Хвърлете само един поглед на тази карта, компилирана от Mapbox – на нея са отбелязани точните местоположения на повече от 280 милиона индивидуални поста в Twitter, направени от двете страни на река Хъдзън. Картата обаче показва и още нещо, а именно едно потискащо разделение, което съществува в Съединените щати: туитовете от Манхатън в Ню Йорк идват преди всичко от iPhone апарати; тези от Нюарк в Ню Джърси са преди всичко от Android смартфони.
Богати и бедни
Ако живеете в метрополиса Ню Йорк едва ли се нуждаете от обяснението, че именно в Манхатън живеят по-богатите, докато в Нюарк са се заселили най-вече бедни хора. Средният годишен доход на обитателите на Манхатън е 67 000 долара, докато отвъд реката в Нюарк той е едва 17 000 долара. Така богатите очевидно ползват iPhone, докато по-бедните са принудени да се задоволяват с Android. Дори и в границите на самия Манхатън разделението iOS-Android продължава да върви ръка за ръка с това между по-луксозните части и останалите. Разделителната линия върви по границата на Грийнуич Вилидж (стари масивни кооперации и шикозни дизайнерски бутици) и Чайнатаун (китайски ресторанти и големи жилищни блокове). Подобно е положението и в други големи американски градове.
Тази карта илюстрира един продължаващ дебат сред мобилните разработчици и шефовете на технологични компании относно съществуващото де факто социалноикономическо разделение между потребителите на двете най-големи мобилни операционни системи в света, iOS на Apple и Android на Google.
Да вземем Android на сериозно
Наскоро Сенид Боулс, водещ дизайнер в Twitter , базиран във Великобритания, излезе със статия със заглавие „Защо дизайнерите не взимат на сериозно Android?” В материала той пита защо разработчиците не обичат да създават софтуер за Android при положение, че платформата ще достигне безпрецедентно голяма част от човечеството ако дори не го е направила вече.
В някои райони на света Android има до 80 процента пазарен дял. „Той е доминиращата платформа на следващото десетилетие. Защо тогава дизайнерите не му отделят повече внимание?“, продължава да пита Боулс. За да докаже правотата си, дизайнерът дава пример с WhatsApp, където повечето от 450-те милиона потребители ползват Android. Услугата им позволява да използват безплатна WiFi връзка за сметка на скъпите абонаменти на оператора. Не е ли странно, че разработчиците на приложения продължават да пренебрегват Android дори при такава огромна публика?
Един неудобен въпрос
Дежурните обяснения на подобно питане са стандартни – Android потребителите масово не плащат за приложения, нямат абонаментни планове, не може да бъдат лесно осребрени и самите дизайнери ползват iPhone така, че не разбират онези с Android. Забелязахте ли вече повтарящата се тема – Android ползвателите не са толкова привлекателни от финансова гледна точка в сравнение с тези, които ползват iOS. Това е чиста проба социоикономическо разделение в категорична полза на iPhone. Данни на компанията за мобилен трафик Monetate подкрепят това твърдение. В почти всяка категория ползвателите на Apple продукти харчат повече от своите колеги. 87 процента от iPad потребителите например редовно посещават сайтове за онлайн търговия, при ползвателите на Android цифрата е едва 11 процента. Средната поръчка от iPad е на стойност 155 долара, а при Android устройство е 110 долара. За периода от Черния петък след Деня на благодарността през 2013 г. до Коледа iOS потребителите са похарчили два пъти повече в онлайн покупки от онези с Android.
Един Android потребител струва само една четвърт от един iOS потребител
Обидно изказване, но то показва водещото разбиране сред масата мобилни разработчици. Те предпочитат да съсредоточат усилията си върху iOS софтуер, който е по-популярен и ще им донесе по-големи печалби. В добавка появата на нови суперевтини Android модели сякаш само затвърждава това разбиране. Въпреки че водещите модели на Samsung, Sony и LG са доста скъпи, на последния Световен мобилен конгрес в Барселона най-големият хит в Android лагера бяха евтините китайски смартфони за само 35 долара. Но точно тук се крие един много важен извод – колкото повече нарастват Android потребителите, толкова повече би трябвало тяхната дума да се чува. Можем да се надяваме, че общността на разработчиците скоро все пак ще се събуди и ще престане да игнорира най-голямата мобилна платформа на земята. Европа и Северна Америка iOS и Android си поделят лоялността на потребителите, но в Азия операционната система на Googlе води значително. Един дизайнер има задължението да разбира и приема хората, различни от него; наличието на група, която има различни устройства от тези на дизайнерския елит само по себе си не е достатъчно основание тя да бъде пренебрегвана.