Facebook и Oculus Rift: реалността е по-сурова

„Добрата“ и „лошата“ страна на технологиите се сблъскаха миналата седмица, когато стана ясно, че симпатичните ентусиасти зад Oculus Rift са се оставили да бъдат погълнати от мегаимперията на Facebook.

Интернет веднага реагира на това и е повече от достатъчно да кажем, че

отношението на целокупната онлайн общност не бе особено положително

Някои от изказванията бяха безобидни шеги от типа „FarmVille  вече в 3D! LOL!”, но пък други бяха далеч по-реалистични и съответно скептични в прогнозите си за сделката. И може би имат известно право – та нали точно тя превръща легендарният програмист и дизайнер на РС игри Джон Кармак в покорен служител на Facebook. Други пък се мръщеха открито на това как един независим проект бе реализиран благодарение на публичната помощ в Kickstarter само, за да се превърне в корпоративна собственост . Хардкор любителите на технологиите откриха злото в това, че една иначе обещаваща технология за виртуална реалност най-вероятно вече няма да бъде ползвана за нищо друго освен да накара потребителите да кликват върху още реклами.

Facebook е възможно най-лошият партньор за Oculus Rift –

това бе рефренът, подет в някои кръгове като обвиненията не подминаха и самата компания за виртуална реалност. Oculus, твърдяха те, използва Kickstarter, не само за да вдъхне живот в проекта си, но и за да построи солидна компания зад него, която след година или две може да се измерва в милиарди долари. Сделка като тази дори поставя под съмнение интегритета на Kickstarter – в началото той бе добър инкубатор на инди идеи за собствен софтуер, но в момента единственото, което правят заблудените потребители е да спонсорират разни корпорации така, че да не им се налага да поемат рискове.

„Kickstarter подведе хората, че те инвестират в независима компания и че техният принос е от изключително значение за това въпросната компания да събере достатъчно сили, за да отлепи от земята и да реализира своите хубави идеи“, написа сайтът Gawker. “Oculus обаче доказва, че съществуват и Kickstarter проекти, чиято единствена цел е да станат достатъчно видими и големи, че да бъдат продадени веднага след това. Само по себе си това не е грешно, но не е и стоплящата душата история за слабака, който успява да постигне нещо с помощта на подкрепата на хората“. Съвсем резонно бе повдигнат и въпроса относно това дали е редно подкрепилите Oculus Rift в Kickstarter да получат някакви дивиденти от продажбата. В крайна сметка, ако те са гласува с портфейлите си доверие за една крехка идея, защо тогава тя да не им донесе макар и частичка от богатството, което ще отиде при компанията?

Подобни укорителни изказвания дойдоха и от други места

„Последното нещо, от което човечеството има нужда е залепен за лицето екран, който да изсмуква живота от хората“, написа Economist и заклейми онези, които приемат това технологично „достижение“. Оставете всичко друго, скоро на дневен ред ще бъде триизмерната порнография – бизнес за милиарди, който като нищо ще се окаже основното приложение на Oculus Rift в новите условия.
А дали пък самият Марк Зукърбърг не прави грешка, за която ще съжалява после? Напоследък шефът на Facebook харчи доста пари, но докато плащането на два пъти над пазарната стойност за Instagram и WhatsApp е едно, то пръскането на куп пари за Oculus Rift е съвсем различна инвестиция. С това Facebook практически отблъсна същите онези запалени геймъри и хардкор техно маниаци, от които до най-голяма степен зависи успеха на технологията на Oculus Rift.

Разбира се, всяка история има две страни

Откъдето и да ги погледнеш, 2 милиарда долара са адски много пари и в правилните ръце те могат да се окажат отлична основа за бъдещо технологично развитие. В крайна сметка технологията за виртуална реалност до момента се приема доста добре и ако екипът зад нея успее да се възползва от други успоредни развития на пазара – 4К резолюцията, гъвкавите OLED дисплеи и умните аксесоари – наистина могат да се родят доста интересни продукти.

„Развълнуван съм да съобщя, че закупихме Oculus Rift VT, лидерът в технологиите за виртуална реалност“, написа във Facebook Марк Зукърбърг. „Развълнуван съм да съобщя, че вече не можем да иновираме, но все още можем да купуваме други компании“, гласеше ироничният коментар на потребител с името Дейвд Уудръф под същото съобщение – коментар, който събра повече от 1000 Like вота в разразилата се по-долу неформална дискусия.

А това вече показва определена нагласа.