Вие имате малък, но перспективен бизнес и искате да повишите присъствието си и да насочите вниманието на повече потенциални клиенти към себе си? Създаването на собствен уебсайт е естествена следваща крачка към изграждането на съответен имидж. Същото се отнася за неправителствена организация, бореща се за различни каузи, както и за различни професионалисти, които искат да се възползват от предимствата на глобалните контакти.
Очевидно това важи с пълна сила и за организираната престъпност
Известната японска престъпна общност Ямагучи-гуми, която е най-голямата Якудза група, стартира собствен уебсайт, който трябва да подобри образа на организацията в очите на обществото, както и да улесни процеса по набиране на нови членове.
Якудза е сред най-големите престъпни организации в света като по официални данни в Япония има около 60 000 членове якудза. Те контролират хазартния бизнес, проституцията, занимават се със спекула, нелегално букмейкърство, рекет и търговия с оръжие, които им носят милиони печалба. През последните години организацията навлиза в операциите с недвижими имоти и на фондовия пазар. А сега тя иска да установи положително онлайн присъствие, възползвайки се от похвати, които са традиционно запазени за бизнеса, неправителствения сектор и изобщо законните начинания.
Сайтът на Якудза посреща посетителите си с корпоративна песен
и сериозни послания за въздържане от наркотици, опитвайки се да представи мафиотите като средностатистически и добродушни граждани. Музикалното оформление е с фолклорни мелодии, възхваляващи стила “Нинкьо” за защита на слабите и онеправданите. Видео секцията заема видно място в сайта като в нея са публикувани кадри от участие на членове на Якудза в религиозни процесии, както и усилията, които организацията положи след опустошителното цунами от 2011 г. Една снимка пък показва членове на Ямагучи-гуми, които събират боклук от улицата близо до щабквартирата на групировката в Кобе. На заден фон се вижда знак с недвусмислено послание – “Изчистете Якудза!”
“Това е опит от тяхна страна да докажат своята хуманитарна стойност”, коментира известният журналист Джейк Аделстийн, който работи по Якудза още от 1993 г. “Поднасяйки призив срещу наркотиците, те демонстрират, че са загрижени за социалното положение”. Действително мафията използав контактите си в транспортния бизнес, големия си бюджет и възможността да заобиколи бюрокрацията, за да помогне в спасителните усилия.
Той обаче не пропуска да отбележи наличието на двоен стандарт – участието на мафиотите в спасителните операции при природното бедствие например им дава по-добра позиция при разпределянето на парите от възстановителните фондове след това.
Интересно е, че активната база от членове на Якудза
в момента е ударила рекордно ниско равнище и по-оптимистичните полицейски доклади считат, че за пръв път бройката е паднала под 60 000 души. Моментното положение на японската икономика също не е благоприятно и това прави членството още по-непривлекателно. Според Аделстийн, чиито познания в областта на японската организирана престъпност са на път да бъдат екранизирани в нов филм с Даниъл Радклиф, счита, че подобен ход в крайна сметка се налага, защото Якудза “иска да потули една неудобна истина”.
“Мотото на Якудза е “Помагай на слабите и се сражавай със силните!” На практика обаче е точно обратното”, изтъква разследващият журналист. Засега полицията, която традиционно нарича Якудза “антисоциални сили”, не е коментирала стартирането на сайта. Новата инициатива не е първият флирт на Ямагучи-гуми с медийното пространство – преди година организацията започна да издава собствено списание с поезия, откъси от дневници и послания от висшите босове. Самият сайт, който дори има Contact Us бутон, може да бъде открит на http://zenkokumayakubokumetsudoumei.com/index.html. Това, което обаче прави впечатление е доста слабия му дизайн, което пък навежда на въпроса дали преди да се впусне в усилия да представи собствения си имидж в положителна светлина, могъщана престъпна групировка не се нуждае от един уеб дизайнер.