Дигитален дебат

„Американският народ разбира добре, че това не са обикновени избори. Време е да решим дали Америка ще остане голямата надежда на 21 век или не“. Това заяви в своя реч републиканският кандидат-президент Мит Ромни по време на предизборната си кампания Дори и да оставим настрана очевидната политическа реторика на подобно изказване в момент, в който кандидат-президентската кампания е в своя разгар, няма място за съмнение, че след ноември 2012 г. във Вашингтон ще настъпят сериозни промени. Основанието за това е класическо – ако в Белия дом остане администрацията на настоящия президент Барак Обама, той и неговият екип ще използват втория си мандат, за да променят и подобрят всичко онова, което не работеше по най-добрия начин при досегашния им престой. На свой ред, ако републиканецът Мит Ромни излезе победител в надпреварата, не само лидерът, но екипът, политическите пристрастия и свързаните с тях интереси в Белия дом вече ще бъдат различни.
 
Политическа конзола

Ето защо едва ли е изненада,че двамата опоненти търсят всеки един начин за изява, а предизборната борба се пренесе и в XBOX Live, където абонатите на популярната онлайн гейминг услуга за ХВОХ360 също имат възможност да проследят на живо дебатите между Обама и Ромни и техните подгласници през канала “Election 2012”. Освен че по този начин двамата кандидати получиха възможност отново да премерят силите си, онлайн дебатите демонстрира и все по-нарастващото влияние на дигиталните технологии в ежедневието. Данните от абонатите на XBOX Live бяха анализирани и разглеждани като ново поле, на което водещите политици могат да излагат идеите си и да печелят нови последователи. След като Ромни взе първ, вторият дебат от миналата сряда предизвика дори още по-голям интерес. Според независими оценки, около 51 процента от онези, които все още не са решили за кого да гласуват, са преценили, че Барак Обама е спечелил XBOX Live схватката. За сравнение само 17 процента са се произнесли в полза на Ромни, а останалите 32 процента продължават да не са наясно с това кой е по-достоен за техния глас. Статистиката продължава: 19 процента от онези, които преди дебата са поддържали Ромни, вече считат, че Обача е спечелил пряката дискусия, докато едва 2 процента от онези, които са отдавали предпочитанията си на настоящия президент са счели, че след кръстосването на шпаги в XBOX Live Ромни е излязъл по-силен. Що се отнася до оценките на поведението на двамата кандидати, 52 процента от следилите дебата считат, че Обача е бил по-откровен в позицията си и едва 17 процента мислят същото за Ромни. Разликата при конкретните позиции е също толкова фрапираща – цели 59 процента считат, че Обача е бил по-изчерпателен и ясен в темите, които е дискутирал, докато отново само 17 процента чувстват същото за неговия опонент. Данните са събрани от 2 милиона отговора на потребители, които са отговорили на 70 различни въпроса, свързани с дебата. Според Microsoft третият дебат, който именно бе показан по XBOX Live, е бил гледан от повече от 100 000 абонати на услугата. Анализаторите отчитат, че макар и да не е внушителна, тази бройка е доста показателна, при положение, че практически всеки един от тези 100 000 души е имал възможност да проследи дебата и по някоя кабелна телевизия или национален канал, но се е спрял на онлайн стрийминга.

Технологии зад граница

Следващият и последен дебат между Обама и Ромни ще бъде късно тази вечер, а неговата тема е външната политика на Вашингтон. Както и предните, той отново ще бъде предаван по XBOX Live на живо, а Microsoft общава на онези, които са наблюдавали поне три от четирите дебата, по един безплатен аватар за това, че са били активни граждани. Ако републиканският кандидат-президент влезе триумфално в Белия дом, Мит Ромни определено ще трябва да се справи с поредица от задачи, сред които е и тази да създаде собствен външнополитически имидж. Според скоршно проучване на авторитетният ежедневник Washington Post, гласоподавателите считат, че най-голямо доверие Барак Обама получава именно във външната политика – там той води с цели 17 пункта спрямо Ромни. Макар и с по-малка преднина, сегашният обитател на Овалния офис получава доверие и като по-силният лидер от двамата.  Републиканците обичат да сравняват Обама със слабо представили се предишни президенти-демократи,  но според широката общественост това просто не е така.

На свой ред Ромни упорито води своята кампания на базата на точно обратното разбиране – че Обама всъщност е прекалено мек и за разлика от него, бившият губернатор на Масачузетс няма да си постави задача да се извинява пред целия свят за постъпките на Америка.  Според Ромни извиненията на Обама правят Съединените щати да изглеждат като слаба държава и следователно терористичните групировки и враждебните режими са спокойни, че Вашингтон няма да има смелостта да влезе в сериозна схватка с тях. Америка не трябва да се извинява, а непрекъснато да показва колко велика държава е, твърди Мит Ромни. От десетилетия насам една от най-силните карти в републиканската кампания е традиционната силна националистична позиция и никой уважаващ себе си претендент за най-високия пост не би се отказал от нея. Фактът, че самият Ромни няма впечатляваща външнополитическа биография няма да спре кандидат-президентът да повтаря, че той е по-силната личност както в остатъка на кампанията, така и след нейния завършек.  

Ето защо той не губи време и реши да намеси сегашното състояние на технологичния сектор в предизборния дебат. „Китайците отнемат нашите пари, нашите работни места и нашето бъдеще“, остро заяви Ромни в един от президентските дебати миналата есен, а през февруари публикува отворено писмо в Wall Street Journal , където се зарече да сложи край на „икономическата връзка, която възнаграждава нечестните китайци и наранява американските компании и работници“.   Така икономическата карта между Вашингтон и Пекин се явява толкова важна, колкото и военното противопоставяне. По време на трите директни кандидат-президентски дебата Ромни отново повтори твърдата си позиция към Китай.

“Китайците ни мамят от години като изкуствено девалвират стойността на своята валута и погазват правата върху интелектуалната собственост”, отново бе категоричен републиканецът. “В Китай дори има цял магазин на Apple, който е абсолютен фалшификат и където се продават пиратски стоки. Те хакват нашите компютри и не играят честно!”

Apple навсякъде

На свой ред Обама също нагази в технологичната тема, запитан как ще спомогне за разкриването на повече работни места в производството, след като гигант като Apple е аутсорснала огромната част от своя капацитет в Китай.

“Наистина има някои работни места, които са загубени завинаги”, призна той. “Докато не обучим по-добре нашите инженери и програмисти, компаниите няма да се върнат тук”.

Наблюдателите отбелязват, че по този начин Обама предава дословно посланието, казано му от самия Стив Джобс преди време. На официален обяд в Силиконовата долина през февруари 2011 г. съоснователят на Apple приканил настоящия президент на Съединените щати да прави повече за обучението и качествената подготовка на американските софтуерни инженери и програмисти. Тогава Джобс дал простичък пример с нуждите на неговата компания – за да ръководи 700 000 души, които работят за Apple в Китай, тя се нуждае от 30 000 висококвалифицирани инженери. “Просто е невъзможно да намерим толкова много кадри в Америка. Ако успеете да ги създадете, все повече производители ще се върнат в страната”, обяснил тогава покойният Джобс.

“Както iPhone, така и iPad бяха споменати в президентския дебат. Каква по-хубава безплатна реклама?!”, красноречиво възкликва в коментара си Washington Post, добавяйки иронично “Като че ли Apple изобщо се нуждае от такава”.

Само седмици преди гласуването, изходът от тазгодишната президентска надпревара все още е неясен, но вече е сигурно едно – технологиите във всичките им форми заемат все по-важно място в политическия дневен ред.