Темата за онлайн пиратството и борбата с него е експлоатирана от години като обикновено в единия лагер застават най-големите асоциации и компании-собственици на различни интелектуални продукти като филми и музикални записи, а в другия – защитниците на свободата на споделяне на информация и правото на достъп до нея. В последните два месеца обаче битката за въпросната свобода на споделяне придоби съвсем различни размери, а в нейния център се оказа един нова закон.
Със SOPA срещу пиратите
Наречен Stop Online Piracy Act или накратко SOPА, той предвижда драконовски мерки, които да ограничат достъпа на крайния потребител до стотици интернет сайтове, както и принудително да заставят интернет доставчиците и онлайн компаниите да сътрудничат с властите, предоставяйки им информация за посещавани сайтове и свалени данни. Както обикновено, ядрото поддръжници на SOPA се състои от мощните MPAA (Американската филмова асоциация) и RIA (Асоциацията на звукозаписната индустрия), подкрепени от сериозна холивудска общност и музикални гиганти като Sony Music.
Ако си мислите обаче, че подобни имена са достатъчни, за да гарантират приемането на закона в Сената, то по-добре погледнете кои са компаниите, съставляващи най-гласовитата опозиция срещу SOPA. А те са не по-малко от половин дузина нарицателни интернет имена – eBay, Google, Facebook и twitter, както и доста други.
Крачка напред, две назад
“Закон като SOPA ще ни изразвни с най-тираничните и недемократични държави в света”, алармира съоснователят на Google Сергей Брин. Според създателят на Craigslist Крейг Нюмарк, основателите на twitter Джак Дорси и Биз Стоун и съоснователят на LinkedIn Рийд Хофман законът ще даде на службите за сигурност неприемливо голяма власт “да цензурират интернет”.
Към техния апел се присъединиха още Facebook, Google и Amazon, които призоваха своите потребители да се обърнат към съответните си представители в Конгреса, за да гласуват срещу закона.
За разлика от холивудските гиганти, интернет компаниите имат едно неоспоримо предимство в битката за влияние – директния контакт с потребителите. Въпреки че гледат техните филми и слушат албуми, издадени от тях, колко потребители могат да се похвалят, че се чувстват пряко свързани с корпорация като Viacom, под чиято шапка има десетки компании, студия и разпространителски дружества? В същото време социалните мрежи като Facebook и twitter си остават най-лесният начин за координация на усилията срещу SOPA, а всяка една интернет компания може да използва страниците си, за да предаде своето съобщение на максимално голям брой хора. Създателят на Wikipedia Джими Уелс вече предложи глобална блокада среку SOPA, която да “увеличи натиска върху американското правителство”. Микроблогът Tumblr вече регистрира 87 834 съобщения до Конгреса от загрижени потребители, призоваващи за спиране на закона.
Поддръжниците търпят фиаско
Оценявана на около два милиарда долара, GoDaddy е една от най-големите хостинг компании в Америка. Въпреки че и преди се бе озовавала в новините поради различни противоречиви теми, GoDaddy се оказа център на внимание именно с изразената си подкрепа за SOPA. Ден след изявлението на изпълнителния директор на компанията Уорън Аделман, GoDaddy изпита истински отлив на клиенти, породен от “съюза” си с поддръжниците на SOPA. Заклеймявана отвсякъде, компанията незабавно усети икономическото влияние на погрешното си решение и направи обратен завой за броени дни. “GoDaddy вече не подкрепя Stop Online Piracy Act. За нас борбата срещу пиратството си остава важен приоритет, но ще подкрепим конкретни действия тогава и само ако цялата интернет общност ги подкрепя”, обяви Аделман.
Наред с разпространителите на филми и музика, сред привържениците на SOPA се появиха имената на някои от най-големите компании от гейм индустрията. Създателите на конзоли Sony и Nintendo обявиха, че подкрепят закона, тъй като той ще ограничи пиратството на продукти за техните платформи. На свой ред към тях се присъедини и гиганта Electronic Arts, който е един от най-големите издатели и разпространители на РС и видео игри. Броени дни след като стана ясно, че трите компании подкрепят SOPA обаче, се случи нещо, което предизвика промяна и в тяхното поведение.
Най-напред известната хакерска общност Anonymous пусна видео клип, с който обяви, че Sony отново ще попадне под нейните удари заради поддръжката си за SOPA. Японската компания вече пострада от Anonymous през пролетта на 2011 г., когато нейната онлайн услуга PlayStation Network бе хакната и извадена от строя за известно време, а личните данни на милиони нейни потребители бяха източени. Въпреки че хакерската групировка не злоупотреби с тях, представители на Sony бяха привикани дори в Сената, за да дадат обяснения защо компанията не може да опази толкова важна информация.
Заплашена от повторно фиаско с PSN или някоя друга част от своята структура и без съмнения извадила си поуки от грешката на GoDaddy, в навечерието на Новата година Sony изненадващо обяви, че вече не се асоциира с новия закон. Взели пример от нея Nintendo и EA също набързо се дистанцираха от него. Единствено музикалните подразделения на Sony участват в списъка с поддръжници на SOPA като самостоятелен субект.
Кампанията продължава и през 2012 г.
Новата година не само няма да отслаби усилията на анти-SOPA коалицията, но ще донесе и още по-активна кампания срещу закона. От днес стартира GoDaddyBoycott.org – инициатива за преместване на домейни от компанията, която в очите на хилядите си клиенти се опозори, подкрепяйки законодателството. Първият дебат в Сената по повод на Stop Online Piracy Act е насрочен за 24 януари. А дотогава със сигурност ще видим и чуем още доста от компаниите и инициативите срещу SOPA.