Въпреки че бизнес средата се променя бързо, едно нещо остава непроменено: необходимостта да сме в крак с развитието ѝ. Никой не знае какво крие бъдещето, но за да се подготвим по-добре за всякакви възможни изненади, е необходимо да подготвим дигиталната си трансформация по стратегически и методичен начин.
Поставяне на устойчиво начало
Дигиталната трансформация интегрира дигитални инструменти и стратегии в някои или дори във всички аспекти на бизнеса, за да осигурява растеж и допълнителна добавена стойност за клиентите. Тази трансформация е необходима, за да остане бизнеса конкурентоспособен и актуален спрямо съвременния пазар. Първата стъпка във всяка голяма промяна е да се оцени текущата позиция и стъпката към дигиталната трансформация също го изисква. Започва се с с оценка на текущия бизнес модел и идентифициране на областите, които биха могли да се подобрят чрез внедряването на дигитални инструменти. Преосмислянето на стратегическия фокус на компанията също е от решаващо значение, така че дигиталните инициативи да са в нейна подкрепа, а не да я възпрепятстват.
В нестабилни времена, хибридният подход, който съчетава традиционни, доказани практики с иновативни дигитални стратегии, често дава отлични резултати. Трудно е обаче да се разбере къде този хибриден подход ще бъде най-полезен, без да има яснота за текущата ситуация. Бизнесът не може да създаде пътна карта за бъдещето без честна оценка на настоящите си практики.
Ясна и приложима стратегия
След като бизнесът идентифицира и приоритизира областите, които ще имат най-голямо значение за неговата дигитална трансформация, той трябва да създаде ясна и приложима пътна карта. Разбира се, би било по-добре този процес да се управлява в сътрудничество с трета страна, специализирана в бизнеса с дигитални инструменти. На българския пазар има множество доставчици, към които компаниите могат да се обърнат за подкрепа, като един от най-балансираните спрямо иновативност, приложимост на продуктите и ценови диапазон е SOFTONE Bulgaria.
Тази пътна карта е изключително важна, тъй като бизнес лидерите винаги трябва да балансират рентабилността, загубите и оценката, докато инвестират в дългосрочен план. В свят, в който често от ръководителите се преследват краткосрочен растеж и текущи печалби, е лесно да се загуби голямата картина и да се вземат решения, които могат да попречат на бъдещия дългосрочен растеж.
Чрез поставяне на конкретни цели за дигитална трансформация и изпълнение на тези цели, мениджърите могат точно да измерват своя напредък. Това помага за смекчаване на тенденцията за приоритизиране на краткосрочните победи за сметка на дългосрочните ползи и поддържа линията на компаниите към по-мащабни бизнес постижения.
Непрекъсната оценка
Последната стъпка по пътя на дигиталната трансформация е оценката на стратегията. Благодарение на първоначално поставените цели, компаниите могат да оценят напредъка и да “натиснат“ или да насочат допълнителни ресурси, където е необходимо. Това им позволява да се „радват“ на предимствата в ключови области като приходи, удовлетвореност на клиентите и оперативна ефективност.
Редовните одити на дигиталните процеси не трябва да се пренебрегват. Чрез периодична оценка на своята дигитална инфраструктура, фирмите могат бързо да променят тактиките, когато е необходимо, за да коригират курса си. Одитът помага да се гарантира, че процесите на трансформация са в съответствие с цялостната бизнес стратегия и дават очакваните резултати. Ако се случва стратегиите често да се оказват неуспешни, чрез такива редовни одити компаниите могат да идентифицират тези тенденции и да направят съответните корекции.