Етикетът Made in China нерядко предизвиква мръщене у потребителите на различни технологични джажди, но в най-многолюдната страна на света се раждат и развиват някои от най-интересните компании в съвременния бизнес. Една от тях вече наричат “следващата Apple”, а нейният основател е на път да постигне статус, подобен на Стив Джобс, сред почитателите й.
Какво, не вярвате ли?!
Става въпрос за Xiaomi Technology – име, което до голяма степен е непознато на външния свят, но в Китай е практически нарицателно. Подобно на Apple в Съединените щати и останалия западен свят, когато Xiaomi пусне нов продукт на пазара, вниманието на потребителите незабавно се насочва към него. Нещо повече, в такива случай не е рядко явление служителите дори да си вземат един ден отпуск, за да се сдобият с новата джажда възможно най-скоро.
Основателят на компанията пък умело влиза в ролята на покойния Стив Джобс и се появява на публични събития с дънки и черно поло.
“Медийте в страната твърдят, че аз съм китайският еквивалент на Стив Джобс”, казва Лей Юн в интервю за Reuters. “Ще приема това като комплимент, но подобни сравнения винаги ни поставят под голямо напрежение”.
Напълно различна от Apple
Юн бърза да определи Xiaomi като “напълно различна” компания от калифорнийския гигант, не само защото е основана преди едва четири години. Освен това Xiaomi произвежда единствено смартфони, като повечето от тях се продават най-вече онлайн, в малки количества и локално. Въпреки това за краткото си съществуване компанията вече се оценява на сериозните 4 милиарда долара, което означава, че Лей Юн и екипът му очевидно си вършат работата.
Успехът на Xiaomi може да бъде приписан най-вече на комбинацията от два основни фактора: високата стойност, която клиентите виждат в нейните продукти и относително малките количества от тях, които биват пускани на пазара. Това създава естествен статус на нейните смартфони, тъй като не е толкова лесно да се сдобиеш с тях.
MI-Two: лицето на компанията
Флагманът на Xiaomi е модел на име MI-Two, който по технически характеристики наподобява iPhone 5 и Galaxy SIII, но се продава на половината от цената на тези апарати в Китай. Скорошно изследване на CNET Asia Labs например показа, че комбинацията от четириядрен процесор Qualcomm Snapdragon S4 и графичен ускорител Adreno 320 прави MI-Two с по-добра графична производителност както от водещия модел на Apple, така и от този на Samsung.
Подобно качество определено не може да остане незабелязано на смартфон пазара в Китай, който се развива с изключително динамични темпове. И тук идва вторият фактор – закупуването на някой от апаратите на Xiaomi всъщност не е толкова лесно. Когато компанията пусна първата серия от MI-Two на пазара в края на октомври тази година, от флагмана се предлагаха само 50 000 бройки. Закономерно те бяха изчерпани буквално за един ден. До момента устройството е продало около 300 000 бройки, което е практически сто процента от ограничените количества, пуснати от Xiaomi.
Ограничаването на предлагането отдавна е използвана стратегия сред производителите, за да се повиши търсенето. Ако даден продукт е желан от мнозина и в същото време се намира трудно, потребителите определено го искат дори още повече. Това автоматично води до сериозни печалби за производителя и именно по този начин Xiaomi е натрупала досегашния си капитал.
Според Лею Юн добрите времена ще продължат и той очаква компанията му да е продала общо седем милиона смартфона до края на годината. Сериозно постижение, при положение, че предварителните прогнози на Xiaomi са били за два милиона.