Всеки бизнес е част от общността, на която предоставя услугите си. Освен че създават работни места и благосъстояние, компаниите могат да бъдат и сила за доброто в обществото, като насърчават положителни социални и екологични промени.
По света правителствата и социалните институции се борят да запазят доверието на хората1. Според японския технологичен гигант Brother, който активно подпомага каузи, свързани с ценностите на компанията, това разкрива възможност пред бизнесите да прегърнат очакванията на общностите за социална цел и позитивна промяна, и да поемат водеща роля по въпросите, важни за техните клиенти.
Изследванията показват, че активностите, свързани с Корпоративна социална отговорност (КСО), не са просто имиджов инструмент2 и че да имаш положително влияние върху обществото може да подпомогне растежа на бизнеса толкова, колкото и бизнес инициативите.
Brother очертава няколко ползи за бизнеса от КСО:
1. Подобряване на репутацията
Има доказана връзка между КСО дейностите на компанията и нейната репутация. На най-базовото ниво, потребителят, който има избор между двама потенциални доставчици, ще предпочете този, на чиято репутация се доверява повече.11
На силно конкурентните пазари Корпоративната социална отговорност е основен разграничител, тъй като клиентите са склонни да изберат компаниите, чиято позиция по отношение на социалната отговорност е в съответствие с техните основни ценности и предпочитания. Всъщност 90% от потребителите казват, че са готови да вземат решение за покупка на база на това коя марка се застъпва за проблем, който ги интересува.3
2. КСО подобрява наемането, задържането и продуктивността на служителите
Проучване показва, че ефективните КСО програми подсилват чувството за принадлежност у служителите – като подобряват мотивацията, намаляват нивата на изтощение и водят до по-голяма удовлетвореност от работата и по-висока продуктивност.4
Това се отразява във факта, че 64% от милениалите казват, че не работят за бизнеси, които нямат силни КСО политики, а 83% заявяват, че биха били по-лоялни към компания, която им помага да допринасят за решаването на социални и екологични въпроси.5
В допълнение, не само че младите хора са по-мотивирани да работят за компании, които имат социална съвест, но и три четвърти споделят, че биха работили за по-малко заплащане, ако техните работодатели са социално отговорни.6
3. КСО повишава клиентската лоялност
Залагането на КСО ценности в сърцето на бизнес стратегията повишава потребителската лоялност.7 Според доклад на Statista, 70% от потребителите са съгласни, че са по-лоялни към компаниите, готови да покажат своите корпоративни социални отговорности.8
Това е особено важно за пост-пандемичния свят, в който клиентите се ръководят все повече от мотиви извън цената и качеството. Всъщност те не само ще изоставят бизнеси, които не подкрепят техните ценности – те са щастливи да плащат повече на тези, които го правят. 9
4. КСО добавя социална и икономическа стойност
Изводът е, че фирмите със силна социална отговорност привличат клиенти, които са по-малко ценово еластични. Казано по-просто, клиентите ще изберат да купуват от по-скъпа марка, която добавя социална стойност, а не от по-евтина, която не го прави.3
Изследване на Nielsen разкрива, че почти две трети от потребителите имат желание да заплатят допълнително за продукти и услуги, предлагани от компании, ангажирани с добавянето на социална стойност. Това желание за допълнително заплащане е последователно при всички групи по доходи и представя гледната точка на мнозинството във всички възрастови групи.10
Да приемеш корпоративната социална отговорност сериозно
За да се разглеждат КСО дейностите като автентични, те трябва да идват от място на истински ангажимент. Brother поставя корпоративната социална отговорност в сърцето на бизнес философията си.
От 2008 Brother подкрепя организацията с нестопанска цел Cool Earth, която подкрепя общностите на дъждовните гори по света, за да опази 27 милиона дървета, съхраняващи над 37 милиона тона въглерод.
Европейските офиси на Brother популяризират инициативата Cool Earth Eco Rewards, като предлагат безплатно събиране и рециклиране на мастилници и тонер касети. Това намалява отпадъците, минимизира влиянието върху околната среда и осигурява жизненоважно финансиране за дейностите на Cool Earth.
Източници:
1. Edelman: “2021 Trust Barometer” – 2021
2. SSRN: “CSR Performance and the Economic Value of Innovation” – April 2020/October 2021
3. StampMe.com: “How Can Corporate Social Responsibility Impact Loyalty Programs?” – November 2019
4. emerald insight: “Corporate social responsibility impact on talent retention among Generation Y” – October 2020
5. Forbes: “The Power Of Purpose: The Business Case For Purpose” May 2020
6. sustainablebrands.com: “3/4 of Millennials Would Take a Pay Cut to Work for a Socially Responsible Company”
7. tandfonline.com: “The effects of corporate social responsibility on consumer loyalty through consumer perceived value” – May 2018
8. Statista: ‘As a consumer, are you more loyal to a product of a company that showcases a corporate social responsibility (CSR) policy?’ – July 2021
9. www.accenture.com: “Life Reimagined: Mapping the motivations that matter for today’s consumers” – 2021
10. marketingcharts.com/Nielsen: “Will Consumers Pay More For Products From Socially Responsible Companies?” – 2015
11. smartinsights.com: “Consumers are increasingly trusting brands that take a stance” – September 2019