Compellent Technologies и Force10 Networks Дел се надява да предложи на съществуващите си клиенти пълна гама от услуги, свързани с трансфер, съхранение и анализ на информация. За тях ще бъде по-лесно да купуват направо от Dell, отколкото да минават през посредници като IBM, HP и Cisco. Що се отнася до смартфоните, Dell планира да подобри Android и Windows операционните системи със собствена технология за сигурност, насочена специално към съхранението на корпоративни данни.
Въпреки това, дори след всички тези ходове Dell изостава или просто липсва от някои от най-новите пазарни тенденции, включително облачните услуги и софтуера за анализ на данни. В самото начало на септември IBM придоби две компании, произвеждащи такъв софтуер, а в същото време HP закупи фирмата Autonomy, занимаваща се с подобна дейност, за 10 милиарда. Облачните услуги на Amazon и Microsoft постепенно заменят традиционните сървъри и позволяват на потребителите да черпят компютърната мощност направо от интернет. „Доста предприятия искат по-комплексни и гъвкави доставчици, а Dell не е такъв“, твърди Ноланд. „Dell е по-скоро бюджетна компания“.
Но Майкъл Дел не смята, че бизнесът му е обречен. „За да промениш мисленето на и за една компания се иска време“, казва той. „Аз обаче съм на 46 години и все още се чувствам достатъчно млад!“