5 съвета за малкия бизнес във време на криза

Едно от малкото неща, които можем да твърдим със сигурност в момента е, че икономиката е в състояние на криза. Мащабите, разбира се, са различни в различните сектори и държави, но обединяващият фактор е, че навсякъде се прави преоценка на приоритетите, оптимизация на разходите и по-внимателно планиране на действията. В даден момент тази пазарни сътресения най-сетне ще отшумят, но докато това се случи нестабилността на икономиката ще бъде реална опасност за всяка една компания.

А никъде това не е по-ясно от малкия бизнес, където ресурсите са най-оскъдни. Въпреки това силата на малките предприятия е именно в техния размер – те са гъвкави, могат да се приспособяват лесно и да правят завои в политиката си без това да изисква одобрение от тромавата корпоративна структура. Но за да оцелеят в тези несигурни времена, малките предприятия могат да използват и нови методи. Ето пет предложения за това как да се развива малкия бизнес във време на криза.

1.    Поискайте по-добри условия за плащане

Въпреки че банките по принцип се колебаят, когато става въпрос за финансиране на малки предприятия, има и добра алтернатива – търговски кредит. Той е гъвкав, а сроковете не са толкова обвързващи. С негова помощ може да отложите плащането на парични задължения по повод реализацията на стоков продукт или услуга. Ако поискате разсрочено плащане за 60, 90 или дори 120 дни си осигурявате финансов капитал веднага, без да се ангажирате с тежките банкови условия.

2.    Използвайте силата на социалните мрежи

Facebook и twitter не са само за забавление и губене на време; двете водещи социални мрежи представляват мощен бизнес инструмент, с чиято помощ може да изковете нови маркетингови стратегии и да достигнете клиенти, за които не сте подозирали. А най-хубавото е, че са безплатни. Доста е вероятно вашите настоящи клиенти вече да ги ползват, което пък е причина за вас да се включите. Както казва пазарния експерт Сет Гордън, „пет хиляди души, които искат да чуят вашето съобщение са по-добре от пет милиона, които не искат“. Вместо да влагате много повече пари в стандартна маркетингова стратегия, която може и да не сработи, използвайте силата на Facebook и twitter, за да се обърнете към вашите настоящи и потенциални клиенти директно и евтино.

3.    Подобрете обслужването на клиентите

Времената на икономическа криза често карат компаниите да съкращават значително разходите си. Въпреки това някои ограничения се оказват по-скъпи за компанията в перспектива. Например, някои от вашите конкуренти може да свиват бюджета като орязват парите за обслужване на клиентите. Опитайте се да не го правите и вие! Помнете, че по принцип е по-скъпо да намерите нови клиенти, отколкото да задържите сегашните. Нещо повече, докато другите намаляват парите за обслужване и комуникация с клиенти, ако имате възможност, вие дори ги увеличете, за да направите компанията си лесно забележима на общия фон.

4.    Бъдете онлайн!

Интернет е глобално село и Facebook и twitter са само две от неговите махали. За да увеличите трафика на бизнеса си (както онлайн, така и офлайн), потърсете уеб страници, които предлагат услуги от типа „Жълти страници“ или подобни бизнес указатели. Концентрирайте се върху услуги, които са безплатни или относително евтини. Google Place предлага безплатен и полезен указател на различни фирми. Bing и CityGrid имат подобни услуги, чрез които клиентите могат да научат повече за дадена компания.

5.    Отделете личния и бизнес кредита си

Кандидатствайте за кредитна карта на името на компанията ви, а не на вашето собствено. Поддържането на бизнес кредитна история, която се различава от личната ви помага на компанията да получи достъп до по-добри финансови условия, кредитни потоци, заеми и други форми на капитал.

Имайте предвид, че доста банки биха се поколебали преди да отпуснат пари на малка компания, която няма добра финансова история, затова ако още не сте го направили, сега е моментът да извадите кредитна карта и разплащателни сметки на името на фирмата. С течение на времето по този начин не само ще изградите кредитната репутация на компанията си, но и ще се предпазите от даването на лични гаранции.