Електрическите тротинетки, както и велосипедите са несравнимо по-безопасни от автомобилите и сериозните инциденти с тях са единици, докато колите причиняват смъртта на стотици хора годишно и трайно увреждат десетки хиляди. Същевременно над 80% от водачите на тротинетки са слезли от коли, пътищата са по-безопасни и задръстванията за останалите шофьори – по-малки. Същите предимства има и използването на велосипеди. Затова всякакви ограничения на тротинетките и велосипедите трябва да се правят внимателно и да са придружени с предоставянето на алтернативи и с развитие на велоинфраструктурата в София. Това е позицията на Българската Асоциация за Електромобилност (БАЕМ), по повод предложените днес нови ограничения за електрическите тротинетки в столицата.
„Тротинетките и колелата са пряко решение на повечето проблеми на големите градове – задръствания, мръсен въздух, липса на паркоместа. И едновременно с това те са много по-безопасни от автомобилите. Това ги прави естествен съюзник на всяка градска управа. Ние приветстваме стремежа на Столичния Общински съвет да работи за повишаване безопасността на гражданите, но притеснението ни е, че ограничаването на карането през парковете и други пешеходни зони, без предоставяне на алтернативи, ще принуди много водачи на тротинетки да се върнат към колите, което ще бъде много по-голям риск за повишаване на инцидентите и за по-сериозни катастрофи“ – посочва Владислав Стоицов, председател на Управителния съвет на БАЕМ.
Според него, друг риск е това да доведе до увеличаване броя на тротинетките по булевардите около парковете, което със сигурност също може потенциално да увеличи инцидентите и катастрофите. Причината е, че парковете имат важна роля за свързване на кварталите и мнозина ги използват, за да се придвижват екологично и безопасно всеки ден с тротинетка или колело до работното място.
„Затова екипът на БАЕМ вярва, че подобни промени трябва да са придружени с развитие на велосипедната инфраструктура и предоставянето на алтернативни маршрути, по които тротинетките и велосипедите да се придвижват в района на парковете и останалите пешеходни зони“ – добавя още Стоицов.
В добавка много семейства карат колела и тротинетки в парковете за развлечение, заедно с децата си и след въведените ограничения те вече няма да могат да правят това. За повечето деца парковете и пешеходните зони са единствената безопасна алтернатива за каране на колело и ако им бъде забранено да го правят там, ще им останат само възможностите на улицата или на велоалеите, което е несравнимо по-опасно.
Асоциацията подкрепя другите две промени на Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, предложени днес – за ограничаване на скоростта на електрическите тротинетки до 25 км./час, както и за забрана паркирането на тротинетки в пешеходните зони, освен на местата, определени за това. Една от целите на БАЕМ още със създаването й е повишаване безопасността при карането на електрически тротинетки и асоциацията провежда редица кампании в тази сфера.
„Съзнаваме, че единици недобросъвестни водачи на тротинетки нарушават правилата и карат с превишена скорост, както и преминават опасно през пешеходни зони. Важно е те да бъдат санкционирани, но не бива тяхното поведение да компрометира цял един нов вид екологичен транспорт и хиляди съвестни водачи, управляващи своите тротинетки безопасно в София и допринасящи за по-малко задръствания и по-чист въздух“ – убеден е също Владислав Стоицов.