С доминацията, която Samsung упражнява на смартфон пазара в последно време и ролята на LG като пръв подгласник, понякога е трудно да приемем, че в Южна Корея съществува и друг производител на качествени мобилни апарати.
Името на компанията е Pantech и докато тя често остава извън първите
страници на новините в останалия свят, тайната на нейния пазарен успех се крие в комбинацията от солидни предложения на цени, по-ниски от очакваното.
Ето ви един пример – колко бихте платили за съвременен Android смартфон,
който работи с доста бърз процесор, има приятен и оригинален ергономичен дизайн и изненадващо мощна 12.6-мегапикселна камера? Помислете добре преди да отговорите, защото за да познаете трябва да назовете доста ниска цифра.
Само 50 долара
Учудващо, нали? Кой е в състояние да произведе такова скормно чудо – не, не е нито титанът Samsung, нито следващата го по петите LG; заслугата за
появата на този смартфон с името Discover се пада именно на Pantech,
третият по големина производител на мобилни телефони в Южна Корея. Въпреки че е слабо позната зад граница, компанията вече е успяла да достигне някои важни постижения, които далеч не са по силите на производителите от второ ниво. Така например Pantech е единствената компания от своя ранг, която е успяла да договори своите апарати да се предлагат през двата най-големи американски мобилни оператора AT&T и Verizon. Освен това повечето й модели струват 100 долара или по-малко, като цените им падат дори до въпросните 50 долара, когато са обвързани с договори. При това става въпрос все за модели, които иначе имат доста прилични характеристики, но просто се предлагат за по-малко пари.
Евтино, но добро
Разбира се, ако разполага с по-солиден бюджет, крайният потребител
незабавно би се ориентирал към предложения от среден и висок клас на
компании като Samsung, Sony и Apple, но телефоните на Pantech не се
съревновават директно с тях, те разчитат на примамливото съотношение цена-качество. По собственото признание на компанията въпросният Discover е нейният най-добър смартфон до момента. Но дори и неговите предшественици като Burst и Flex представляват същата пазарна стратегия – качествени компоненти, богати функции и цена, която е около 50 процента по-ниска от тази на съпоставими модели на други производители.
Обикновено производителите на мобилни телефони и операторите договарят цени, които са с няколко стотин долара по-ниски, отколкото би струвал без договор съответния апарат. Поради тази причина модели като Galaxy SIII и iPhone 5 в САЩ се продават с около 400 долара по-евтино през оператор. Логиката е, че по-мощните производители често успяват да издействат по-изгодни сделки за техните модели. По-малките компании обаче са принудени да правят отстъпки и да поемат разходите, които операторът прави за реклама. Въпреки своето минимално влияние в корпоративния свят и относителната си неизвестност обаче, Pantech успява да държи цените ниски, а качеството високо.
Каква е рецептата за успех?
“Това до голяма степен е свързано с нашия производствен процес”, обяснява Чандра Томпсън, маркетинг мениджър на Pantech USA. Компанията харчи доста пари за собствена развойна дейност и дизайн, което обаче пак излиза по-евтино. “Тези стратегии оптимизират разходите ни и когато разработваме продуктите си сами, вместо да ги аутсорсваме, цените могат да бъдат по-ниски”. Освен това компанията избягва да прави милионни кампании, които раздуват прекалено много бюджета й.
“Винаги следим качеството на материалите, нито един от елементите, които ползваме не е евтин”, добавя Томпсън. Свидетелство за това е фактът, че AT&T редовно присъжда високи оценки на апаратите на Pantech за качество на обажданията. Първият апарат, който Pantech пуска зад граница е Hero през 2006 г. Началото е скромно, но след това идва успехът на модели като Swift, Crossover и Discover. В момента корейците предлагат общо 6 смартфона на американския пазар. Може би най-силното й предложение за момента – Vega 3 – обаче още не е напуснало Южна Корея. С 5.3-инчов LCD екран, четириядрен Qualcomm Snapdragon S4 Pro процесор и 13-мегапикселна камера, Vega 3 може да бъде успешно сравняван дори с Galaxy Note 2. Въпреки това Pantech действа внимателно и предпочита да изпипва всеки нов модел в стратегия, която повече наподобява тази на Apple, отколкото на Samsung. За 2012 г. компанията е пуснала само 4 нови смартфона в Южна Корея и 3 в Съединените
щати, както и таблета Pantech Element.
“Все още не сме марка, за която клиентите говорят, а бихме искали да станем такава”, признава Чандра Томпсън. Ако компанията запази ефективната си стратегия на качествени продукти на изненадващо достъпна цена, тя определено има шанс да го постигне.