Терминът Startup обозначава току що сформирани компании, обикновено попадащи в категорията на малкия и по-рядко на средния бизнес и работещи най-вече в интернет или с IT технологии и стана популярен по време на „дот ком” бума от началото на миналото десетилетие. Днес както бумът, така и балонът, който го последва отдавна са минало, но startup компаниите продължават да бъдат един от най-бързите начини за бизнес успех. По-долу ще видите някои съвети за това как може да превърнете своята млада компания в печелившо начинание. Тези идеи не са революционни, а по-скоро са изведени от опита на успешните startup фирми; защо тогава и вашата да не бъде сред тях?
Намерете добри програмисти
Ако сами нямате уменията за писане на код и програмиране, най-важното е да наемете хора, които притежават солиден опит в писането на кодове, за да реализират вашата идея. Идеалният кандидат трябва да е правил уебсайтове с функции, близки до вашата собствена. По този начин може да се приеме, че той има умението да направи и вашия сайт. Неопитен програмист ще загуби повече време, пилеейки ресурси в оправянето на дребни технически бъгове и малки промени. На свой ред вие ще изпуснете момента, който сте идентифицирали като подходящ за стартиране на бизнеса, което понякога може да има фатални последици.
Стартирайте сайта си бързо
Понякога е възможно буквално в последния момент да откриете нещо, за което ви се струва, че ще ви даде решаващо предимство пред конкуренцията. В същото време забавянето заради вкарването на тази функция може да отложи старта на сайта. Понякога то ще си заслужава, особено ако по този начин прибавяте функции, които допълнително ще помогнат за привличането на клиенти. Въпреки това трябва да се стремите да стартирате колкото се може по-бързо, след като веднъж вече сте натрупали критичния минимум. По-късно винаги може да правите промени и подобрения, да не говорим, че ще получавате и ценна обратна връзка от клиентите. Ако се колебаете дали не стартирате прекалено рано, покажете бета версия на сайта на някои от най-близките си клиенти и се вслушайте в мнението им.
Идентифицирайте клиентите си
Ако разработвате нов продукт, убедете се, че наистина разбирате нуждите на крайните потребители. Може да си мислите, че потенциалните клиенти очакват продукта с нетърпение, само за да разберете след като го пуснете, че той е прекалено скъп или не отговаря изцяло на нуждите. За успешен бизнес е изключително важно да разучите ситуацията и да идентифицирате необходимостта, която налага появата на вашата компания. С други думи, бъдете сигурни, че знаете за какво точно са готови да плащат хората.
Не се самоограничавайте
Някои смятат, че най-добрият начин за пазарен успех на малка компания е намирането на ниша, която да бъде експлоатирана. Колкото по-тясна е нишата, толкова по-малка е конкуренцията. Действително нишовата позиция може да бъде ключова, но в повечето случаи самоограничаването не е добро. Ако имате прекалено малко клиенти, просто няма да излезете на печалба. Направете подробно пазарно проучване, за да разберете размерите на аудиторията, която може да се интересува от вашия продукт. Планирайте да разширите нишата, когато услугите ви са необходими на потребителите. Еволюирайки, компанията ви ще се прехвърли и към съседни пазари, което увеличава вероятността за още по-голям растеж.
Осигурите необходимия бюджет
За повечето startup компании е доста трудно ад определят от какви точно средства се нуждаят в началото. Събирането на достатъчно средства ще помогне на компанията да преодолее трудния старт, но е също толкова важно да запазите част от парите, за да развивате предлагания продукт. Ако единственото, което правите е да се опитвате да убедите инвеститорите да подпишат поредния чек, който ще запази компанията, значи нещо не е наред. Хората, които дават пари по-скоро биха искали да видят развитие на бизнеса, а не разходи за закрепването на потъващ кораб. В идеалният вариант ще имате точно толкова пари, колкото ще ви стигнат, за да стартирате и да достигнете първия крайъгълен камък, който ще ви помогне за следващата финансова инжекция.
На харчете прекалено
Може и да звучи елементарно, но практиката показва, че startup компаниите често харчат повече от нужното и далеч не за необходими неща. Те често пръскат пари по неща, които могат да почакат или за закупуването на инструменти, които не помагат за постигането на целите. Една от областите, където startup компаниите традиционно бъркат е набирането на прекалено много персонал прекалено скоро. Преди да пристъпите към наемането на нови хора, трябва да сте сигурни, че може да осигурите задачи за всичките си налични служители. След това трябва да решите дали част от тези, които искате да привлечете не могат да бъдат назначени на временни договори (на половин работен ден, почасово, на хонорар и т.н.) или наемането на дългосрочен договор на пълен работен ден е оправдано в перспектива. Разходите по заплати, бонуси и обезщетения са сериозен бюджетен проблем, затова трябва да бъдат контролирани внимателно още от началото.
Всичко или нищо
Някои разглеждат startup компаниите като странични инициативи, които не трябва и не могат да заменят сериозните задължения на участващите в тях. Истината е, че ако искате да сте успешни, трябва да посветите всичките си ресурси и енергия на това начинание. В противен случай губите ценно време и позволявате на конкурентите да ви изпреварят. В много отношения създаването на нова компания е като формирането на музикална група или стартирането на футболна кариера – трябва много ентусиазъм, емоция и страст, готовност и саможертва и щипка неортодоксалност, която да ви позволи да бъдете различни и успешни, вместо да се носите по течението.