83% от потребителите на възраст между 18 г. и 24 г. биха желали да използват своето мобилно устройство за разплащания, показват данните от изследването MasterIndex 2018 на Mastercard
Българските картодържатели са силно заинтересовани от възможността за извършване на плащане чрез своите мобилни телефони, показва изследването на Mastercard MasterIndex 2018. Според проучването три четвърти от активните картодържатели в България биха желали да използват своя смартфон за онлайн трансакции чрез мобилни приложения и за разплащания в търговската мрежа като просто докоснат мобилното устройство до безконтактен терминал.
Най-голям интерес към мобилните разплащания (около 80%) заявяват потребителите във възрастовите групи 18-24 и 35-44 години.
Според данните от MasterIndex 2018 потребителите в нашата страна използват мобилния си телефон главно за обаждания (96%), достъп до социални мрежи (77,1%), сърфиране в интернет (71,9%), чат (59,8%), работа и достъп до електронна поща (58,7%) и правене на снимки (66,8%).
Когато имат възможността да използват своето мобилно устройство за разплащания, 50.0% от потребителите биха използвали услугата при пазаруване в супермаркети, 40.7% – за плащане на сметки, 27.3% – за покупки на дрехи и обувки. Всеки пети потребител би използвал мобилния си телефон за плащане в ресторанти, кафенета и барове, а всеки шести – за покупка на билети и други транспортни документи.
През последната година значително се е увеличил делът на картодържателите, които биха използвали мобилния си телефон за безконтактни плащания в супермаркетите (50% през 2018 г. срещу 42% през 2017 г.). Нарастващият тренд за предпочитане на мобилните разплащания е най-забележим сред картодържатели на възраст между 35 и 44 години, сред жителите на големите градове и притежателите на дебитни карти.
Мобилните разплащания в страната стават все по-популярни, което се дължи както на положителните нагласи на потребителите към иновативни методи на плащане, така и на удобството и безопасността на мобилните трансакции. Всеки трети българин използва повече от 10 цифрови услуги и прекарва повече от пет часа на ден пред своето мобилно устройство, което поставя България на лидерска позиция в Европа, показват данните от международното изследване на Mastercard Mastercard’s Innovation Study, проведено през 2017 г. 70% от българите посочват телефона като предпочитана алтернатива за извършване на плащане. Също така 34% от сънародниците ни биха използвали таблетите си за извършване на плащания, а 16% биха разчитали на смарт устройства, часовници и гривни.
Основният двигател на глобалната тенденция за развитие на пазара на мобилни разплащания е разработената от Mastercard платформа за токенизация Mastercard Digital Enablement Service (MDES). MDES технологията позволява на издателите на платежни карти да заменят PAN номера на картите със защитени дигитални токен символи, които са уникални само за едно мобилно устройство. Така всяка карта става уникална за един мобилен телефон и в случай на кражба няма да работи с друг. По този начин данните от картата се съхраняват безопасно, а при загуба или кражба на устройството иновативната платформа на Mastercard блокира конкретното означение за съответното устройство.
Първият мобилен NFC портфейл на българския пазар се появява през 2016 г. Той е издаден от Първа инвестиционна банка и оперира под технология на Mastercard. Две години по-късно, благодарение на добрата безконтактна инфраструктура, развитието на пазара и технологичния напредък, българските потребители вече могат да избират между 4 мобилни портфейла: на мобилния оператор A1, myFibank, iCard и приложението phyre – всеки от тях базиран на технология на Mastercard. Страната ни е сред малкото европейски пазари, на които финтех компании, оператори на мобилни мрежи, небанкови институции и други нетрадиционни участници навлизат на пазара на мобилните разплащания. По този начин хиляди потребители ежедневно използват мобилния си телефон като безконтактна карта.
„Горди сме с лидерската позиция на Mastercard – единствената технологична компания в България, която развива мобилни разплащания в страната.“, сподели Ваня Манова, мениджър за България и Македония, Mastercard. „Тъй като до края на 2018 година всички ПОС терминали в България ще бъдат безконтактни, а в същото време българските картодържатели уверено използват своите безконтактни карти, мобилните разплащания са естествената следваща стъпка в развитието на пазара. Нещо повече – в страната ни навлизат безконтактни банкомати и потребителите скоро ще могат да теглят пари от банкомат, използвайки мобилния си портфейл – бързо, безопасно и удобно.“, добави тя.