Интернет секторът винаги се е променял интензивно под влиянието на нови технологии и платформи. Някои анализатори обаче предричат, че през следващата година той ще претърпи много по-значими промени, на каквито не сме били свидетели през това десетилетие. Сривът на доверието в социалните мрежи от една страна и навлизането на иновации като изкуствения интелект и гласовите асистенти от друга имат потенциала да предефинират глобалната мрежа, заедно с някои тенденции при разработката на приложения като все по-широкото използване на т.нар. progressive web apps, както и все по-сериозната доминация на мобилния достъп.
„Всички тези фактори ще променят онлайн сегмента и в края на 2019 г. той ще изглежда много по-различно, отколкото днес. Същевременно редица традиционни фактори като създаването на качествено съдържание и линк билдингът от силни източници ще запазят своето влияние“ – споделя Едуард Димитров, основател на дигиталната агенция 3D Web Design, която има дългогодишен опит в уеб разработката, оптимизацията за търсачки и силен фокус върху качествения линк билдинг. Нейният екип публикува списък на десетте най-значими тенденции и технологии, които предстои да променят пазара през следващата година. Ето и повече подробности:
Гласовото търсене вече е фактор
Търсенето чрез гласови команди ще става все по-популярно през следващата година, под влиянието на смартфоните и устройствата от типа „домашен асистент“, които притежават такива функции. А според някои прогнози, до 2020 г. половината онлайн трафик ще бъде генериран от думи, изречени на микрофона на устройствата. Това ще включва не само задаването на елементарни въпроси, а и търсенето на продукти, създаването на резервации за заведения или кино – прожекции и др. Тази тенденция ще се засилва и под влиянието на нови приложения от типа „личен помощник“ и като цяло – на развитието на технологиите за искуствен интелект.
Изкуственият интелект става персонализиран
Въпреки че силният изкуствен интелект и наистина умните машини все още са далеч в бъдещето, някои „интелигентни“ приложения като чат ботовете и разпознаването на лица вече са около нас, а технологии като „машинно обучение“ (machine learning) и „дълбоко обучение“ (deep learning) се развиват с все по-бързи темпове. Това, което предстои през 2019 г. е навлизане на решения, анализиращи начина, по който се използват различни уеб приложения и адаптиращи сайтовете към тази информация. В резултат можем да очакваме персонализиране на потребителското изживяване и появата на напълно персонализирани сайтове, които изглеждат различно в зависимост от това кой ги използва. Чат ботовете – друга популярна форма на изкуствен интелект – също ще навлязат още повече в живота ни и ако днес се използват предимно от центровете за поддръжка на големи телекоми и банки, то през следващите дванадесет месеца все по-често ще ги виждаме и по уеб сайтовете.
Линк билдингът запазва влиянието си
Оптимизацията за търсачки (т.нар. SEO – Search Engine Optimization) ще продължава да е сред ключовите инструменти за дигитален маркетинг, а създаването на качествени линкове (връзки от други сайтове сочещи към вашия уеб сайт) ще продължава да бъде един от основните фактори за успех при нея. „Въпреки някои мнения, че линк билдингът ще отмре и че ефекта му върху алгоритъма на търсачките е по-слаб, можем със сигурност да кажем, че и през 2019 г. той ще има силно влияние за позициите, които един сайт ще има в онлайн търсачките. Всъщност догодина изграждането на беклинкове от качествени източници може да има дори още по-силно влияние, защото всички други фактори в алгоритъма се манипулират много по-лесно“ – посочва Едуард Димитров от агенция 3D Web Design.
Социалните мрежи ще започнат да губят влияние
Една от най-значимите тенденции, която вече започна през тази и ще продължи през следващата година, е отливът на потребители и доверие от някои от най-големите социални мрежи. Проблемите, свързани с личните данни на потребителите, както и с използването им за разпространение на фалшиви новини вероятно дълго ще влияят на този тип платформи и мнозина вече предричат своеобразно „пост – социално“ бъдеще, в което вниманието на онлайн потребителите е ангажирано от друг тип сайтове. Това породи и нова тенденция: потребителите да експортират постовете си от социалните мрежи и да правят уеб сайтове от тях – нещо което може да се направи бързо и лесно с автоматизирани инструменти.
Съдържанието ще продължава да има голямо значение
Независимо дали става въпрос за медийна информация, блогове или интересни корпоративни истории – съдържанието винаги е играло важна роля в развитието на интернет и дигиталния маркетинг. Занапред то ще продължава да бъде ключов фактор за позиционирането в търсачките, защото те разпознават все по-добре качественото съдържание с технологии като изкуствен интелект и придават все по-висока тежест на сайтовете с много и качествено съдържание. Това означава, че такива сайтове се класират по-високо в резултатите на търсачката и печелят повече безплатен трафик – посещават ги повече потребители.
Нова тенденция в набавянето на качествено съдържание, е все по-голямото ползване на така наречените „копирайтинг“ услуги. Потребителите поръчват професионално написване на големи обеми текстове за своите сайтове, с цел сайтовете им да имат повече съдържание задържащо вниманието на клиента и/или да се класират по-добре в търсачките.
Със запознаването на широката публика с явлението „фалшиви новини“, очакванията са акцентът все по-силно да се поставя върху качеството на източника на съдържанието – нещо, което предстои да забележим по-осезаемо през следващата година. Все по-често ще виждаме и по-дълги текстове, които мнозина през последните години бяха заклеймили като неефективни в ерата на фрагментираното достъпване на информация. Качественото и добре структурирано дълго съдържание ще става все по-мощен инструмент за задържане на потребителите във вашия сайт.
Големите онлайн платформи активно разработват алгоритми за така наречения тръст (довереност) на източника на новините, което на практика означава, че сайтове които веднъж или повече пъти са маркирани като източник на фалшиви новини, ще се котират много по-зле в търсачките и в социалните мрежи и дори няма да бъдат допускани да публикуват в съответната социална мрежа.
Мобилният интерфейс
Мобилният интернет отдавна изпреварва този от фиксирани компютри и очакванията са в бъдеще тази тенденция да се засилва с появата на нови класове преносими устройства, все повече приложения и по-качествен мобилен достъп, включително и мрежи от пето поколение 5G. Търсачките отдавна се съобразяват с този фактор и през последните две години принципът „mobile first” навлезе при индексирането на сайтовете. Очакванията са през следващата година това да става все по-осезаемо и сайтовете с т.нар. responsive дизайн (оптимизиран за всякакви типове устройства) да се класират още по-добре при търсене.
Progressive web apps
По отношение разработката на сайтове една от най-интересните промени е навлизането на т.нар. progressive web apps, повлияно също от все по-широкото използване на мобилен интернет. Става въпрос за нов тип уеб приложения, които в голяма степен се доближават до възможностите на традиционните нейтив мобилни апове, но въпреки това са базирани на отворените онлайн стандарти. Повлияни от новите версии на най-популярните уеб технологии като HTML5 и CSS3, те предлагат интересни нови възможности като офлайн работа, независимост от типа мрежа, както и от избора на браузър, възможност да бъдат инсталирани локално, push notifications и други.
Видео оптимизация
Превръщането на видео платформите в един от основните начини за възприемане на съдържание, прави все по-важно и оптимизирането на този тип съдържание както в онлайн търсачките, така и в самите сайтове за видео хостинг. В резултат през следващите години все повече фирми за дигитален маркетинг ще се специализират в тази област.
Нови стандарти за защита правата на потребителите
Уеб браншът тепърва усеща влиянието на влязлата през миналата година европейска регулация за защита на личните данни, известна като GDPR и вече започва да се готви за нови строги регулации в областта. Сред тях са т.нар. ADA (Americans with Disabilities Act), който изисква определени типове бизнеси да поддържат сайтове, достъпни за хора с увреждаания, както и COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act), насочен към защитата на децата под 13 години. Фактът, че тези регулации са американски, не променя факта, че много европейски уеб платформи ще трябва да се съобразят с тях, поради международния характер на мрежата.
Брандът става все по-важен за търсачките
„Въпреки че хипервръзките продължават да са важен фактор за по-доброто позициониране в онлайн търсачките, самото споменаване на имена и брандове ще има все по-голямо значение през следващата година“ – добавя още Едуард Димитров от агенция 3D Web Design. Според него, това означава, че компаниите ще трябва да подхождат много по-сериозно към присъствието на своите марки в мрежата.
В обобщение ако искате сайтовете ви да са добре откриваеми, заложете на повече и по-качествен текст, на още връзки от качествени сайтове и на цитиране на името на бранда, адреса и телефона ви в текстовете.