По време на събрание пред инвеститори миналата седмица, президентът на Nintendo Сатору Ивата обяви скорошния старт на новата услуга на компанията Nintendo Network, която бележи повратен момент в нейната история. За пръв път в своята над стогодишна история японската компания ще се опита да събере всичките си онлайн услуги в един цялостен пакет, който обхваща отделните й платформи и носи на геймърите функции, които те отдавна са свикнали да получават другаде.
За децата по земята
Не е тайна, че Nintendo отдавна има проблеми с онлайн присъствието си, които не бяха решени, дори след излизането на портативната 3DS. Основната причина за това е, че компанията се изправена пред една нелека задача – да балансира между традиционно младата си аудитория и опасностите, които принципно се свързват с онлайн играта и общуването.
За съжаление тези обяснения по никакъв начин не облекчават положението на по-голямата част от геймърите, които са принудени да се занимават с такива недомислици като прословутия 16-цифрения приятелски код, ограничения на достъпа и посредствена презентация, без дори да споменаваме тромавите услуги, включващи почти всяка комбинация от думите “Wii,” “DSi,” “Shop,” “Store,” и
“Channel.”
Този път е Network
Името на новата услуга е Nintendo Network, но въпреки че нейната поява определено е похвална (да не говорим за закъсняла), компанията ще има сериозни проблеми докато успее да създаде единнен център за всичките си онлайн дела. Конкурентни услуги като PlayStation Network и най-вече XBOX Live разполагаха с години, през които да се осъвършенстват и да привлекат милиони клиенти с адекватна политика. Специално XBOX Live разполага с изключително силен екип и широка гама от опции, които многократно надхвърлят дори нуждите на обикновения геймър. След последния дашборд ъпдейт онлайн услугата на Microsoft вече включва търсачката Bing, Skype, YouTube и възможности за стриймване на видео съдържание от Netflix, спортни състезания от ESPN, нови филми от Sky HD и т.н.
Какво може да противопостави на това Nintendo? Плановете на компанията са Nintendo Network да се разгърне най-вече върху две платформи: портативната 3DS и предстоящата домашна конзола Wii U (или както се казва при премиерата си, след като съвсем скоро се появиха слухове, че Nintendo обмисля ново име за нея). В присъщия си стил Nintendo описа услугата с поредица от тромави термини, дори когато вече е пределно ясно, че е необходим нов подход, съобразен с пазарните реалности. Така компанията обещава достъп до “общности за Mario Kart 7” (или казано с други думи, мачмейкинг) и “допълнителна продажба на съдържание” (обозначавана с трите магически за индустрията буквички DLC). Освен това Nintendo Network ще служи като платформа за дигитално разпространение и ще се ползва чрез “въвеждането на персонални акаунти”. Ако иска да има успех, компанията със сигурност ще трябва да добави и предлагането на демо версии на предстоящи игри, които да бъдат сваляни онлайн.
Какво казва конкуренцията?
Всяка от горните функции е направо задължителна и звучи добре, но Nintendo със сигурност има какво да научи от своите конкуренти. Най-напред изкуствените ограничения, базирани на разбирането за безопасността на всички потребители, трябва да бъдат изгладени или направо премахнати. Време е компанията да даде на пълнолетните геймъри пълен достъп до всички онлайн ресурси и възможност за пълна комуникация с останалия геймърски свят, играещ на продуктите на Nintendo. Функции като приятелски списъци и гласов чат трябва да станат задължителни, а използването им – лесно. Това не значи, че приятелския код просто ще бъде намален от 16 на 8 цифри; “дай ми твоето Nintendo Network име и ще те добавя веднага” трябва да бъде посоката, към която да се върви.
Освен това Nintendo Network трябва да бъде много повече от онлайн платформа за игра. Взимайки пример от Microsoft, Nintendo трябва да даде на потребителите достъп до различни интернет ресурси, позволяващи им да получат максимума от своето време с услугата. Геймърите трябва да знаят какво съдържание е налично онлайн, кога ще се появи и колко ще струва. За сравнение наскоро сайтът xbox.com претърпя сериозен редизайн, а Microsoft пусна и приложение My XBOX Live за iOS.
Преданите защитници на Nintendo вероятно вече мръщят вежди и са готови да изтъкнат, че в последните няколко години Microsoft и Sony се опитваха да догонят моушън контролера, който Wii направи популярен толкова отдавна. Истината обаче е, че оттук насетне Nintendo също има какво да научи от тях и Nintendo Network е добър старт за това.