Първи поглед: Android конзола OUYA

99 долара

Производител

OUYA Inc.

Когато OUYA бе обявена за пръв път през юли 20120 г., нейната цена от само 99 долара бе толкова ниска, колкото и мощността на процесора й. Оттогава обаче измина доста време и първата Android конзола се превърна в нарицателно име в света на мобилните технологии. Въпреки че до официалната й премиера все още остават няколко месеца, първата версия на OUYA вече бе разпратена на онези, които подкрепиха проекта, така че времето за първи впечатления е тук.

И те са противоречиви

Няма да е преувеличено, ако кажем, че OUYA персонифицира всичко, което характеризира мобилния гейминг – и за добро, и за лошо. Онези, които подкрепиха Kickstarter кампанията на OUYA, със сигурност са се надявали, че новата платформа ще им донесе много забавни и евтини игри. Други пък виждаха в нея само евтино и елементарно забавление, на което да играят посредствени Android игри. Оказва се, че истината е някъде по средата.

В завършения си вид самата конзола не впечатлява с нищо, което всъщност не е неочаквано, предвид че OUYA реално е един смартфон без дисплей, поставен в кутия. Въпросната кутия е със страни не повече от 11 сантиметра, въпреки че е с една идея по-висока, отколкото широка. Освен едноименното лого, на лявата страна на конзолата са изписани имената на онези 11 души, които са подкрепили най-значително проекта. Сред тях е и името на Маркус Першон, създател на Minecraft, което се мъдри най-отгоре. На горната част на кутията са два от нейните портове – един microUSB порт, един етернет порт – а отдолу са останалите: един HDMI и един стандартен USB. HDMI кабел пък е включен в комплекта. В допълнение конзолата поддържа Вluetooth 4.0 и безжичен интернет 802.11b/g/n.

Най-важната част от вътрешността на OUYA е nVidia Tegra 3 чипът заедно с четириядрен процесор А9 на 1.7 GHz. Хардуерната конфигурация се допълва от 1GB RAM и 8GB място за съхранение. Това е мощност, която е равна на повечето съвременни смартфони от висок среден и най-висок клас и реално не може да не притесни онези геймъри, които желаят най-добрата графика и визуални ефекти. Разбира се, типичната инди игра ще върви без проблем.

Предвид ниската хардуерна мощност на OUYA, конзолата няма проблем с прегряването и работи едва на 4.5 вата. Ако я поставите в режим “хибернация” консумацията пада до 1 ват, а съответно чрез него може веднага да се върнете в играта от там, откъдето сте спрели.

Закономерно контролерът представлява комбинация от дизайна и функционалността на геймпадовете на PS3 и XBOX360,

но проблемите му са доста

Някои от бутоните периодично засичат или не заклещват при натискане и после не могат да се извадят. Същото се отнася и за стиковете, които понякога не се връщат веднага в нормалната си позиция, а остават заклещени встрани. Корпусът на контролера очевидно не е произведен с най-доброто качество, защото части от него лесно се разхлабват и дори изваждат. Накрая при игра се забелязва и определен лаг, който не пречи при по-кежуъл заглавията, но е проблем, когато ви е необходима повече прецизност.

Конзолата работи с Android 4.1., а интерфейсът на OUYA е изключително прост и се състои само от четири менюта: “Play,” “Discover,” “Make” и “Manage.” В първото виждате игрите, които вече сте свалили, докато второто ви отвежда към онлайн магазина на OUYA, където може да разгледате наличните заглавия или пък да видите някои предстоящи игри, които все още са представени в алфа или бета версии. “Make” е територия, предназначена за разработчици, а от “Manage” оправяте настройките, но

на този етап опциите в нея се невероятно ограничени

Така например не може да промените информацията за кредитната си карта, не може да смените резолюцията на конзолата, не може да въведете ограничителни настройки за деца, нито пък да промените цветовата гама. Всъщност засега настройките позволяват само да включите втори контролер и да вържете конзолата към WiFi мрежата.

Най-важното за всяка гейм платформа са игрите за нея и в това отношение разочарованието отново ни спохожда. При публичния дебют на конзолата се очакват над 100 заглавия за нея, но към момента те са доста по-малко и ако имате смартфон или таблет, най-вероятно вече сте играли повечето от тях. Ако търсите оригинални ексклузивни игри с високо качество, това не е мястото. Практически 90 процента от наличните заглавия вече могат да бъдат намерени в Steam, Google Play, iTunes, XBLA или PSN. Преобладават простите заглавия с елементарна графика и геймплей – чудесни за убиването на малко време, но едва ли това са игрите, които бихте искали да пробвате в уюта на вашия хол.

Сегашната версия на OUYA реално трябва да се смята за бета версия и ако някой е очаквал нещо повече със сигурност ще остане разочарован. В този си вид конзолата просто не е готова за комерсиален дебют. Най-големият проблем е контролерът, следван от слабия каталог игри. Освен това интерфейсът и менютата също могат да бъдат преработени малко. До пускането на OUYA все още остават два месеца, които са достатъчно време за известни подобрения и промени. А от тях определено има нужда.