Google обмисля въвеждането на такса за използването на AI резултатите от търсенето, съобщава Financial Times. Ако плановете на технологичния гигант се осъществят, това би било първият път, когато компанията таксува някои от основните си продукти.
В продължение на повече от две десетилетия, Google поддържа своите продукти за търсене чрез приходи от реклами. Но изкуственият интелект се оказва твърде скъп за обучение и експлоатация, което принуждава технологичните лидери да преосмислят начина, по който генерират печалби.
Google вече таксува с месечна такса за достъп до някои от по-напредналите си AI инструменти, като Gemini за “Premium” и “Business”. По-базовият ѝ AI модел все още е наличен безплатно.
Въпреки че традиционните търсения в Google ще останат безплатни, дори абонатите, плащащи такса, ще продължат да виждат реклами до AI подобрените резултати от търсенето.
Технологичният гигант експериментира с подобряването на основния си продукт за търсене с AI, като пусна експериментална версия на своя “Search Generative Experience” за ограничен брой потребители миналата година.
Експерти обаче се притесняват, че ако Google премине от приходи от реклами към абонаментни услуги, много потребители ще се откажат от услугите ѝ. Вече страдащата новинарска индустрия също може да бъде засегната тежко.
Дали някога ще видим компанията да започне да таксува за подобрени резултати от търсенето, предстои да видим. Но ако стане така, това ще означава значителна промяна в 25-годишната успешна формула на Google.