Имаше време, когато BlackBerry беше синоним на успех. Милиони продажби, ключови корпоративни клиенти и изключително високо ниво на сигурност превърнаха рожбата на Research in Motion в предпочитан апарат от по-ранното смартфон поколение.
Днес всичко това е минало.
„Истината е, че се срамувам от него“, признава Рейчъл Кросби, мениджър продажби в компания от Лос Анджелис. Тя говори за своя BlackBerry телефон все едно е някой семеен роднина, с когото предпочита да няма връзка. „Когато ходя на коктейли и работни срещи го крия под моя iPad, защото се страхувам, че клиентите му ще го видят и ще си създадат негативно мнение за мен“.
Някога BlackBerry телефоните бяха носени с гордост от високопоставени мениджъри, шефове на компании и бизнесмени, но днес онези потребители, които продължават да му гласуват доверие все по-често се превръщат в обект на присмех от страна на притежателите на последните iPhone и Android модели. Research in Motion все още продава с успех BlackBerry в страни като Индия и Индонезия, но в Съединените щати в момента компанията има по-малко от 5 процента пазарен дял – страхотно падение спрямо онези доминиращи почти 50 процента само преди три години. Последният шанс за компанията се крие в новата операционна система BlackBerry 10, но тя продължава да се бави. Междувременно канадците обявиха загуби от 753 милиона за първата половина на 2012 г. в сравнение с печалба от малко над един милиард година по-рано.
RiM традиционно разчиташе не толкова на крайния потребител, колкото на големите корпоративни клиенти, чиито поръчки за десетки хиляди апарати й носеха печалби. Но сега ситуацията се променя, и то бързо. Едно от първите неща, които Мариса Майер направи, когато оглави Yahoo, бе да замени наличните BlackBerry модели с нови iPhone и Android смартфони.
Правителствените институции във Вашингтон, Уол Стрийт и големите адвокатски кантори продължават да бъдат последните бастиони на BlackBerry, но в Силиконовата долина тези апарати са толкова рядко срещани, колкото и вратовръзките. Списъкът на лоялните клиенти на RiM намалява със същата скорост, с която секват и поръчките за телефони. Наскоро Агенцията по имиграционни и митнически въпроси стана поредната институция, която се отказа от BlackBerry и реши да го замени с iPhone. Инвестиционната банка Goldman Sachs даде възможност на служителите си да използват iPhone, а същото направи и голямата адвокатска кантора Covington&Burling по настояване на партньорите в нея. Дори Белият дом, където традиционно се ползва BlackBerry заради повишената сигурност, наскоро започна да поддържа продуктите на Apple. Разликата между BlackBerry и новите модели на Apple и Android вече е очевидна и дори услуги като тази за сигурно изпращане на кратки съобщения, наречена BBM, не може да наклони везните.
„Иска ми се да го счупя!“, гневи се г-ца Кросби, след като вече три минути чака браузера на нейния апарат да зареди, което води единствено до падането на батерията. „Не мога да направя нищо с него. Уж казват, че прави всичко, но това е лъжа!“
Крайните потребители имат всички причини да недоволстват. Виктория Госидж е само на 28 години, но вече има престижна работа в инвестиционна компания. Наскоро тя посещава един служебен ритрийт в луксозния Piping Rock Club в щата Ню Йорк. Първата й работа е да поиска зарядно устройство от рецепцията. „Разбира се“, бърза да отговори служителят, но след като погледът му се спира върху BlackBerry телефона с троснат тон добавя, „О не, не, за тези модели нямаме“. „Вече взех да свиквам с такива отхвърляния“, признава г-ца Госидж.
BlackBerry потребителите се чувстват все по-отритнати, когато са принудени да гледат как техните колеги постват в социални приложения, недостъпни за тях, браузват интернет с лекота, ползват карти и GPS навигация и правят снимки с висока резолюция. Понякога дори дребни задачи като намирането на посоката, заснемането на HD видео клип или правенето на резервация онлайн също се оказват изненадващ проблем. На помощ трябва да се притичат приятели и колеги, ползващи iPhone или Android смартфони. „Чувствам се напълно безпомощна“, твърди г-ца Госидж. „Непрекъснато гледам как хората правят толкова много неща с телефоните си, а единственото, което мога аз е да организирам групови чатове със семейството си през ВВМ“.
Семейство Хуто от Сан Франциско е на същото мнение. Съпругът Райън е директор във фармацевтична компания и ползва служебно BlackBerry. Половинката му Шанън няма такива ограничения. „Всеки път, когато излезем навън, аз трябва да поема цялата организация. Ако търсим заведение, използвам приложението Yelp, за резервация пускам OpenTable. Той не може да направи нищо“.
Малцината потребители, които все още са категорични в лоялността си към BlackBerry, правят това най-вече заради удобната физическа клавиатура. „Използвам моето BlackBerry изцяло по собствен избор“, споделя 32-годишният инвеститор Ланс Фентън. Той пътува доста често и му се налага да праща много имейли в движение. „Просто не мога да пиша писма на тъчскрийн телефони“. Ланс е един от хората, които не се поддават на цялата iPhone еуфория. „Непрекъснато питам приятели и познати защо iPhone е толкова специален и най-често получавам безсмислени отговори. Един човек ми каза, че по този начин пропускам чудесно приложение, което прави маршрути за ски спускане. Голяма работа, та аз карам ски четири дни в годината. Когато съм на път не ми трябва приложение за ски“.
Имайки предвид колко притеснително бързо Research in Motion губи своите клиенти, компанията определено ще се нуждае от повече такива единомишленици.