Google Wallet: ще го ползваме ли скоро?

След като услугата Google Wallet вече е официална, неминуемо възниква въпросът дали нейното по-широко приложение е нещо, което можем да очакваме скоро. Болшинството финансови и IT анализатори, които следят развитието на темата, са скептични. За да получи масово разпространение, виртуалният портфейл на Google се нуждае от доста време.

Около пет години например

Причината за този доста дълъг срок всъщност е очевидна. На пръв поглед стратегията на Google наистина изглежда странна – защо да влага усилия и реклама в нещо, което явно в скоро време няма да бъде популярно? Защото по този начин компанията дава своята предварителна заявка за новаторство в мобилния финансов сегмент. Преди време PayPal постъпи по същия начин и се нуждаеше от доста време, за да накара потребителите масово да използват онлайн разплащането, но първата крачка бе важна и направена навреме. С Google Wallet интернет гигантът ясно заявява претенцията си за водеща роля в мобилните финанси. И го прави сега.

По същество новата услуга представлява опит постепенно да забравите за неудобните и издути портфейли, които се налага да носите непрекъснато у вас. Край на пълните джобове и на опасността от кражба или загубване – сега цялата финансова информация, от която се нуждаете е „заключена“ в смартфона ви. На теория това звучи чудесно, но е илюзорно да се очаква, че ще потребителите ще прегърнат идеята незабавно. Причините за това са както чисто технически, така и психологически и свързани с деликатното мислене на съвременните интернет и мобилни потребители.

Най-напред може би трябва да изтъкнем крайно ограничения засега характер на новата услуга. Ако ще използвате Google Wallet за покупки, то значи трябва да имате откъде да пазарувате. Засега обаче броят на големите вериги, които ще си партнират с Google в новата инициатива се брои на пръстите на едната ръка. Сред тях са CVS, RadioShock и Foot Locker, скоро се очакват още няколко, но като цяло дори и вече съгласилите се компании не предлагат пълно покритие за Google Wallet. Вместо това мобилните разплащания ще

стават само в определени магазини от веригите

Колко всъщност ще трябва да чакаме, за да възприемат големите вериги Google Wallet? Според Дейвид Робертсън от The Nilson Report, който се занимава с пазара на кредитни карти, това ще стане след не по-рано от 5 години. „Що се отнася до въвеждането на новости в продажбите, всяка една голяма верига се нуждае поне от няколко години, преди да доведе процеса до край“, казва Робертсън. „Дори да решат да участват още днес, пак ще са им нужни няколко години, за да завършат процеса“.

А какво да кажем за потребителите?

Подобно на компаниите, клиентите също често се страхуват от новостите. Промяната на установените им навици може да отнеме години. Дори когато преди време доста вериги въведоха касите на самообслужване, повечето клиенти отново предпочитаха да се редят на дълга опашка, но да видят пред себе си касиер, а не машина. „Искате от хората да правят нещо, което в момента не правят“, обяснява Боб Игън, основател на The Seraphim Group. „Това просто няма как да стане за една нощ“.

От психологическите бариери пред потенциалните потребители на Google Wallet като че ли най-голямата е свързана със сигурността. Те ще трябва да заменят кредитните сметки със сметки, правени през мобилен телефон и от една нова и все още недоказана система. Очевидно е, че за това също се иска време, така както преди години клиентите масово изпитваха недоверие, когато предоставяха кредитната или дебитната си карта на служителя на бензиностанцията или супермаркета.

Друг чисто технически проблем е липсата на достатъчно

смартфони с NFC технологията

Ако искате да ползвате Google Wallet, просто не може да го направите с всеки един смартфон, независимо колко скъп е той. Необходим ви е апарат, който поддържа т.нар. Near Field Coomunication, а за момента на пазара има само няколко модела, които го предлагат. Сред тях водещи са Google Nexus S, BlackBerry Bold 9900, Samsung Wave 578 и Nokia C7. Според Игън в следващите 18 месеца тяхното разпространение ще се увеличава и към края на 012 г. те ще наброяват над 50 милиона. Но дори и това иначе солидно число не означава, че NFC технологията ще бъде достатъчно разпространена, за да се счита за ежедневие.

Ако до масовото разпространение на тези смартфони остават две години, а на компаниите са нужни дори още повече, за да прегърнат Google Wallet, какво

тогава цели стратегията на гиганта?

Ако търсите отговора във финансовата гъвкавост или нещо друго, ще останете излъгани. В действителност Google Wallet е пряко свързана с най-важният бизнес на Google: рекламата. Наблюдението на това какво купуват клиентите представлява огромно парче от пъзела, наречен реклама. До момента Google прави по-скоро предположения за потребителското поведение; данните от Google Wallet ще позволят на компанията да прави много точни предвиждания.
Освен това Google Wallet ще даде още един коз на Android в битката му с iOS и BlackBerry.

„Това е поредната стъпка от миграцията към едно-единствено устройство“, твърди Ноа Елкин, анализатор към eMarketer, отбелязвайки, че смартфоните вече масово са изместили фотоапаратите. „Така както телефонът в джоба ви вече се превръща и в надеждна камера или фотоапарат, така и виртуалните разплащания в даден момент ще избутат назад традиционните методи. Но потребителите ползват кредитни карти от десетилетия и все още не са имали проблем с носенето им в портфейлите си. Затова задачата на Google Wallet наистина е трудна“, завършва Елкин.