Д.Иванов,Toshiba: Правете добре сметка, когато купувате

Данко Иванов е човек с голям опит в IT бранша и като такъв винаги има какво да каже. Посреща ни с широка усмивка и по време на интервюто се връща назад към зората на съвременния IT пазар в България. След стремителна кариера в половин дузина известни компании днес Данко е представител на Toshiba за България и има амбициите да наложи нейните продукти като пръв избор за потребителите у нас.

Иво Цеков: Бихте ли се представили за нашите читатели – как се казвате, какъв пост заемате и от кога сте в компанията?

Данко Иванов: Казвам се Данко Иванов и съм представител на Toshiba Digital Product and Services, което ще рече, че отговарям за потребителската електроника в частта й за преносими компютри и телевизори. В компанията съм от май 2011 г.

ИЦ: С повече от десетгодишен опит в бранша вие сте ветеран на IT пазара у нас. Разкажете нещо повече за професионалния си път.

ДИ: Лично аз направих първите си стъпки като собственик на компютърен клуб, след което станах търговец в едно от големите имена по онова време – Експрес Консулт. Там отговарях за лизинговите продажби, което бе сериозно предизвикателство предвид, че тогава лизингът като механизъм бе доста неразпространен. За кратко бях в Компютър 2000, а след това в Поликомп, където научих наистина много. Тогава работех с продуктите на Fujitsu Siemens, която тогава бе напълно неизвестна на нашия пазар. За кратко време тя се превърна в лидер както при преносимите и настолните компютри, така и при сървърите. След това дойде ред и на първата ми работа в представителство на чужда фирма у нас. Това бе Lexmark, а след нея преминах и през LG. Днес смело мога да кажа, че IT браншът е изключително чист, не е част от сивата икономика и в него успяват само онези, които наистина работят много добре.

ИЦ: Трудно ли се прави бизнес с потребителска електроника у нас? Кои са вашите партньори и клиенти?

ДИ: Да, наистина началото бе трудно, но това не се отнася само за България, а за целия регион. Нещо повече, за разлика от много компании в съседни държави, които фалираха по една или друга причина, тук бизнес средата е по-устойчива. Големи дистрибутори в Хърватска и Унгария затвориха врати, но в България нещата са по-балансирани. Това се дължи и на добрите отношения, които съществуват между чуждите компании и местните партньори. Ние конкретно работим изключително с Поликомп, чрез които продуктите ни стигат до много крайни клиенти, както и директно с двете най-големи търговски вериги – Техномаркет и Технополис. Имаме успешни бизнес взаимоотношения и с трите мобилни оператори – МТел, Глобул и Виваком.

ИЦ: Toshiba е глобална компания с широки интереси. Кои са другите сфери, в които работи тя?

ДИ: Действително Toshiba е много повече от компания за потребителска електроника, която дори не е основният й бизнес. Ние попадаме в топ 100 на най-големите компании в света и за това има причина. Toshiba произвежда климатици, бяла техника, твърди дискове, дори инвестира в ядрената енергетика. Там обаче резултатите стават видими за по-дълъг период от време, тъй като една ядрена електроцентрала се строи години. Интересно е, че преди години покойният съосновател на Apple Стийв Джобс посетил централата на Toshiba и останал особено впечатлен от най-малкият като размер твърд диск, който бил изработен от компанията. Той побирал 4GB и Джобс се зачудил какво би могло да бъде неговото приложение. Тогава му хрумнало, че на него могат да се съберат доста музикални файлове и така се родил първият iPod.

ИЦ: Как се движат финансовите резултати на Toshiba в последните две години на фона на кризата?

ДИ: Като цяло имаме причина да бъдем доволни. Едно от първите предизвикателства, с които трябваше да се справим бе как да прехвърлим залежалата при дистрибуторите стока, която трябваше да бъде прехвърлена в магазините и да започне да се продава. Бе доста трудно, но се получи и в резултат последното тримесечие на 2011 г. вече бе добро. 2011 г. не бе перфектна, но завърши по добър начин. През миналата година завършихме с 29 процента ръст спрямо 2011 г., което е повече от добре.    

ИЦ: Разкажете нещо повече за основните продукти, които предлагате у нас – телевизори и лаптопи.

ДИ: През 2011 г. започна обединяването на подразделенията на Toshiba, които се занимават с телевизори и с лаптопи, така че днес те са под една шапка. По отношение на телевизорите компанията ни е в топ 3 веднага след Samsung и LG. В същото време телевизорите на Toshiba у нас имат най-голям пазарен дял в сравнение с всички други европейски пазари на компанията. Внимание например заслужава новата серия L9, която се предлага в три размера – с диагонал от 58, 65 и 84 инча. Освен това предлагаме и смарт телевизори, които още от самото им начало са снабдени с Open Browser. Благодарение на облачните технологии можем да предложим място за съхранение и удобен достъп на всякакъв тип мултимедийно съдържание. В момента се опитваме да наложим единен стандарт на дизайна на телевизорите и лаптопите ни, така че те да бъдат лесно разпознаваеми от потребителите. Това е част от желанието ни да засилим маркетинговите си усилия и да бъдем популярни не само с качество, но и с визия.

Лично аз считам, че е въпрос на време Ultra HD стандартът да се наложи сред телевизорите. Ако се замислим ще видим, че само допреди няколко години Full HD форматът все още не бе приет като стандарт, тъй като имаше доста HD Ready модели, а днес той е навсякъде. По същият начин ще се развие възприемането на 4К резолюцията, тъй като количеството и качеството на видео информацията нараства непрекъснато и хората имат нужда тя да бъде визуализирана по най-добрият начин.

ИЦ: Напоследък се говори много за механизмите за обезпечаване на сигурността на информацията при преносимите компютри. Какви възможности предлага Toshiba това отношение?

ДИ: Защитата на информацията на нашите клиенти е изключителен приоритет за нас и поради това разполагаме с многостепенна система, която да предотврати всякакво изтичане на данни. От една страна лаптопите ни ползват Anti-theft технологията на Intel, с която могат да бъдат локализирани при кражба. Освен това те имат и специални чипове, чрез които самата машина може да бъде практически извадена от строя, така че нищо да не попадне в чужди ръце. В момента, в който лаптопът бъде вързан към мрежата той става достъпен за подобна манипулация. В същото време ако на него има важни данни, които искате първо да изтеглите, то може да прехвърлите всичко от твърдия диск, след което да блокирате лаптопа.

ИЦ: Toshiba е известна с високите си стандарти за производство и качество на своята електроника. Така ли е наистина?

ДИ: Категорично е така. Хората често възразяват, че всички стоки носят надписа Made in China, но те не са еднакви. Някои компании просто отиват при китайските производители и търсят най-ниската цена за производство на съответния продукт. Ние обаче държим да изпипаме изцяло дизайна, външния вид, подредбата на компонентите и начина, по който взаимодействат и едва след това да поискаме тяхното изработване, което ще е съобразено напълно с нашите изисквания. В самите заводи също има представители на Toshiba, които следят за качеството на използваните компоненти и не допускат те да бъдат подменени. Накрая компанията ни има няколко собствени завода в Китай, които са подчинени и управлявани изцяло от Toshiba.

ИЦ: Наскоро обявихте нова серия таблети. Споделете защо потребителите трябва да им обърнат внимание и кои точно са моделите, които ще станат достъпни на българския пазар.

ДИ: Малцина знаят, че Toshiba бе първата компания, която пусна таблет с Android. Тогава обаче операционната система още не бе пригодена да работи на такъв тип устройства и това си остана по-скоро един неуспешен експеримент. Днес обаче сме готови да предложим нещо, което определено ще се хареса на потребителите в лицето на серията Excite. Става въпрос за три модела, които са с 10.1-инчов диагонал, дисплей с резолюция 2560х1600 пиксела, което е изключително високо за един таблет, както и със стерео колони Harman/Kardon – първият модел таблет, който е оборудван с подобен тип висококачествено аудио. Конкретно Excite Write е изключително интересно предложение, тъй като благодарение на Toshiba Digitizer Pen таблетът може да разпознава дори най-нечетливия почерк и незабавно да го трансформира във всякакъв тип дигитални бележки – от Word, през PowerPoint и Excel до текст на имейл или подпис.

ИЦ: Какво е вашето послание към българските потребители?

ДИ: Хората често пъти се подлъгват по ниските цени без да обръщат внимание на това какво се крие зад тях. Те трябва да разберат, че сделка, от която днес са спестили буквално по 20-30 лв., утре може да им струва много повече. Toshiba като компания никога не прави компромис с качеството и потребителите трябва да се стремят към същото. Нашите продукти винаги са придружени с допълнителни пакети като известната гаранция No Matter What, антивирусен софтуер, сервизно обслужване и др., за които в последствие хората биха плащали отделно, ако заложат на някакъв по-евтин продукт. Затова особено във време на криза призовавам потребителите да правят добре сметка, да проучват внимателно какво получават срещу парите си и да не правят компромис с качеството за сметка на по-ниската цена.