Миналата седмица Amazon обяви официално най-лошо пазената тайна в последно време – Kindle Fire TV. Малката кутийка не надвишава 5 инча от никоя страна (4.5″ x 4.5″ x 0.7″, да са сме точни) и с изключение на няколко порта на външен вид няма никакви особени характеристики освен логото на Amazon. Fire TV на практика представлява един мощен таблет без дисплей.
На хардуерния фронт нищо ново
Техническите характеристики на модела са напълно в духа на миналогодишните топ смартфони. Kindle Fire TV ползва SoC Qualcomm Snapdragon 8064 system-on-a-chip, което означава, че се захранва от 1.7 Ghz quad-core Qualcomm Krait 300 процесо и графичен чип Adreno 320 GPU. Системата има 2 GB RAM, 8 GB вградено място за съхранение, двубандов WiFi и Bluetooth 4. Отзад ще откриете HDMI порт, оптично аудио, етернет порт и USB 2.0 порт. По отношение на видео форматите системата поддържа 1080p и 720p съдържание в H.263, H.264, MPEG4-SP и VC1 формати. Аудио възможностите включват Dolby Digital Plus, 5.1 съраунд звук и поддръжка на AAC, AC-3, E-AC-3, HE-A, PCM и MP3.
Тези характеристики не могат да се сравняват с възможностите на флагмани на 2014 г. като Galaxy S5, Galaxy Note 3, iPhone 5S и HTC One M8, но Kindle Fire TV изобщо не се стреми да го прави. Той трябва просто да победи преките си конкуренти: Apple TV, Roku 3 и Google Chromecast. И към момента от техническа гледна точка той го прави безпощадно. Chromecast все пак струва само 35 долара, което му осигурява място на пазара базирано единствено на супербюджетната цена, но Fire TV директно застава над Apple TV и Roku 3.
А съдържанието?
Интерактивна кутия като Fire TV е нищо без съдържанието си, но за щастие Fire TV се захранва от операционна система, подобна на модифицираната Android версия при таблетите Kindle Fire tablets. Това означава, че по-голямата част от съдържанието, достъпно на тях, автоматично се прехвърля и на новата платформа. Така в допълнение към Amazon Instant Video, потребителите имат достъп до Netflix, HuluPlus, YouTube, WatchESPN, YouTube, Vevo, Vimeo, Pandora, Crackle, and Revision 3. Какво липсва? Засега най-голямо впечатление прави отсъствието на HBO Go, Crunchyroll, WWE и Spotify, при положение, че всички те са налични на Kindle Fire таблети. Това означава, че появата им на Fire TV сигурно е въпрос на време, но въпреки това пропуските при дебюта са странни.
А дебютът наистина е моментален, тъй като в момента Amazon вече предлага Fire TV в свободна продажба за 99 долара. За тази сума получавате системата и нейното интелигентно дистанционно управление, с което компанията също се хвали доста. Това, което обаче не получавате е гейм контролер.
Android конзола под прикритие
За т.нар. Amazon Fire Game Controller ще трябва да добавите още 40 долара, но той е задължителен аксесоар за онези, които искат да се възползват от гейминг опциите. Контролерът работи с една АА батерия, която трябва да издържи до 55 часа и има дизайн, подобен на падовете на XBOX360 и PS3. Налични към момента заглавия включват Minecraft, The Walking Dead Season One, Zen Pinball 2, Double Dragon Trilogy, Sonic the Hedgehog 4, Terraria, Tetris и Deus Ex: The Fall. Ако всички те ви звучат познато това е така, защото те вече са достъпни за други устройства. Amazon все пак ще пусне и ексклузивно съдържание като първата подобна игра се нарича Sev Zero и е дело на Amazon Games Studios. Към новосформираното студио се присъедини създателят на Quantum Conundrum Ким Сиуфт и дизайнерът Клинт Хокинг, работил по Far Cry 2.
Целта е една – да се затвори кръга
Ексклузивното съдържание от Amazon и фокусът върху гейминга са две от нещата, които помагат на компанията да направи своята малка черна кутия по-привлекателна и различна от тези на конкурентите Apple и Roku. Amazon се надява, че произвеждайки собствено гейм съдържание ще успее да отклони към Fire TV не само Android геймъри, но и конзолни фенове. А ако това се сбъдне поне донякъде, новата платформа ще започне да привлича още повече водещи Android разработчици.
Какви са възможностите пред Fire TV? В най-лошият случай системата ще се продава на нивото на таблетите Kindle Fire. Те не са пазарни лидери, но според анализите на Gartner през миналата година са били продадени 9 милиона Kindle таблета. Освен това всеки един продаден Kindle Fire и Fire TV насочва нови потребители директно към екосистемата на Amazon. Ако пък нещата се развият добре за Amazon, компанията изведнъж ще се окаже лидер на пазара за мултимедиен стрийминг и с известен дял в продажбите на игри, филми и ТВ сериали. И в двата случая нещата не изглеждат зле и е очевидно, че Amazon има големи амбиции. Ако вложените в Fire TV ресурси са някаква индикация, то тези амбиции само ще стават още по-големи.