В днешното забързано ежедневие шофирането често е съпроводено с напрежение. Неравности по пътя, внезапен завой, който не е отбелязан на картата или пък деца, непредпазливо играещи си край тротоара – всичко това може да изправи косата на всеки един шофьор. На помощ обаче се притича автомобилният гигант General Motors, който разработва революционно изобретение, целящо да представи всяка важна информация на предното стъкло, директно пред погледа на водача.
На практика това означава, че пред вас
ще се изпише всичко, което ви интересува –
от контурите на пътя през това, че автомобилът зад вас започва да ви изпреварва опасно, та чак до крайпътни обекти като мотели и бензиностанции. Системата за виждане се базира на комплект от сензори, които са разположени както в купето, така и извън колата. Те засичат движението по пътя пред и зад вас и всичко, което се случва, докато карате. След това сензорите предават съответната информация на дисплей, разположен в лявата част на предното стъкло, така че тя да бъде видим за шофьора, без да се налага той да прави допълнителни движения с глава или ръка.
Това е поредното приложение на набиращата бързо популярност идея за добавената реалност. В този си вид интерактивното предно стъкло и информацията, която се появява на него ще допринесе за намаляване на опасност от инциденти и катастрофи при лоши атмосферни условия и повишаване на безопасността по пътищата. Мъглата или тъмнината могат да бъдат причина за най-различни проблеми, тъй като намаляват видимостта и пречат на ориентирането. С помощта на новата навигационна система сензорите ще уведомяват шофьора и за най-малката опасност и ще му дават време за реакция.
Първоначалните тестове показват, че приложението на тази система
значително подобрява безопасното шофиране
в сравнение с традиционните навигационни и GPS системи, които са изнесени встрани на таблото и принуждават водача да извърта глава, когато иска да ги види. Възможно е в някакъв момент предните стъкла на автомобилите на GM да са снабдени с прозрачно фосфорно покритие, което да прави получаваната информация възможно най-лесно видима.
Детройтският гигант не е единствената компания, която търси приложение на добавената реалност в автомобилостроенето. Конкурентът BMW вече въведе в луксозната си 7-ма серия лимузини опростен дисплей на предното стъкло,
който показва контурите на пътя и максималната скорост,
разрешена в участъка. Тази система обаче черпи информация от инсталирания в колата GPS и не отчита моментните условия.
Компанията Light Blue Optics пък разработва подобни миниатюрни дисплеи за огледалата за странично и задно виждане. Те прожектират холографски образ на лентите на платното върху реалната гледка, така че водачът може да види важна информация за движението на останалите автомобили, без да се налага да сваля очи от пътя.
Технологията на GM изглежда най-революционна от всичко, което се предлага или върху което се работи в момента. Пред нея има само една пречка – от GM и техните партньори в Carnegie Mellon University не очакват технологията да стане общодостъпна по-рано от 2016 г. Но пък чакането със сигурност ще си заслужава.