СуперХостинг.БГ става на 15 години

 

Вижте как се е променил хостинг пазарът през този период и какви са най-актуалните тенденции в него

 

Българската хостинг компания СуперХостинг.БГ навърши 15 години от своето създаване. Основана през далечната (поне за представите в интернет бранша) 2005 година, тя за кратко успява да се наложи в един изключително динамичен и конкурентен сегмент на технологиите и пет години по-късно да стане национален лидер по брой хоствани домейни. През годините дружеството се развива като новатор, който е наложил не една и две иновации в сектора у нас, придобива други значими играчи като Host.bg и HostBulgaria и разширява бизнеса си в други страни на Балканите. През 2020 г. става част от водещата европейска хостинг група Team.blue, запазвайки визията на досегашните собственици, които продължават да водят компанията напред. Днес тя е перспективен партньор  на малкия бизнес и доставчик на цялостни услуги за уеб присъствие с над 200 000 хостнати сайта и екип от близо 100 души.

 

Какво се промени в бранша за 15 години?

 

„За тези 15 години сме свидетели на множество значими промени в целия хостинг бранш. Услугите му станаха много по-масови, широкодостъпни за всеки потребител, независимо от неговата техническа подготовка, и на практика се превърна в двигател за промяната и развитието на редица други сектори. Ако преди 15 години хостинг услуги използваха предимно IT специалистите и IT фирмите, а сайтовете бяха нещо екзотично и по-скоро лукс, то днес – едва ли има област, в която сайтът да не се смята за необходимост. Любопитно е, че дори когато стартирахме СуперХостинг.БГ, някои хора казваха: „Кой луд ще създаде сега хостинг компания?“. Сякаш всичко вече беше измислено, направено и приключило като развитие. Днес виждаме, че все още стартират нови фирми в сектора, а той не спира да се променя.“ – споделя Любомир Русанов, управляващ партньор на СуперХостинг.БГ.

 

Най-важната промяна, според него, е че хостинг услугите станаха много по-достъпни и достигат до все повече хора без  технически познания. Днес хостинг компаниите не продават само място и параметри, а цялостно обслужване по макро и микровъпроси, лесни за използване полезни инструменти, допълнителни системи и технологии за повече сигурност, скорост и т.н. Хостинг компаниите са бизнес партньор, който помага на своите клиенти да навлязат в тази нова за тях област, да бъдат много по-информирани и професионални в своето онлайн присъствие.

 

От продаване на хостинг параметри към цялостно обслужване

 

„Самите хостинг услуги също се промениха много и вече предоставят на клиента едно завършено онлайн присъствие, за да не се налага той да се занимава с тривиални неща и да може да се фокусира върху бизнеса си. На първо място е пълноценното обслужване. Днес клиентите ни търсят за много по-широк кръг от въпроси, отколкото преди пет или десет години – много често те са свързани с работата на приложения и платформи, а не с работата на хостинг услугата. За нас бъдещето на хостинг индустрията е да разполага със специалисти, които могат да решават практическите проблеми на клиентите. Така те да могат да развиват проектите си и бизнесите си пълноценно. Днес нашите услуги включват както самите хостинг параметри, така и цялостни системи за сигурност, които защитават сайтовете на клиентите ни от хакване, решения, които ги правят много по-бързи, инструменти за по-лесно управление на сайтовете. Всичко това е достъпно за клиентите ни, като е включено  в цената на хостинга. В това отношение ние сме новатори и създадохме собствени разработки като WordPress Manager с безброй полезни опции, BackUp Manager, PHP Manager, модули за ускоряване на сайтовете като SuperCache Manager, Redis, Memcached и още много.“ – добавя още Любомир Русанов.

 

Резултатът според него е, че хостинг компаниите трябва да са много по-иновативни, да внедряват непрекъснато най-новите технологии в сектора, да предоставят безкомпромисно обслужване и не на последно място – да създават полезно съдържание, което да улеснява собствениците на сайтове във всеки аспект от тяхното присъствие онлайн. Друг резултат е, че самото създаване на сайтове вече е по-достъпно, а хостинг компаниите подпомагат на този процес. СуперХостинг.БГ например вижда нуждата от предоставянето на по-лесни за управление инструменти за създаване на сайтове и вече предлага SaaS платформата Сайт билдър за лесно изграждане на сайтове и SaaS платформата Shopiko – за онлайн магазини.

 

Как се развива пазарът на домейни

 

Освен хостинг доставчик, компанията е и най-големият български регистратор на домейни от всички най-популярни области. През последните пет години тя отчита 60% ръст на новите регистрации на .bg домейни (януари-септември 2020 г. спрямо същия период на 2015 г.). Броят на активните .bg домейни се е увеличил 2,5 пъти през посочения период. Общо новите регистрации на домейни от всички области за петте години са се увеличили с 40%, а делът на регистрациите на нови домейни (т.нар. new gTLDs) от общия брой нови регистрации на домейни е нараснал от 3,8% към 1 октомври 2015 г. до 12,7% към 1 октомври 2020 година. Десетте най-често регистрирани нови домейн области са оnline, site, store, space, shop, tech, dev, art, app, website.

 

Как се променя отношението на бизнеса към интернет и уеб?

 

„Забелязваме, че още при старта на дигиталното си присъствие, бизнесите стават все по-ориентирани и подхождат с повече професионализъм. 67,4% от новите ни клиенти през тази година регистрират повече от едно домейн разширение с името на фирмата си, за да се предпазят от плагиатство, да защитят търговската си марка и за локализация. Най-често комбинацията от разширения е .com, .bg, .eu и .net, a след тях се нареждат .online и .site.“ – посочва Методи Дреновски, също управляващ партньор на най-голямата българска хостинг компания.

 

Какво предстои?

 

Интернет и уеб тепърва ще се променят и ще обхващат все повече области от живота ни, което ще променя динамично и хостинг бизнеса, убедени са от най-голямата българска компания в сектора. От една страна, методите за изработка на сайтове се развиват, навлизат нови технологии, платформи и концепции. От друга – потребителските нагласи също се променят динамично, мобилният достъп увеличава своето значение, както и аудио и видео съдържанието. От трета – с навлизането на новите високоскоростни мрежи, интернет тепърва ще обезпечава работата на много повече нови видове онлайн проекти, сайтовете ще стават все по-многобройни и комплексни, а онлайн услугите ще се променят и развиват в съответствие с новите стандарти, както и с нуждите на потребителите. Всичко това означава, че секторът тепърва ще става все по-интересен през следващите години, а ролята на хостинг компаниите ще продължава да е от ключово значение за развитието на онлайн екосистемата.