Отпуснати на удобния фотьойл гледате с интерес нова холивудска продукция на домашния си телевизор. Един от героите ви се струва доста познат, но не можете да се сетите откъде. Мързеливо посягате към лежащия на масичката до вас таблет, за да направите справка в интернет. И чудо – джаджата вече е отворила страницата на филма в популярния сайт IMDb, за да ви улесни максимално.
Току-що умните технологии поумняха дори още малко!
В наши дни почти всеки гледа телевизия, докато има пред себе си и някакъв друг екран, независимо дали това е лаптоп, смартфон или таблет. Но начините, по които може реално да се достигне до тези зрители, са доста ограничени, тъй като липсва обратна връзка между големия екран и която и да било техника. Калифорнийската компания Flingo се е заела да промени това положение чрез своя технология, която се вгражда в телевизори и информира уеб и мобилни приложения какво гледате във всеки един момент.
Технологията, известна като Sync Apps, идентифицира всякакво съдържание, което върви на големия екран, независимо дали това е тв предаване на живо, DVD филм или клип от компютъра. На свой ред уебстраниците, които се разглеждат със същата интернет връзка, която идва от телевизора, регистрират тази информация и реагират на действията на потребителя. Според Flingo новият умен телевизор вече е в масово производство при една от най-големите тв компании и ще се продава за по-малко от 500 долара.
Междувременно компанията лицензира технологията си на други производители като LG, Vizio и Sanyo, така че не само телевизори, но и Blu-ray плейъри и тунери също ще я ползват.
„Всяко приложение или интернет страница, която върви на вашия таблет или лаптоп, докато гледате телевизия, може да запита нашите сървъри каква програма се излъчва в момента – обяснява Дейвид Харисън, съосновател на Flingo. – Например може да отворите Google или Wikipedia и съответната страница вече знае какво гледате сега. Вериги като Amazon и Walmart биха
могли да ви предложат покупки, свързани с някое тв шоу, като DVD издания
или пък дрехи като тези на главните герои.” На свой ред социални мрежи като Facebook и Twitter могат да използват услугата, за да свържат зрителите с официалните или фен сайтовете на филмите. Когато зрителят смени канала или филмът свърши, уебстраниците, които разглеждате, вече знаят това и могат незабавно да се обновят с нова информация.
Flingo вече предлага и отворен софтуер за програмиране, с чиято помощ външни разработчици може да създават приложения или цели уебстраници, пригодени специално за това да използват информацията, идваща от телевизора. Освен това самият телевизор може да показва на екрана съобщения, с които предлага допълнителна информация, идваща от мрежата, или линкове към приложения, инсталирани директно на него.
Умният телевизор обаче е предимство не само за зрителите, но и за производителите. Информацията за навиците на потребителите и това какво и кога предпочитат да гледат им помага да създават по-ефективни реклами. Дори и сега, когато сърфирате в мрежата, се натъквате на реклами, които са подбрани специално заради браузър историята ви и характера на страниците, които сте разглеждали преди. Според изпълнителния директор на Flingo Ашвин Навин неговата технология ще
позволи на сайтовете да съобразяват рекламите със зрителските навици. „Ако успеем да подобрим вида на обявите и ги базираме на реални потребителски предпочитания, това ще бъде добре за всички”, смята той. При интерактивните реклами не е нужно да посетите определен сайт, за да разберете повече за продукта, който виждате на телевизора си. Вместо това на екрана на лаптопа или таблета незабавно се появяват реклами, на които може да кликнете, докато гледате телевизия. Освен това връзката в реално време между телевизора и останалата ви техника позволява да виждате на лаптопа дори Twitter съобщения или анкети, в които може да гласувате, докато гледате.
Анди Тарсон, анализатор в областта на потребителската електроника към TDG Research, е убеден,
че новата технология определено има потенциал сред хората, които искат допълнително
информация и препоръки за това какво да гледат. „Изследванията и анкетите показват, че зрителите определено желаят повече информация за програмите и филмите, защото по този начин те намират ново съдържание, което да гледат – обяснява резултатите Тарсон. – Търсенето на информация чрез социални мрежи обаче е доста ниско в приоритетите им.”
С други думи, потребителите искат да научат нещо ново, но просто не са склонни да полагат много усилия за това.
Flingo вече си сътрудничи с няколко големи тв компании като CBS, MTV и FOX, след като от няколко години им помага да разработят приложения за телевизори с връзка към интернет. Но подходът на Flingo се различава значително от този на Google, тъй като интернет гигантът има доста по-ограничаващи идеи за това как да се комбинират интернет и телевизията. Компании като CBS и FOX дори блокират устройства, използващи Google TV, от своето онлайн съдържание, тъй като Google TV кара потребителите да използват търсачката, за да откриват нови материали, включително и пиратско съдържание. Според Тарсон подходът на Flingo е по-добър, тъй като позволява на тв компаниите да създадат силна връзка със зрителите, без да нарушават традиционния си бизнес модел. „Те просто искат да използват интернет и мобилните приложения като допълнение към съществуващото съдържание”, казва анализаторът.
Но Flingo не е единствената компания, която предлага подобна услуга.
Yahoo има своята Broadcast Interactivity, която върви чрез платформата Yahoo Connected TV. Broadcast Interactivity вече е част от над 8000 телевизора, като най-тясно Yahoo си сътрудничи с Toshiba. За да засили своята Google TV услуга, Google разчита на универсалната си търсачка и на Android платформата, докато Samsung влага все повече усилия в създаването на собствени „умни” приложения за телевизорите си. Компанията Shazam, която стана известна със своето аудиоприложение, възлага големи надежди, че потребителите ще го използват и за да идентифицират съдържанието, което гледат. За да стартира новия си бизнес, тя събра над 30 млн. долара инвестиционен капитал, който, по всичко личи, ще бъде напълно оправдан. Първоначалните анализи показват, че 10% от онези, които използват приложението на Shazam, за да идентифицират тв реклами и музика, купуват съответния продукт. Интернет компанията IntoNow пък разработи концепция, според която потребителите отбелязват гледаните от тях тв програми и така отключват допълнително съдържание и интерактивни реклами. Реакцията на големите акули не закъсня и само 3 месеца след като стартира, IntoNow беше купена от Yahoo за около 20 млн. долара.
Технологичният капацитет очевидно е налице, но сериозен потенциален проблем пред Sync Apps и подобните услуги е неприкосновеността на личното пространство на потребителите. „Всичко става с изричното съгласие на собственика”, категоричен е Харисън. При първото включване на телевизора апаратът пита потребителя дали е съгласен с услугата за споделяне на информация и ако той отговори положително, трябва да прочете и приеме споразумението за използване на уреда. Същото се отнася за отделните интернет сайтове и приложения, които могат да работят само със съгласието на зрителя.
Шефът на Flingo Ашвин Навин очаква хората масово да приемат това нововъведение, тъй като на практика услугата предлага автоматизация на онова, което те вършат ръчно. „Хората често губят доста време, за да открият дори леснодостъпна информация. Ние просто им предлагаме наготово всичко онова, което им трябва в даден момент”, твърди той. Стига, разбира се, да не се притесняват от това, че вече телевизорът е този, който ги гледа.