В последно време все повече се налага тенденцията за “бранд с човешко лице”. Оставяйки настрана гръмките корпоративни девизи и комплексни анализи на маркетинговите специалисти, това най-общо казано означава една компания да взаимодейства с всеки свой клиент лично. За да стане това възможно обаче, тя трябва да промени начина, по който отговаря на своите потребители, в частност на тези в социалните мрежи. Ако сте начело на подобна амбициозна компания или планирате маркетинговата стратегия на дадена фирма, ето какво може да направите по този въпрос.
1. Мислете като социална мрежа
В социалните мрежи цари равенство. Ако Facebook смята, че компаниите и хората трябва да бъдат поставени на едно и също ниво, вие трябва да направите абсолютно същото.
2. Персоналът
Преди да започнете да хуманизирате бранда, погледнете най-напред към своя бизнес. Персоналът е най-естественото продължение на бранда. Започнете от него. Така например в отделни дни определени ваши служители биха могли да влизат в социалните канали и да водят разговори с феновете за тяхната собствена корпоративна култура.
3. Шефовете трябва да стоят настрана от социалнте мрежи
Често шефовете са толкова откъснати от средностатистическия потребител, че не знаят как точно да взаимодействат с него. Именно поради тази причина е добра идея те да не контактуват с него в социалните мрежи.
4. Предоставете достъп на клиентите си до вашия бизнес
Не може да поканите всички в заседателната зала, но имате възможност да им предоставите достъп до други части от бизнеса ви. Да вземем за пример Лиз Филипс от голф гигантът TaylorMade. “На първо място ние сме голфаджии – коментира тя. – Компанията изразява тази своя идентичност, като спонсорира обиколка с микробус. Всяка седмица организираме PGA събития с кореспондент, който пуска туитове в реално време на нашите последователи.”
5. Третирайте клиентите като партньори
Някои марки се отнасят с клиентите си така, сякаш те са лицето на компанията. Да вземем за пример Levi’s. Компанията създаде цяла серия от видео клипове, в които изобразява как техни потребители носят стоките им. Освен това Levi’s създадоха цяла модна линия, която отговаря на търсенията на конкретна група – градските байкъри.
6. Установете контакти с отделни личности
Марк Джиролимети е собственик на малък бизнес в търсене на нов джип за компанията си, когато внезапно получава изненадващо обаждане. То е не от кого да е, а лично от изпълнителният директор на Ford Motor Company Алън Мълали. Шефът на автомобилният гигант кани господин Джиролимети на тест драйв на новия модел Edge Crossover. Този нестандартен ход е по идея на социалния стратег Скот Монти, който е съветник на Мълали. В резултат не само, че Марк Джиролимети си купил въпросния джип, но благодарение на добрите си контакти разпространил и похвалил новия подход на Ford, което довело до отлични резултати.
7. Признайте грешките си
Искате да докажете, че компанията ви е с човешко лице? Няма нищо по-добро от това да признаете, че сте сгрешили в нещо. По време на презентацията си по бранд журнализъм на фестивала South by Southwest, главната редакторка на Twitter Карън Уикър обясни, че подобно признание не би трябвало да бъде чуждо на нито една компания.
8. Бъдете отворени за дебати
От време на време хората се карат. Същото се отнася и за компаниите. Когато се получи конфликтна или най.малкото неясна ситуация, дискусията често е най-доброто решение. Не е лошо да се обърнете към вашите читатели или клиенти, да поискате мнение във форуми и блогове, за да ангажирате интернет общността и да покажете, че зачитате нейното мнение.
9. Използвайте феновете си
Не е вярно, че хората не са склонни да направят нищо без заплащане. Интернет позволява на всеки да се ангажира по един или друг начин и това трябва да се използва. Опитайте се да въвлечете читателите и клиентите си във вашата дейност. Създайте фен страница, обявете конкурси, поискате от тях да направят нещо дребно за благото на компанията и ще останате изненадани от това колко много хора ще се отзоват. Така например Cisco Systems създаде своя Facebook страница, наречена Cisco Networking Academy, която е насочена към технологичната общност и позволява на най-изявените фенове да бъдат модератори в нея.
10. Присъствайте навсякъде!
Социалните медии дават възможност на всяка компания да участва активно в бизнес ежедневието. Не е нужно да разполагате с голям бюджет и стотици служители, за да достигнете до крайния потребител. Facebook, Twitter, MySpace, LinkedIn и още много други сайтове позволяват срещу минимален ресурс за направите платформа, която да използвате за общуване с клиенти, конкуренти и медии. Онези компании, които не се възползват от това, ще бъдат осъдени да изпаднат в забвение. Причината за това е проста – не можеш да бъдеш социална медия, ако не присъстващ в социалните медии.