Какво още могат търсачките?

Какво правите, като влезете в Google? Пишете ключова дума, натискате Enter – и това е. После ровите из резултатите. С това ли се изчерпва търсачката? Отговор „да“ е горе-долу като това да ползвате мобилния си телефон само като телефон.

Може и да е изненадващо, но в последно време интернет търсачките сериозно се развиха. От прости списъци с думи те се превърнаха в полезни помощници. Какви тайни функции предлагат? Да започнем от Wolfram Alpha – търсачката, която умее да отговаря на конкретни въпроси от типа на „Коя е двадесетата страна в света по БВП?” или „Кога е роден Майкъл Джексън?”. Дори генерира пароли, стига да напишете „generate a 12 character password“ в полето й.

За отрицателно време тя се превърна в изключително полезен статистически инструмент, който може да се ползва при различни изследвания – например при сравняването на две компании (като напишете google yahoo). Логично бе тази идея да се доразвие. Така и стана. От месец февруари насам вече работи и платена версия на търсачката, наречена

Wolfram Alpha Pro, която анализира не само данни,

но и потребителски изображения, звуци и текстове. Срещу 5 долара на месец. Заслужава ли си? Всъщност – да.

Да вземем за пример един текст. Качете файла и Wolfram Alpha Pro ще ви предложи подробен стилистичен и граматически анализ. От него ще научите колко дълъг е текстът и за колко време средно може да се прочете или изговори, кои са най-използваните в него думи, каква е средната продължителност на изреченията, кои са най-често срещаните думи и дори букви и още много.

А какво ще стане, ако качите снимка? Получавате анализ на цветовата гама, наситеността, кодовете на цветовете, както и графично изображение на нюансите и яркостта. При аудио файлове Wolfram Alpha Pro показва характеристики като спектограмата и амплитудата, а при векторни графики анализира радиус, покритие полигони и други особености на модела.   

Усещайки променящата се тенденция при търсенето,

Google вече стартира мащабна реформа в начина, по който се поднасят резултатите Целта е търсачката да показва конкретни отговори на формулирани въпроси, вместо линковете с информация, които дава в момента. Потребителите ще могат да задават въпроси за конкретни хора, места и страници, чието значение да бъде разбирано от търсачката. 

Докато чакаме нейната реализация обаче, не пречи да се възползваме от многото вече налични функции на Google.

Така например много полезен начин за търсене в Google Images е възможността за филтриране на резултатите по изображение. Ако искате да търсите само сред лица на хора, трябва да добавите &imgtype=face в края на URL реда на вашето търсене. Тогава Google ще ви предложи единствено снимки на хора. 

Ако пък ви трябва подробно, но същевременно по-обширно търсене, отличен вариант за това е да използвате командата ~ (наричана тилда). Ако напишете ~space получавате резултати от тематично свързани области като Google Earth, космическата агенция NASA и др. Особено полезна команда за търсене на дати, цени и други стойности е X…Y, като между двете променливи е „заключен” някакъв период, например: президент 1930…1950.

Чрез Google може да се включите и в

десетки публични мрежови камери със свободен достъп, от които да наблюдавате най-различни гледки – от хранилки за птици до красиви природни пейзажи. За да видите списък на активните в момента камери, към които може да се включите, напишете sample/LvAppl/ в търсачката и кликнете на някой от линковете. За да получите картина, трябва да имате инсталирана Java на компютъра си.  

На свой ред Bing е продукт на софтуерния гигант Microsoft, който не крие амбициите си да я превърне в конкурент на Google. Освен че отговаря на конкретни въпроси с

информация, извлечена от енциклопедия Encarta,

нейната интеграция с Facebook позволява да видите неща, които вашите Facebook приятели са харесали или споделили в социалната мрежа. Освен това ако броят харесвания на съответната страница е по-голям, тя ще се появи по-напред в резултатите. Ако пък SmartAge или PC Mania се появи сред резултатите и ваши приятели са харесали статия от нашия сайт, Facebook интеграцията показва това съдържание директно под резултата, съдържащ SmartAge или PC Mania.

В случай че искате да търсите едновременно през търсачката и във Facebook и Twitter, посетете www.bing.com/social. Оттам ще получите резултати от постове, новини и разговори в двете социални мрежи.

Bing предлага и възможност незабавно да проверите какъв ден се пада някой празник в избрана от вас година. Просто напишете Christmas 2013 и търсачката веднага ще ви уведоми, че догодина Коледа се пада в сряда. За да се възползвате от тази и много други екстри обаче (например любопитна информация за конкретното фоново изображение), трябва да кликнете на менюто International горе вдясно и да изберете United States – English.      

Както Bing, така и Google са доста подходящи за основен тип търсене и споделят някои общи команди. Сигурно знаете как да проверявате температурата в даден град (temperature Sofia) и да виждате колко е часът в друга точка на света (time Chicago). Но освен това може да ползвате търсачките за изваждане на по-старо съдържание от страница, дори когато тя не е достъпна. Такива страници се наричат кеширани и се извеждат с cache:pcmania.bg.

Обръщането от една в друга мерна единица пък е много лесно и става с команда като 14 gram in kilograms или 10.5 cm in inches.

За да търсите само в рамките на един сайт, използвайте site:pcmania.bg в Google и ще получите всички резултати от сайта, които съдържат тази дума. Двете търсачки могат да правят сложни математически изчисления с помощта на +, -, *, /, sqrt (корен квадратен) и % of. Пресмятането на обменни курсове става, като ползвате съответния код (например USD или BGN) или име (например US dollar). Най-хубавото е, че дори да не знаете тези термини, пак може да направите пресмятането с простия синтаксис money in money , където amount е стойността, country_name1 е държавата, чиято валута ползвате, а country_name 2 е държавата, в чиято валута искате да обърнете парите – например 100 British money in Bulgarian money.

Накрая define:понятие e бърз начин да получите научна дефиниция или обяснение на непознат термин. Въоръжени с тези полезни команди, вече наистина може да извлечете максимума от всяка от трите търсачки.