Създаването на интерактивни онлайн реклами, които не само отчитат вашия интерес към тях, но и реагират на жестове и гримаси вече е реалност, благодарение на софтуер за обработването им и на миниатюрните камери, които са част от всеки лаптоп или смартфон.
Разбира се, рекламата не е единственото приложение за тази технология, макар че изглежда може би най-логичното. Компютърните игри, сигурността, образованието и здравеопазването са все области, в които подобен метод може да се използва с успех. С присъщата си находчивост обаче рекламният бизнес бе първият, който прегърна и усвои интерактивното взаимодействие между потребителя и разглежданото от него съдържание. Причината за това е проста – по този начин се дава отговор на вечния въпрос, който преследва създателите на реклами и онези, които плащат за тях. Всеки в бизнеса знае, че половината от парите, които се изразходват за реклама отиват практически на вятъра, защото потребителите изобщо не им обръщат внимание; проблемът е, че досега бе много трудно да се каже коя точно е тази половина.
Рекламните агенции отдавна обръщат внимание не само на създаваните от тях продукти, но и на
непосредствената реакция на хората
Досега обаче това ставаше чрез заснемането на това как хора реагират на различни реклами в изкуствена среда. Лицата им се изучават за позитивни или отрицателни реакции и чувства, след което се правят изводи за това какъв прием може да получи съответната реклама пред широка публика. Подобен подход не е нов и се използва от 70-те години, но доскоро беше приложим единствено в абстрактни ситуации.
С навлизането на новите технологии създателите на реклами започнаха да използват самостоятелни камери, носени от доброволци, за да следят движението на очите, така че да се ориентират за това какво гледа на екрана потребителя. По този начин те получават информация за това какво е оптималното разположение на рекламите в рамките на една интернет страница, както и коя от тях получава най-много внимание от страна на посетителите.
Сега обаче целият този процес се мести онлайн, а миниатюрните камери и умния софтуер за обработка на образи вече означават, че участниците в такива експерименти могат да правят това у дома и без да носят неудобните камери. Сега само една-единствена уебкамера с висока резолюция е в състояние да следи най-подробно движенията на очите.
Но дори камерите вече не са достатъчни. Следващата стъпка е съчетаването на информация, идваща от тях
с анализ на емоциите, които изпитват потребителите
Една от първите компании, които използват този метод е базираната в Лондон Realeyes. Тя разработва платформа, която позволява анализ на видео от уебкамерата, при който се засичат ключови гримаси и лицеви движения за оценка на настроението на потребителя. Програмата разпознава разположението на важни елементи като веждите, устата или ноздрите и разтълкува чрез специален алгоритъм. Така например вдигнатите нагоре вежди най-често означават изненада, а сбърчените надолу – неприязън. Добавете към това и следене на движението на очите, чрез което става ясно коя реклама се пренебрегва изобщо и коя спира интереса и получавате необходимото количество обратна връзка, за която създателите на реклами копнеят от години.
В момента системата на Realeyes се използва за изграждането на нарочни уебстраници, които се занимават именно с конкретен анализ на реакциите на потребителите. Но според Микел Яаатма, основател на компанията, следващата стъпка е изработването на реални интерактивни реклами, които да се използват в ежедневието. Тъй като те могат да отчитат визуалното внимание, което потребителят им отделя, както и неговото емоционално състояние, тези реклами могат да бъдат настройвани за най-различни ситуации, обяснява Яаатма.
С популяризирането на подобни техники закономерно нараства и
загрижеността за личното пространство на потребителите.
Засега това е сериозен проблем, пояснява основателят на Realeyes, тъй като освен че хората трябва предварително да дадат съгласието си де бъдат следени от камерите си, най-често е необходимо да им се предостави и някаква отстъпка за стоките, които се рекламират по този начин.
За щастие рекламата не е единствената сфера, в която новата технология намира приложение. В момента Realeyes си сътрудничи с известната компания за образователни услуги Kaplan. Двете работят по проект в Унгария, чиято задача е да измерят реакциите на деца, които работят с виртуални образователни игри, чрез които изучават английски език. Получените от емоционалния анализ данни ще се използват за подобряване на обучителните методи.
Събирането на обратна връзка от реакциите на потребителите може да направи по-интересни и самите компютърни игри. Наскоро гигантът Sony
патентова нов биометричен сензор,
който ще бъде специално пригоден за събиране на биометрични данни. Според патента, регистриран от компанията, следващото поколение DualShock 3 и Move контролери ще разполагат със сензори, който да измерват влажността на кожата, сърцебиенето и движението на мускулите на играчите. Една от възможностите пред новия биометричен контролер е да кара оръжията в играта да се държат по различен начин в зависимост от това колко нервен е играча. Така например ако стреляте със снайпер, мерникът ви ще бъде по-стабилен, ако сърцето ви не тупти толкова учестено.
Китайската Lenovo пък обърна нещата, създавайки
лаптоп, който потребителите могат да контролират единствено с очите си
Действия като отваряне на страници, уголемяване на текст и обръщане на документи стават само с взиране. Лаптопът следи движението на очите като изпраща инфрачервени лъчи към тях, а скрити камери засичат отблясъците в ретината. Машината е разработена в сътрудничество с шведската компания Tobii, чийто софтуер използва тя, а дизайнерите й обещават, че лаптопът е изключително точен в разчитането на движението на очите и работи еднакво добре както при потребители с очила, така и без. Заради вградената допълнителна техника, лаптопът на Lenovo е два пъти по-тежък от стандартен преносим компютър и засега все още е в експериментална фаза. Въпреки това демонстрацията по време на последното издание на изложението CeBIT учуди посетители и експерти с изключителната точност, с която машината реагира на задаваните с очи команди.
На свой ред Philips също работи по свой сензор за отчитане на сърцебиенето, който ще бъде вграден в специална камера. Холандската компания твърди, че камерата е в състояние да измерва изключително точно честотата на дишането и на туптенето на сърцето. Тя засича деликатни промени в цвета на кожата, които се невидими за човешкото око, но се получават, когато сърцето изпомпва повече кръв в тялото. Учестеното дишане пък се измерва посредством повдигането и спускането на гърдите. Phlips възнамерява съвсем скоро да пусне приложение за iPad 2, което ще позволява на потребителите да измерват собствения си пулс и дишане, използвайки двете камери на таблета.
Едно от възможните приложения на безконтактната технология е в болнични условия, където тя ще замени стандартните монитори и системи, които иначе се слагат подкожно. Това може да бъде особено важно при наблюдението на новородените, които иначе понасят изключително трудно конвенционалните методи. Друго приложение е свързано със света на спорта, където треньорите ще получават важна информация за състоянието, в което се намират атлетите.
Без съмнение, рекламните агенции също вече са готови със своя стратегия за приложението на новата технология. Тя ще бъде доста полезна при реклами, които са създадени, за да стимулират някаква физическа реакция у потребителите. Така че ако сте сред хората, които искат да се научат да контролират емоциите си по-добре, може би сега е подходящ момент да започнете.