Amazon смартфон: заслужава ли си?

Слуховете, че гигантът в онлайн търговията Amazon готви свой модел смартфон предизвика сериозен отзвук в специализираните среди, като мненията относно това дали подобен ход ще бъде успешен за компанията са крайно поляризирани.

Действително в момента Amazon се радва на значителен успех, което дава на Джеф Безос и екипът му самочувствие да пробва нещо ново и различно. Приходите на компанията продължават да учудват Уол Стрийт, магазините на Amazon доминират онлайн търговията, а последните няколко технологични джаджи в лицето на е-четеца Kindle и таблета Kindle Fire се продават доста добре. Освен това навлизането в света на мобилните телефони е добър начин за Amazon да засили продажбите на своите книги, филми, музика и други дигитални продукти. Apple и Samsung вече се къпят в пари, така че защо и други да не се присъединят към тях?

Поне по няколко причини

Най-напред конкуренцията. Въпреки че външния наблюдател смартфон бизнеса изглежда като огромна софра, на която има място за всички, това далеч не е така. Това може да потвърди ръководството на НТС, което наскоро взе решение да се оттегли от един от най-проспериращите пазари на смартфони – този в Бразилия, защото просто не може да спечели достатъчен пазарен дял. Всъщност ако трябва да сме малко по-консервативни в оценките си, освен гореспоменатите Apple и Samsung, трудно можем да намерим трета компания, която да заяви категорично, че печели отлично от умни мобилни телефони.

Дори компании-ветерани като Nokia и Research in Motion отчаяно се опитват да запазят бързо изплъзващите им се позиции, а те са с многократно по-голям опит на този пазар в сравнение с Amazon. Разбира се, Apple също нямаше опит в телефонията преди да пусне iPhone, но компанията има дълги традиции в производството на хардуер и софтуер, а освен това тогава беше на гребена на вълната, породена от успеха на музикалния iPod плейър.

Екосистема се изгражда трудно

В наши дни не е достатъчно само да пуснеш един продукт на пазара. За да разчиташ на успех трябва да го направиш част от добре функционираща и гъвкава екосистема от взаимосвързани устройства и платформи. В това отношение успехът на Google до голяма степен се крие във факта, че компанията не се захвана сама да прави смартфони, а превърна Android в център на съвместните усилия на различни производители, разработчици и ентусиасти.

На свой ред Amazon може да се похвали с екосистемата, развита около поредицата Kindle е-четци и таблет, но дали наистина тя е толкова добра? За разлика от оригиналния iPhone, който наистина промени начина, по който боравим с мобилната слушалка, най-иновативната характеристика на Kindle Fire бе неговата цена. Фактът, че срещу само 200 долара потребителите получават относително стабилен таблет ги направи слепи за редицата недостатъци на Kindle Fire. В момента, в който обаче Google пусна на същата цена своя многократно по-мощен Nexus 7, предимството на Amazon буквално изчезна. В продължение на цели две години Microsoft отчаяно се опитва да ангажира повече потребители със своя Windows Phone, но все не успява. RiM дори няма да пусне новата си BlackBerry операционна система тази година, което отново поставя под съмнение бъдещето на компанията.

Мобилният оператор: необходимото зло

За разлика от някои държави, включително и у нас, където е възможно да ползваш пълноценно мобилен телефон без сериозен ангажимент към оператора, в Съединените щати огромната част от потребителите са свързани с някой от четирите гиганта – Verizon, AT&T, Sprint Nextel и T-Mobile.  Ако Amazon планира да спечели пазарен дял със смартфона си благодарение само на по-ниска цена, ще остане горчиво разочарована. В момента Nokia Lumia 710 се предлага напълно безплатно срещу договор с T-Mobile, а по-мощният Lumia 900 е достъпен само за 99 долара в мрежата на AT&T. Причина за това е както агресивната ценова политика на Nokia, така и щедрите отстъпки, на които са готови мобилните оператори при сключен договор.

Задължително условие за успеха на даден смартфон е той да получи добра оферта в резултат на договорка между производител и оператор. В редките случаи, когато Nokia се опита да заобиколи това неписано правило, а Google тръгна да продава Nеxus One директно на крайните клиенти, продажбите на апаратите се сринаха. Логичен тогава е въпросът как Amazon, която няма никакъв опит в тези взаимоотношения, ще се справи със ситуацията?

Разбира се, всичко това са само общи положения. Съвсем възможно е Amazon да крие някакъв сериозен коз в ръкава си, с който да преобърне смартфон пазара. Когато пусна оригиналния Kindle, компанията направи изненадващ удар като подписа договор с оператора Sprint Nextel, благодарение на който собствениците на четеца получиха безплатен интернет достъп. Подобен нестандартен ход със сигурност може да има известен успех, поне на първо време. Въпреки това последните години ни учат, че навлизането на пазара на умни телефони не е лесно и има достатъчно, които ще го потвърдят.