БАЕМ: Безопасността е свързана с повече възможности за велосипеди и електрически тротинетки, а не с тяхното ограничаване

Българската асоциация за електромобилност коментира проекта на Наредбата за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, засягащ индивидуалните електрически превозни средства – т.нар. електрически тротинетки. Публикуваме цялата позиция на БАЕМ без редакция:

„В мотивите на предложените промени за движението на електрическите тротинетки е посочено “повишаването на безопасността на пешеходците”. Това е приоритет, който ние не само припознаваме, а е залегнал в самото основаване на Българската асоциация за електромобилност.

Убедени сме обаче, че безопасността е тясно свързана с разширяване възможностите за придвижване с електрически тротинетки и велосипеди, а не с тяхното ограничаване.

Електрическите тротинетки са доказано по-безопасни от автомобилите, които отнемат стотици животи годишно и причиняват увреждания на хиляди хора. На този фон инцидентите с електрически тротинетки са единици. Същевременно по наши изследвания повечето водачи на тротинетки са слезли от автомобили.

Нещо повече – електрическите тротинетки са естествено решение на много от най-значимите проблеми на съвременните градове – претоварен трафик и задръствания, мръсен въздух, липса на достатъчно паркоместа, високи нива на шум и др. Затова и вярваме, че подкрепата за електрическите тротинетки и велосипедите е

ЦИВИЛИЗАЦИОНЕН ИЗБОР ЗА ВСЯКА МЕСТНА ВЛАСТ.

В световната практика е установено, че най-сигурният начин за повишаване безопасността на водачите на велосипеди и електрически тротинетки е чрез развитие на велосипедната инфраструктура. А това оказва позитивно влияние и върху безопасността на пешеходците. Живеем в 2023 г, когато в София, една европейска столица, няма нито една свързана велосипедна алея с друга. Говорим за почти 100 км. велосипедна инфраструктура от която една голяма част е или в окаяно състояние или не е изградена спрямо стандартите установени от държавата. Вносителите на промените дават примери с други европейски столици, но забравят да споменат, че в градове като Виена, Берлин, Париж и други велосипедната инфраструктура е с дължина десетки пъти повече километри.

Проблемите, които виждаме във връзка с предложените промени, са следните:

  1. Ограничава се движението на електрически тротинетки и велосипеди през парковете, без да се предложат алтернативни варианти за преминаване в тези региони.
  2. Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете, ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите. Масов мотив за преминаване през парковете с индивидуални превозни средства е че това е единственият безопасен начин да се стигне от точка А до точка Б.
  3. Друг вариант пред водачите на тротинетки ще бъде да се върнат отново на колите, увеличавайки допълнително задръстванията и рисковете от наистина сериозни катастрофи.
  4. В добавка много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече – единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?
  5. Вносителите споменават единични инциденти с електрически тротинетки, сякаш това е масова практика, но успоредно с това виждаме стотици, ако не и хиляди сериозни инциденти с автомобили годишно. Отново напомняме, че повечето водачи на електрически тротинетки са слезли от леки коли. Нека не забравяме, че всяка електрическа тротинетка (независимо дали е под наем или лична) е преди всичко една кола по-малко на пътя!

Изключително сме притеснени също така, че няма изградена ясна визия за развитието на велосипедната инфраструктура и градската мобилност на територията на Столична община.

Във връзка с предложените промени и с посочените от нас по-горе проблеми, предлагаме следното:

  • В най-кратки срокове да започне обществено обсъждане за изграждане на стратегия за градската мобилност на територията на Столична община и достигането на поне 500 км. велосипедна инфраструктура до 2030 година.
  • Изграждане на велосипедни трасета през големите паркове най-късно до края на 2024 година.
  • Развитие на велосипедните паркинги.
  • Разрешената скорост на територията на парковете да е 15км/ч. Това е компромисно решение и за двете страни. Смятаме, че така по никакъв начин да се застраши здравето пешеходците, но и няма да се ограничи този по-безопасен, удобен и екологичен персонален транспорт.

Ние искаме да живеем в един по-чист град с по-безопасни улици. Нека работим заедно за да може наистина София да бъде такъв.“

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *