BlackBerry: крачка напред, две назад

А. Т. е мениджър на водеща IT компания. Ежедневната му дейност непрекъснато налага да бъде в контакт като с дузина служители и клиенти, така и да има постоянен достъп до имейла си, защото във всеки един момент може да се наложи да прочете или напише важно съобщение. А. Т. е зает човек и е в движение почти непрекъснато. Той няма нито времето, нито физическата възможност да носи със себе си лаптоп или таблет; А. Т. разчита единствено на своето BlackBerry.

Подвижният офис

„На практика мобилният ми телефон е моят офис. Почти всичко от това, което мога да свърша в кабинета си можа да го направя и през телефона“, изповядва се той.

А. Т. е един от милионите по цял свят, които са предано отдадени на продуктите на Research in Motion, дори когато популярността на Apple расте неимоверно, а броят на смартфоните, ползващи Android, се увеличава ежедневно.

Но колко популярни са всъщност телефоните на RIM? В момента канадската компания изчислява броя на клиентите си на 67 милиона в световен мащаб, включително в региони като Западна Европа, Близкия изток, Африка, Индия и Югоизточна Азия. При последния си анализ за четиримесечието RIM обяви растеж от 16 процента спрямо същия период миналата година.
До тук нещата изглеждат доста добре за канадците, нали?

Успехът обаче е само едната страна на монетата, която RIM държи. В Съединените щати популярността на BlackBerry намалява стремително и анализаторите вече предричат сериозни проблеми за компанията. През февруари 2010 г. BlackBerry телефоните доминираха американския пазар, като 42-та, които държаха от него поставяха RIM пред Apple, Microsoft и Google.

Само година и половина по-късно пазарният дял на RIM е сринат. Nielsen Company, която проучва пазарните тенденции, наскоро обяви, че към юли 2011 г. канадците държат едва 19 процента от пазара на смартфони. Още по-обезпокоителното е, че спадът се случва в момент, когато самият пазар на „умните“ телефони върви нагоре. През 2009 г. едва 16 процента от американските мобилни абонати ползват смартфони; към юли 2011 г. този процент е скочил на 40. Или с други думи,

потребителите искат смартфони; те просто не искат BlackBerry. 

Вина за свиващият се пазарен дял на RIM в Америка носят преди всичко Apple и Google, чиято конкуренция е убийствена. „Дори когато акциите на RIM падаха, продажбите на BlackBerry не бяха толкова зле. Те обаче просто не могат да достигнат темповете, с които се харчи iOS и водещите Android устройства“, обяснява Рос Рубин, изпълнителен директор на маркетинговата компания NPD Group. „Но тази тенденция не може да продължава до безкрайност. Като цяло RIM върви към дъното на пазара на мобилни телефони в САЩ”.

Неуспехът в САЩ е сериозен, тъй като страната е ключова за всяка технологична фирма. От друга страна продуктите на RIM се котират доста по-добре на международния пазар. В периода между март и май тази година международните продажби на компанията са се повишили с 67 процента. За това помага както общия глад за смартфони, така и агресивната стратегия на RIM, която се опитва да обвърже продуктите си с плановете на местните GSM оператори.

Пазарни неволи

Въпреки това изгледите пред RIM могат да се влошат в следващите месеци. През юни компанията коригира със знак минус предвижданията си за следващото четиримесечие и обяви поредица от съкращения, които както обикновено се оправдават с нуждата от оптимизация на наличните ресурси. В същото време потребителите, обмислящи новата си смартфон покупка, все повече се насочват към Android устройствата, iPhone и дори Windows Phone 7, който Microsoft изкара наскоро. BlackBerry продължава да бъде в дъното на търсенето, показва проучване на NPD Group.

BlackBerry устройствата се съревновават срещу ставащите все по-популярни тъчскрийн модели, като новия iPhone, който се очаква тази есен или Android телефоните с екран от 4 и повече инча и двуядрен процесор. За да се опита да се пребори с тях, през август RIM пусна три нови модела: Bold 9900, Torch 9850 и Torch 9810. Всички те вървят под BlackBerry 7, последната версия на операционната система на RIM и предлагат функции като подобрено сърфиране с HTML 5 поддръжка, усъвършенстван JavaScript и по-добра графика. Освен това BlackBerry 7 подобрява и тъчскрийн капацитета на телефоните.
„RIM свърши добра работа, що се отнася до тъчскрийн възможностите на BlackBerry 7“, признава Майк Абрамски, анализатор за RBC Capital Markets. „Това в никакъв случай не е толкова иновативно, колкото беше преди време iPhone, но определено им дава шанс“.

Око да види, ръка да пипне

Все още е твърде рано да се каже до каква степен този ход ще помогне на RIM да си върне загубеното, но засега поне изглежда, че BlackBerry 7 се оказва популярна система за досегашните привърженици на марката. Въпреки това телефоните на RIM все още не могат да скъсат с физическата клавиатура и това се оказва може би най-големия проблем пред тях. Старите клиенти може и да остават лоялни, но когато компанията не може да печели нови, нещата не изглеждат добре. Критиците на марката твърдят, че трите нови модела по нищо не се различават от традиционната BlackBerry линия.

„Дизайнерите на RIM никога не са били добри в тъчскрийн технологията“, казва Кен Дюлейни от Gartner, още една маркетинг компания. „Те се опитват да ъпгрейднат операционна система, която е предназначена за физическа клавиатура в такава, която да работи с тъчскрийн. Това е много, много трудно. Клавиатурата е прецизна, но когато сложиш човешкия пръст нещата са доста по-неопределени и за да направиш нужното управление трябва много повече“.

В момента RIM все още се люшка в собствената си несигурност и заедно с Nokia изглежда е на път тотално да загуби позициите си на пазара на смартфоните. Един завой в стратегията може и да спаси поне част от пазарния дял, но дали вече не е прекалено късно. В централата на Research in Motion очевидно не смятат така.