Й. Попов: Интернет прави хората активни по-дълго

Тазгодишното издание на Cisco Day е първият подобен форум за България, но стотиците гости от IT бранша буквално изпълват залата. Събрали са се, за да чуят нещо повече за последните тенденции при информационните технологии, за които говорят ръководни служители от Сиско Системс. С един от тях – Йордан Попов – разговаряме и ние, за да научим как мрежовият гигант си представя бъдещето, колко важна всъщност е ролята на интернет за демографските тенденции в глобален мащаб и какво представлява феноменът iWorker.

ИЦ: Здравейте и най-напред бих искал да Ви помоля с няколко думи да се представите – как се казвате, от колко време сте част от Сиско и каква е ролята, която изпълнявате в компанията?

ЙП: Казвам се Йордан Попов и официалната ми позиция е технически директор на Сиско за Югоизточна Европа, а освен това се занимавам с нещо, което ние наричаме borderless network. Това е основата на бизнеса, който развива Сиско и тук влизат комутатори, безжични устройства и решения за сигурност. Основната ми задача е да поддържам контакти с нашите партньори и клиенти и да идентифицирам техните виждания за бъдещето на мрежовите устройства и това как ние бихме могли да им помогнем. В компанията съм още от 1999 г., когато бе отворен българския офис на Сиско.

ИЦ: Като глобална компания и една от най-големите в IT сектора, Сиско има присъствие по целия свят. Какво обаче бе различното, когато стъпихте за пръв път на българския пазар?

ЙП: Като производител Сиско е представена в България още от 1991 г. В началото на нашето присъствие предизвикателствата определено бяха по-различни. Тогава налагахме самата идея за интернет, който по онова време не бе особено познато понятие. Много хора мислеха, че интернет никога няма да се ползва от хора извън тесния кръг IT специалисти. Десет години по-късно нещата вече са изцяло променени, така че днес се стремим да направим новите технологии по-достъпни за потребителите. Преди време компютрите навлязоха най-напред в корпоративната среда и едва след това в домовете, а сега устройства, които са предназначени за домашна употреба като смартфони и таблети, вече са в IT пространството. В началото имаше известна съпротива от някои по-консервативни среди, които изтъкваха, че този нов тип мобилни устройства не са достатъчно сигурни, но истината е, че хората просто искат да ги ползват навсякъде. В известна степен това е нормално, тъй като IT специалистите трябва да са малко по-предпазливи и отговорни, но младото поколение вече живее с тези неща и дори не приема обяснението, че някога те не са съществували.

ИЦ: Означава ли това, че идеята тип Bring Your Own Device е бъдещето? Ще престане ли в един момент пазарът да прави разлика между продуктите за корпоративна и за лична употреба?

ЙП: В момента на пазара има две тенденции, които се допълват взаимно. От една страна това е тенденцията за постоянна еволюция в технологиите и тяхното приложение. Тя се изразява в концепцията Internet of Everything или „интернет за всичко“ . С други думи, все повече неща, за които към момента не можем да си представим, че ще имат отношение към интернет, ще станат именно такива. И тук не говорим само за свързаност, защото сама по себе си тя не носи никаква стойност, а за развиването на един масов пазар, който ще позволи цялата информация да бъде събирана, анализирана и използвана в помощ на хората.

Другата тенденция е, че нещата стават все по-персонални. До неотдавна корпоративната политика диктуваше каква ще бъде техниката, която служителите ползват. Днес нещата са много по-разчупени – едни хора харесват iOS, други Android или пък BlackBerry, някои искат да работят на голям екран, а други на по-малък. Ако ги накарате да работят в условията на корпоративната политика, продуктивността им винаги спада с 10-20 процента. Ако обаче ги оставите да подредят работната си среда по начина, по който искат, тяхната продуктивност веднага ще се повиши. Сега дори е трудно само да си представим как ще изглеждат нещата след 10 години, но процесът е задвижен.

ИЦ: А съществува ли опасност тази прекалена свобода да създаде различни проблеми, свързани със съвместимост и сигурност на устройствата?

ЙП: Темповете, с които се развиват технологиите, са много бързи. Миграцията към IPv6 създава нови стандарти за сигурност и допълнително улеснява начина за контрол на достъпа. IT специалистите вече имат достоверна и навременна информация за това, което се случва в мрежата. Границите на достъп до информацията се размиват значително и в IT бранша непрекъснато се въвеждат нови механизми за защита на онова, което трябва да бъде защитено. Дори и това виждане вече е претърпяло трансформация – докато преди се считаше, че всичко зад файъруола е неприкосновено, сега говорим за различни типове вътрешна информация и всеки служител има определени нива на достъп, регулирани от съответните протоколи.

ИЦ: Има ли продукт или услуга, които Сиско като компания все още не е успяла да предостави на българския пазар?

ЙП: По-скоро не, тъй като светът се глобализира и България е част от икономиката на Европа и на света. По-скоро има услуги като видео конференциите, които засега все още се ползват по-малко у нас. Друга услуга, която все още не е достатъчно застъпена тук е нашата Webex Social – облачна услуга, която позволява на корпорацията да качи информация, с която да работят нейните служители.

ИЦ: Бихте ли споделили нещо повече за това какво наричате iWorker и какъв е този феномен на модерното работно място?

ЙП: Тази концепция се появи от една съвместна разработка с анализаторската компания Forrester, която бе посветена на служителите на бъдещето. iWorker се ражда в резултат на огромния обем информация и на постоянната мобилност като идеята е, че на базата на това, което те могат да намерят в интернет им, те са в състояние да работят по-добре от останалите. Този тип служители не се затормозяват да помнят всичко, но знаят къде се намира нужната им информация и как най-бързо да я извлекат. В резултат те са по-иновативни и правят всичко по-лесно. Освен това начинът им на работа им позволява да балансират между това да са добри служители и да имат повече време за семейството си.

ИЦ: По време на презентациите по-рано видяхме, че тенденцията не само за България, но и за цяла Европа е към бързо застаряване и намаляване на населението. Имат ли място информационните технологии в борбата с тези тенденции и как може в частност Сиско да помогне в това отношение?

ЙП: Начинът ни на живот също се променя и днес все повече хора отделят време най-вече на кариерата си. С това, което ние правим помагане по два начина. От една страна даваме възможност на хората да повишат качеството на живот като осигуряваме възможности за по-добро здравеопазване, да контролират бюджетите си или пък да пътуват повече. С концепцията за iWorker също им даваме повече време за себе си и за нещата, които обичат да правят. Това индиректно помага за демографската стабилност.

От друга страна това намалява и напрежението върху икономиката, тъй като в момента активното население, което произвежда брутния вътрешен продукт е около 50-60 процента. Ако хората над 65 години станат 40 процента, то активното население ще намалее до 30 или дори 20 процента, които трудно могат да издържат цялата система. А интернет позволява на хората да бъдат ефективни много по-дълго, тъй като имат постоянен достъп до информация и знания.

ИЦ: Накрая бихте ли споменали едно лично или корпоративно постижение, от което сте особено горди и нещо, което не успяхте да реализирате въпреки желанието си.

ЙП: За мен големият плюс на последните 10 години е, че направихме интернет достъпен за всички. Едва ли вече има човек, който по един или друг начин да не черпи от ползите на интернет. Хората могат да се свързват, когато искат и да имат достъп до всичко, което искат. Няма нещо, в което да сме се провалили, но когато по някаква причина все пак не успеем да доставим на нашите клиенти услугите и продуктите, които те са искали, има известно неудовлетворение. Може би единственото нещо, което не успяхме да направим е да навлезем на пазара на домашни устройства. Въпреки компании като Linksys и Flip, които притежавахме, не успяхме в пълна степен да достигнем до крайните домашни клиенти. По принцип за всяка компания е много трудно да открие баланса между иновативните корпоративни продукти и продуктите, които се ползват от крайния потребител.