Как да преценим дали амортисьорите ни са за смяна

Когато говорим за качество на шофиране и безопасност, то един от основните елементи в окачването на автомобила е амортисьорът, чиято главна функция е да елиминира вертикалните колебания на купето на автомобила като осигури максимално сцепление на гумите с настилката. Всъщност именно амортисьорите са от съществено значение, когато става въпрос за безопасност, защото без оптимален контакт с пътя, лесно можете да изгубите контрол върху колата.


Как функционират амортисьорите?


Най-просто казано, амортисьорът представлява нещо като помпа, в която бутало, закачено на края на бутален прът, се движи срещу хидравлична течност в тръба под налягане. При това движение на окачването нагоре и надолу, хидравличната течност преминава през клапани намиращи се в буталото и това забавя ходът на амортисьора и стабилизира автомобила. Силата на съпротивление, която оказва амортисьорът зависи от бързината на движение на окачването, от броя и размера на клапаните в буталото, както и от качеството и размера на пластините в него.


Видове амортисьори


В зависимост от устройството си, амортисьорите се делят на два вида – хидравлични, при които външната тръба е резервоар за маслото, а вътрешната е работен цилиндър и газови, които се състоят се от масло и газ под налягане, разделени от подвижна преграда. Независимо към кой от двата вида принадлежат, амортисьорите са подложени на изключително натоварване и работят в неблагоприятни условия, за това и трябва да ги сменяте между 70 – 80 000 км, тъй като след това тяхната ефективност значително намалява. 

Продължителната употреба, мръсотията и корозията причинена от солта, пясъка и водата по пътя също оказват влияние върху функцията на този толкова важен елемент от окачването и обикновено след пробег от около около 100 000 км. амортисьорите ви вече са за смяна, но това може да се случи и доста по-рано. 

За да разберете дало вече е време да замените амортисьорите на своя автомобил, трябва да се направи диагностика, при която се отчитат основните характеристики като ниво на течността, работоспособност на клапаните, херметичност, износване, огъване и прочие и това разбира се трябва да стане в специализиран сервиз.  С оглед на безопасността обаче е препоръчително да проверявате вашите амортисьори, взимайки в предвид пробега на автомобилът и следните основни фактори – дали колата се накланя напред в опасни завои, дали има неравномерно износени участъци по профила на гумите,  влошено ли е управлението на волана и стабилността на колата като цяло, реагира ли колата остро на неравностите по пътя, има ли следи от омасляване и нарушения на повърхността на буталото. 

Всеки един от тези признаци трябва да ви насочи към посещение в сервиз, но дори и те да не са на лице, имайте в предвид, че за да увеличите максимално живота на своите амортисьори е необходимо да следите състоянието и цялостта на маншоните им, които всъщност предпазват от корозия и попадане на вода и боклуци при буталото и съответно трябва да се заменят при скъсване.

 

Добре е също така и когато температурите навън са минусови, да не миете своя автомобил, защото по този начин в амортисьорите лесно попада вода, която замръзва и причинява повредата им. Разбира се, когато става въпрос за ходовата част на вашия автомобил, важно е цялостното състояние на окачването да бъде добро, защото понякога дори и повреден шарнир, лагер на главината тампон, може да стане причина за по-нататъшни повреди по амортисьорите. Всяка една част в автомобила има своята важна функция и заедно те действат като добре смазан механизъм, а повредата в която и да е, дори и дребна на глед, може да ви донесе в последствие значителни разходи и неприятности. Няма как да причислим амортисьорите към най-евтините консумативи за автомобили, но все пак имайки предвид важността им при шофирани, не трябва да се пренебрегват признаците за наближаваща замяна. Редовно проверявайте ходовата част на автомобила си, за да си осигурите наистина безопасно шофиране!