Нов хибриден модел на онлайн пазаруване, който обединява виртуалния и физическия свят, набира популярност в сектора. Той се нарича Click & Collect и представлява смесена форма на продажби, при която потребителят открива и закупува даден продукт онлайн и взема стоката на място от физически обект на търговеца.
“Този комбиниран модел на пазаруване включва най-доброто от двата свята. Той е значително по-безопасен, гарантирайки на потребителите, че ще могат да разгледат и докоснат желания артикул веднага след получаването, да получат консултация за него, а в краен случай и да го върнат по-лесно, както и че ще имат личен контакт с търговеца. И в добавка ще си спестят разходите за куриерски услуги. Същевременно Click & Collect им позволява да разгледат предварително множество продукти от удобството на дома си, да сравнят цените и условията, както и да споделят информацията лесно с приятели онлайн” – посочва Стефан Чорбанов, съосновател и управител на българската технологична компания Stenik Group, специализирана в разработката, поддръжката и развитието на онлайн магазини за ритейлъри и платформи за интернет В2В търговия.
Почти 50% от онлайн потребителите в Европа вече са пробвали новия модел на пазаруване, а над половината търговци на Стария континент са го внедрили в своята дейност. Прогнозният оборот от продажбите чрез опцията Click & Collect през тази година се очаква да достигне 45 милиарда евро, което ще е почти двукратно увеличение спрямо 2022 година. Според наблюденията на Stenik Group, пандемията трайно е променила предпочитанията на клиентите, довеждайки до 208% ръст на Click & Collect поръчките. В резултат на това 50% от онлайн потребителите днес очакват от търговците да предлагат тази услуга.
Предизвикателствата пред онлайн търговците
За да отговорят на очакванията, свързани с Click & Collect, онлайн търговците са изправени пред редица предизвикателства, сред които нужда от по-високо ниво на техническа свързаност между онлайн магазина и физическите магазини, съмнения във възможностите на офлайн персонала да обслужва клиенти на добро ниво, притеснения, че двата канала могат да се конкурират помежду си и други. Въпреки това обаче, все повече търговци у нас осъзнават важността на интегрирането на различни канали и се стремят да предложат подобни услуги, които комбинират онлайн и офлайн преживявания.
Цялостно повишаване на доверието към търговеца
Click & Collect е не само съвременна услуга, съчетаваща удобството на онлайн пазаруването с личния контакт, а и добра възможност да се утвърди доверието между потребителите и местните онлайн търговци със собствени физически магазини. Ето защо от Stenik Group препоръчват на българските ритейлъри, които все още не са го направили, да внедрят услугата в своята дейност, защото на практика това е едно от най-сигурните конкурентни предимства, с които разполагат пред все по-напредничавите и агресивни международни онлайн магазини, които печелят клиенти на територията на България.
“Търговците, които предоставят локализирано и удобно клиентско изживяване, ще бъдат конкурентноспособни в дигиталната икономика. Собствениците на някои от най-успешните проекти в нашето портфолио ни се довериха и добавиха тази опция за клиентите. Всеки онлайн предприемач, който желае да гарантира удобството и гъвкавостта за своите потребители и да изведе клиентското изживяване на следващо ниво, трябва да обмисли варианта да внедри Click & Collect под някаква форма” – препоръчва още Стефан Чорбанов от Stenik.
Той допълва, че за да осигурят оптимално изпълнение на услугата, е важно онлайн търговците да имат физически магазини, които да могат да бъдат както дистрибуционни центрове, така и pick-up локации. Добре е да бъде осигурено обучение на персонала или наемане на допълнителен персонал, както и на клиентите да се изпращат навременни и коректни транзакционни съобщения, за да са наясно кога пратката им е готова за получаване, да се осигурява безплатна доставка и възможност за връщане на стоката в магазина.