Как се става дигитален родител с две поколения деца, които не познават свят без интернет?

Над 65% от малчуганите на възраст между 7 и 12 години очакват да получават нови знания за сигурността онлайн от родителите си, показва проучване на Yettel

 

Първият досег на децата с интернет става все по-рано и днес всяко второ дете между 7 и 12 години прекарва онлайн повече от три часа дневно, показва скорошно проучване на Yettel, което изследва дигиталния живот на подрастващите и какви са основните предизвикателства не само за децата и тийнейджърите, но и за възрастните. Данните сочат, че 68% от малчуганите между 7 и 12 години очакват да получат информация и знания по темата безопасен интернет именно от родителите си, а при тийнейджърите процентът е 42%. Това доказва важната роля, която заема семейството като източник на знание и ценен опит, за да бъдат децата по-запознати и подготвени за виртуалния свят. За да помогне на родителите в тази нелека задача, телекомът надгражда дългогодишната си програма “Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения” с полезно съдържание в помощ на семействата, свързано с интернет потреблението на децата и рисковете, на които са изложени онлайн.

С кампанията „Дигитално родителство“ се стараем да осигурим необходимите ресурси и проверена информация по разбираем начин, за да бъдат родителите подготвени за всяка ситуация и да знаят как да помогнат на децата си. Повечето от тях показват интерес и готовност да надграждат знанията и способностите си, което ни мотивира още повече да развиваме и усъвършенстваме програмата”, посочва Маргита Колчева, мениджър „Устойчиво развитие“ в Yettel.

По думите ѝ т.нар. „осъзнато родителство“ вече не е изолирано явление, а животът на децата в интернет е неизбежна тема, която присъства във всяко семейство. Качественият контрол изисква родителите да познават платформите, в които децата прекарват значителна част от времето си. Важно е не просто да знаят кой и какво съдържание най-често споделя в тях, но и какви рискове и заплахи крият.

Целта на инициативата е да покаже на родителите, че не са сами и имат към кого да се обърнат за подкрепа и да получат информация по темата. В партньорство с Центъра за безопасен интернет операторът събира на едно място най-приложимите и актуални съвети за това как на практика да бъдем дигитални родители. Специалната страница се намира в уебсайта на Yettel, като скоро съдържанието ще бъде достъпно и в мобилното приложение.

Компанията разработва и Речник на дигиталната грамотност, който популяризира чрез серия от публикации в социалните медии, които родителите използват най-често. В тях телекомът обяснява базисни понятия и термини, започващи с буквите от азбуката и свързани с безопасността на децата в интернет. Обобщената информация от всички букви ще бъде поместена в специалната уебстраница.

„Като родители сме изправени пред предизвикателство, за което поколенията преди нас не могат да ни помогнат – правилно и отрано да започнем да подготвяме децата за навлизането им в дигиталния свят. Нашата задача като възрастни е непрекъснато да развиваме уменията им, за да могат сами да се справят с рисковете. Не можем да сме навсякъде с тях, а и не това е доброто родителство. Доброто родителство е в това да научим децата да могат сами да се справят с предизвикателствата били те офлайн или онлайн“, коментира Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.

Вече отглеждаме няколко поколения деца, които не познават свят без интернет и всъщност много от възрастните не си дават сметка, че са дигитални родители, посочва още Антоанета Василева. По нейните наблюдения има два вида родители – едните са жадни за знания, защото осъзнават, че имат още какво да научат и чакат с интерес информация от нас. А другите смятат, че знаят всичко и няма с какво да се изненадат.

„Родителите имат нужда от информация за това какви са рисковете за децата в мрежата, защото много често подценяват лошото, което може да се случи. От друга страна, има и информирани родители, които отиват в другата крайност – ужасно се страхуват и затова действат със забрани. Всъщност крайностите не са добра идея, защото виждаме, че най-рисково поведение и ситуации има с деца, които са били или крайно контролирани, или обратно – оставени абсолютно свободно да сърфират, без да са подготвени“, пояснява Антоанета Василева.

Основните теми, които засяга инициативата включват рисковете в интернет – кога и как родителите трябва да говорят с децата си и особеностите при създаване на профили в социалните медии. Изграждането на критично мислене, особено у подрастващите, също е важен приоритет, заради нарастващата дезинформация и необходимостта от разпознаване на фалшиви новини и подвеждащо съдържание.

„Радваме се, че с развитието на програмата имаме възможността да подпомагаме и друг важен обществен приоритет – повишаване на дигиталните компетенции на населението, заложен в програмата Цифрово десетилетие на Европа. Целта е до 2030 г. поне 80% от населението на Европейския съюз на възраст между 16 и 74 години да има основни дигитални умения. В България този дял е около 36% към миналата година. Надяваме се, че с новия фокус върху родителите ще помогнем на децата да намерят нужната подкрепа по темата и ще допринесем за увеличаването на този процент“, заключва Маргита Колчева.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *