Нов радарен сензор със собствен изчислителен чип (SoC) от Бош и гъвкави пакети за ADAS решения
На тазгодишния Автосалон в Шанхай Бош представя обширното си портфолио от решения за асистирано и автоматизирано шофиране и паркиране. То включва софтуерни функции и хардуерни компоненти, които технологичната група интегрира в съответствие с очакванията на местните водачи с опция за лесно персонализиране според различните потребности на клиентите. Със своя радарен сензор Бош е първият глобален доставчик от ниво 1 (Tier 1), който навлиза в нови територии и разработва и произвежда целия продукт самостоятелно. Ето и отличителната характеристика: сензорът е с компютърен чип, специално разработен от Бош – известен като SoC, съчетаващ висока изчислителна мощност с възможно най-малък отпечатък. Радарният сензор се вписва в новоразработената модулна система на Бош за асистирано и автоматизирано шофиране: продуктовата фамилия ADAS на Бош (Advanced Driver Assistance Systems – Усъвършенствани системи в помощ на водача) предлага своеобразна екосистема от софтуер, сензори и услуги, както и подходящите високопроизводителни компютри. Клиентите могат гъвкаво да използват всеобхватните решения за различни пазари и автомобилни сегменти – от евтините малки коли до мощните премиум модели. Целта е Бош да даде възможност на производителите по целия свят да предоставят функциите за подпомагане на водача на масовия пазар по-лесно, бързо и рентабилно. Новото поколение на многофункционалната камера и инерционния сензорен модул за прецизно локализиране на асистирани и автоматизирани превозни средства допълват портфолиото от сензори.
“С новата продуктова фамилия ADAS Бош предлага рентабилни решения за асистирано и автоматизирано шофиране при обичайните високи стандарти за качество и безопасност. Разполагаме с подходящия софтуер и хардуер за функциите в помощ на водача – от компактните минита до автомобилите от средния сегмент и премиум класа. Така производителите на автомобили ще могат да интегрират бързо и лесно функциите в превозните си средства и да ги пуснат на пазара много бързо”, каза Кристоф Хартунг, президент на дивизия „Интердисциплинарни компютърни решения“ в Robert Bosch GmbH.
Новата продуктова фамилия ADAS на Бош с три варианта на оборудване
Усъвършенстваните системи в помощ на водача съдействат за повишаване на безопасността и комфорта на пътя. Например, като предоставят на водача целенасочен съпорт при монотонни и уморителни действия по време на шофиране. Бош притежава дългогодишна експертиза в разработката и интегрирането на системите за помощ на водача в автомобила. За оптималното им имплементиране е необходимо дълбоко разбиране на всяка зона от превозното средство. Благодарение на опита си Бош препозиционира продуктовата фамилия ADAS за асистирано шофиране и паркиране до ниво 2 на SAE, като отговори на преобладаващото търсене на пазара. Бош предлага продуктовата фамилия ADAS в три варианта: за стартовия, средния и високия сегмент. Вариантите се различават в зависимост от обхвата на софтуера, броя и комбинацията от сензори и необходимата изчислителна мощност. Плавното хармонизиране на отделните компоненти улеснява системната интеграция. Бош предоставя на производителите на автомобили бърз и лесен достъп до системите за подпомагане на водача, като ускорява значително времето за разработка на нови модели автомобили. Бош предлага своите хардуерни и софтуерни компоненти на пазара както като цялостно системно решение, така и отделно, какъвто е случаят при разработката на съвременните автомобили. Това осигурява допълнителен обхват, тъй като отделните компоненти на трите варианта могат да се разменят и да се комбинират гъвкаво според нуждите. Съответно, производителите разполагат със свобода да интегрират системите в помощ на водача в своите автомобили въз основа на спецификата на марката. Изкуственият интелект присъства в цялата продуктова фамилия ADAS на Бош. Компанията го използва за възприемане и планиране на шофирането. Благодарение на AI автомобилът предвижда, отчита какво биха могли да направят другите участници в движението и изчислява следващите стъпки за безопасно достигане на дестинацията.
Още стартовата версия включва ключови функции за безопасност и комфорт. Автомобилът ги използва, за да регулира скоростта и дистанцията си от автомобила отпред в зависимост от ситуацията и остава в лентата, когато маркировката е ясно видима. Този вариант може да се реализира като чисто решение за камера с новата мултифункционална камера от Бош, но може и да се допълни с до пет радарни сензора в зависимост от изискванията за безопасност (на дадена страна). Вариантът за средния сегмент отключва още по-широки функции – например разширен асистент за поддържане на лентата, който може да се справи и с маркировка, която на места не се вижда. В този вариант Бош комбинира главите за възприятие на камерата с допълнителни сензори. Изчисленията не се извършват в самата камера, а в по-мощния централен автомобилен компютър, който става стандартен за софтуерните автомобили. Благодарение на Бош колата овладява по-сложни пътни сценарии, което повишава допълнително комфорта и безопасността при шофиране по магистрала и в натоварен трафик. Системата също така следи водача и му помага. Бош вече въвежда шофиране със свободни ръце по магистралата, при условие че правната рамка в съответната страна го позволява. Това означава, че водачът на моменти може да свали ръцете си от волана, но все пак остава отговорен. Вариантът за високия сегмент представлява върха на асистираното шофиране на Бош. Той използва 360-градусов видео поток и впечатлява с още по-голяма компютърна мощност, така че автомобилът се справя лесно с градските кръстовища и безопасно влиза и излиза от кръгови кръстовища. В тази версия шофирането със свободни ръце е разширено до градския трафик, при условие че законовите изисквания на страната го позволяват. Бош взема предвид различните регулаторни изисквания и оценки за безопасността.
Продуктовата фамилия ADAS на Бош влиза в серийно производство в средата на 2025
Вариантът за средния сегмент ще влезе в серийно производство с китайски производител в средата на тази година. Потребителите ще се възползват от асистираща система, свързана с навигацията, която е особено популярна сред китайските клиенти. Така автомобилът извършва самостоятелно маневри по време на шофиране по въведения маршрут, като например смяна на лентите на магистрала. Водачът остава отговорен и трябва да е готов да се намеси по всяко време. Тази функция прави шофирането в натоварения трафик на китайските градове по-удобно и по-безопасно. Бош получи и първите поръчки за версията за високия сегмент, като серийното производство се очаква да започне през лятото на 2025. Компанията вече спечели нови клиенти за фамилията продукти ADAS за средния и високия сегмент в Китай, сред които BAIC, Dongfeng и Jetour. По този начин Бош непрекъснато укрепва лидерската си позиция на световния пазар на ADAS.
Нов радарен сензор с чип от Бош
Радарните сензори са ключови компоненти на системите за помощ на водача и модерните автомобили биха били немислими без тях. За новото поколение на своя радарен сензор Бош разработи и произведе самостоятелно всички основни елементи, включително и компютърния чип (SoC). Новият радарен сензор на Бош използва “RF CMOS технология”, която позволява ефективното интегриране на високочестотни и цифрови вериги в един чип. Структурният размер на транзисторите от само 22 нанометра прави чипа особено мощен и ефективен въпреки малкия му размер. Бош е първият Tier 1 доставчик на пазара, който въвежда тази технология в серийно производство.
Ново поколение мултифункционална камера
С нарастващото навлизане на пазара на по-широкообхватни функции за подпомагане на водача в по-ниските ценови сегменти високопроизводителните, но достъпни решения за камери непрекъснато придобиват все по-голямо значение. Новата мултифункционална камера от Бош позволява функции за асистирано шофиране и паркиране (до ниво 2 на SAE) още в стартовия сегмент. Серийното производство е планирано да започне през 2026, първоначално на китайския пазар. Собственият оптичен модул за обработка на изображения на Бош в новото поколение камери осигурява оптимален контраст и прецизност през целия експлоатационен живот на продукта, дори при силни температурни колебания. Камерата е особено издръжлива, с постоянно стабилна функционалност.
Със своя 8-мегапикселов сензор за изображения, хоризонтално зрително поле от 120 градуса и обхват на засичане до 300 метра камерата поддържа функциите за безопасност и комфорт за асистирано шофиране. Те включват адаптивен круиз контрол и контрол на дистанцията, аварийно спиране в рамките на собствената лента, поддържане на лентата в градски зони и откриване и спиране на червен светофар.
Новата мултифункционална камера е централният интерфейс за обединяване на различни сензорни данни. Това означава, че камерата комбинира данните от собствения сензор за изображения и от още до пет радара и други сензори като камери за наблюдение на водача и вътрешни сензори. Този интегриран подход позволява на производителите на оригинално оборудване да спазват надеждно задължителните разпоредби за ADAS (например Общите правила за безопасност), да повишат сигурността при шофиране и да поддържат водача на магистралата (например с асистирана смяна на лентата).
Безопасна локализация във всички пътни ситуации
За асистираното и автоматизирано шофиране е от съществено значение превозните средства да могат да се локализират прецизно и безопасно по всяко време. Дори в условия на лоша видимост и липса на маркировка на платното или ако сигналът от глобалната навигационна спътникова система (GNSS) изчезне – например при шофиране в тунел – важно е местоположението на автомобила да може да се определи надеждно. Това е единственият начин да се гарантира високо ниво на функционална наличност. На най-големия автомобилен търговски панаир в Китай Бош представя за първи път новото поколение на своята високоефективна инерционна измервателна единица (IMU), специално проектирана за ADAS и приложения за автомобилна динамика. Автомобилите се отклоняват при спиране, накланят се на една страна (завъртат се) или поднасят (завиват) в завой. Освен тези движения инерционният сензор измерва вертикалното, надлъжното и страничното ускорение на автомобила. По този начин той може да изчисли точно относителната промяна в позицията на превозното средство, така че първоначално планираният маршрут да се поддържа само с минимално отклонение. Различните продуктови варианти на Бош предлагат висока степен на скалируемост – от рентабилния вариант за стартовия сегмент за асистирано шофиране до високоефективния сензор за автоматизирано шофиране от ниво 4 на SAE. Бош използва сензорни модули, които се произвеждат в собствените производствени мощности на компанията, и в допълнение към задълбоченото системно ноу-хау се възползва и от богатата експертиза, натрупана за над трите десетилетия разработка на инерционни сензори.
Нарастващото значение на Китай за глобалното развитие
Китайският пазар играе важна роля за Бош. Тук се разработват иновативни решения, които много бързо достигат пазарна зрялост. Благодарение на десетилетията локално присъствие Бош познава нуждите на китайските потребители. В края на 2023 заедно с развойния си партньор WeRide технологичната група успешно внедри Bosch Advanced Driving Solution, система от ниво 2++, в серийното производство на китайския производител Chery.
Търсенето на усъвършенствани системи в помощ на водача, при които той запазва контрола върху управлението, е особено високо сред китайските производители. Повече от половината нови автомобили, продадени в Китай през 2024, са с решения от ниво 2 или по-високо. До края на десетилетието се очаква бърз растеж.