Различните продукти и услуги на Google достигат до почти всички краища на световната мрежа, а и отвъд тях. Вездесъщата марка може да бъде открита в браузери, смартфони, операционни системи, телевизори и на още десетки други места. Възможно ли е обаче да сърфирате пълноценно онлайн, без да бъдете забелязани от Googlе?
На този въпрос се опитват да отговорят трима IT професионалисти, които имат известни възражения относно политиката на интернет гиганта.
Твърде много време онлайн
Том Хендерсън е изпълнителен директор на технологичната компания Extreme Labs, базирана в Блумингтън, щата Индиана. По собствените му думи Хендерсън често стои пред компютъра до късно вечерта, работейки по нови проекти, но и забавлявайки се с изледване на нови и нови кътчета на мрежата. “Прекарвах прекалено много време онлайн”, простичко признава американецът.
Но когато по-рано тази година Google обяви промяната на начина, по който компанията борави с личните данни на своите милиони потребители – включително и тези на Gmail и YouTube – Хендерсън решава, че е дошъл моментът, в който трябва да продължи онлайн присъствието си без компанията.
“В този момент трябваше да взема важно решение и за целта трябваше да отговоря на два въпроса”, спомня си Хендерсън. “Съгласен ли съм с новите условия на Google за персоналната информация и склонен ли съм да продължа да ползвам продуктите на компанията, съобразявайки се с тях?”
“Отговорът и в двата случая беше “не”, категоричен е Хендерсън, който далеч не е единственият. Вендага след като бе обявена, новата политика на Google си навлече гнева и на Европейската комисия, според която по тозин начин компанията навлиза твърде много в личното пространство на потребителите.
Раздяла завинаги
Така Хендерсън решава да се откаже от услугите на Google. При това завинаги. Той дори написва своеборазен манифест, озаглавен “Как се разведох с Google” и си поставя за задача да промени интернет съществуването си, така че Google и всички нейни услуги вече да не са част от него.
Четири месеца по-късно Том Хендерсън все още води щастлив и – до голяма степен – лишен от Google живот.
Въпреки че компанията побърза да изтъкне, че събираната от нея информация се използва най-вече за да стане сърфирането на потребителите още по-добро, Хендерсън и много други не са убедени в това. Интернет гигантът обещава, че личните данни ще бъдат споделяни с трети лица само при изключителни обстоятелства и с изричното съгласие на потребителите. “Не продаваме потребителите си”, дори обяви говорителка на Google. “Това просто не е начина, по който функционира компанията ни”.
Според Хендерсън обаче това не е достатъчно и едно просто уверение не стига, за да бъде сигурен той, че огромното количество събирана информация няма да попадне в чужди и злонамерени ръце.
“Google не подлежи на проверка относно начина, по който провежда политиката си и спазва изискванията за личните данни. Компанията просто не ни казва какво прави с тази информация – дали я предлага на застрахователни компании, на фирми, правещи пазарни проучвания или просто на хора, които искат да ви навредят”, обяснява Хендерсън.
И вместо да се надява на най-доброто, той решава да вземе нещата в свои ръце.
Алетрнативата – има ли я?
Въпреки че най-много му липсва YouTube, с помощта на сина си, Хендерсън успява да създаде начин за крос-постване, при което клиповете се появяват и във Vimeо. За ориентация и карти той вече ползва MapQuest. А вместо Google Search, Хендерсън прави търсения в мрежата през платформа със странното име Duck Duck Go, чиято основна задача е да защитава личните данни на потребителите й.
Всъщност Том Хендерсън далеч не е единственият, който се е опитал да се откаже от услугите на Google поради притеснения за личното си пространство. За разлика от повечето обаче, той е успял да се задържи доста по-дълго.
“Само след месец трябваше да си призная, че това е просто невъзможно”, на свой ред откровено споделя Бенджамин Елис, IT експерт от Съри, Великобритания. Той опитва да се откаже от Google още през 2009 г., когато негов приятел му прави снимка с “телефон с името на Google, която вероятно ще бъде качена на сайт за споделяне на снимки, захранван от Google, ще бъде индексирана от ботове на търсачката на Google, ще бъде публикувана на Google блогове, обградени с Google обяви, гледана с Google браузър и дори през Google операционна система”.
“Много бързо осъзнах, че ще трябва да взема сериозни мерки, за да избегна нови срещи с Google”, споделя англичанинът, който добер осъзнава, че взаимоотношенията му с интернет гиганта се простират отвъд гледането на клипове в YouTube или ползването на едноименната търсачка.
Елис има проблем най-вече с кукитата, когато посещава сайтове, ползващи Google AdSense. Те регистрират неговите лични предпочитания при сърфиране в мрежата, за да му показат съобразени с тях реклами. “Трудно е да откриеш сайтове, които не ползват тези или подобни трикове”, категоричен е той.
За съжаление обаче месец по-късно Бенджамин Елис отново се връща къв повечето услуги на Google. Въпреки това най-важният извод вече е направен – потребителите трябва да обръщат повече внимание на начина, по който нагласят настройките за лични данни на браузерите си. Независимо от това дали националното законодателство е по-строго спрямо персоналната информация в мрежата (Великобритания) или не чак толкова (Съединените щати), Елис е убеден, че най-добрият начин е да бъдем проактивни, а не да се осланяме на стандартните настройки.
“Вече ползвам много по-строги настройки за кукитата ми. Опитвам се да следя каква информация излиза от браузера ми при сърфиране в мрежата”, казва той.
Да приемеш неизбежното
Джо Уилкокс е редактор на новинарския сайт BetaNews.com и друг интернет потребител, решил да се откаже от удобствата на Google заради подобни притеснения. През 2011 г. той налага пълна блокада на услугите на компанията за цяла… седмица.
“Резултатът беше трагичен. Сега вече съм тотален фен на Google”, спомня си Уилкокс, според когото потребителите не трябва да заклеймяват компанията прибързано. Според него мащабите и обхвата на Google са довели до създаването на страхотни продукти и иновации.
“Те непрекъснато подобряват услугите си и ги правят все по-удобни и ефикасни. Харесвам този начин на работа”, аргуменгира се журналистът, като добавя, че няма никакви доказателства, че Google използва неправомерното личните данни на потребителите си.
Вместо това той смята, че подобна информация всъщност може да се използва пълноценно за създаването на по-удобно онлайн браузване. Като пример той дава новата услуга Google Now, която използва лични данни и GPS информация, за да предвижда ежедневното поведение и предпочитания на ползващите интернет. Google я рекламира като “винаги една стъпка напред” спрямо потребителите. Чрез нея ползвателите на Android смартфони могат да получават и важна информация като ъпдейти за пътния трафик, предупреждения за влошени климатични условия или пък препоръки за добри ресторанти.
“В дигиталната епоха всъщност личното пространство така или иначе е досат ограничено. Знайеки това, предпочитам да си имам взимане-даване с голяма и известна компания като Google, отколкото с друга доста по-непозната”, завършва Джо Уилкокс.