Да бъдем честни – ако трябва да съставим списък от думи, характеризиращи най-добре политиката на Microsoft в последните десет години, “иновативна” най-вероятно няма да е една от тях. Наистина компанията постигна сериозен успех с двете си ХВОХ конзоли и с моушън контролера Kinect, но огромната част от нейните приходи все още се дължи на различните превъплъщения на Windows и MS Office. И въпреки че по отношение на финансовото представяне Microsoft е в световния елит, то тя определено не е част от онези компании, които залагат на различния и оригиналния подход.
Твърде малко, твърде късно
Всъщност повечето от значимите продукти и услуги на компанията в последно време дойдоха значително по-късно, отколкото биха искали Бил Гейтс и Стийв Балмър. Успехът на iPоd доведе до появата на плейъра Zune, хегемонията на Google роди Bing, а отличното представяне на iOS и Android стимулира закъснялата поява на Windows Phone. В резултат на това в момента имена като Apple и Google са в челните редици на иновациите, а не Microsoft.
Със сигурност Стийв Балмър би дал дясната си ръка, за да промени това. Отстрани е лесно да се омаловажават усилията на шефа на Microsoft и да се изтъкват грешките му, но ако едно нещо не липсва на Балмър, това е ентусиазмът и желанието за промяна.
Успех с име Surface?
Наскоро Microsoft направи два много интересни анонса, които белязаха дебюта на компанията на таблетния пазар. Какъв ще бъде успеха на Surface тепърва предстои да се разбере, но е ясно, че този път новият таблет не е някакъв мързелив опит да се открадне успешна идея. Вместо това продуктите на Microsoft сега носят няколко интересни идеи. Пазарът на таблети е доста консервативен, но е факт, че компанията най-сетне успя да покаже нещо ново и различно, с което се надява да спецели доверието на потребителите.
Подобно е положението и при смартфоните. Windows Phone 7 се опитва да промени начина, по който ползваме умните си телефони и въпреки, че Apple, Google и Samsung продължават да доминират на пазара, Microsoft заслужава похвала дори и само заради опита си.
Да надминем всички!
Наскоро Балмър смело заяви, че новата задача на компанията му е да надмине по иновации най-големите иноватори и преди всичко Apple. Изпълнителният директор на Microsoft има смелостта да признае, че калифорнийската компания е дръпнала значително в хардуерно и софтуерно отношение, но в същото време неговият екип вече не възнамерява да губи повече територия. Балмър конкретно посочи двата Surface таблета, които нарече “белег на ново начало”, когато на Microsoft отново ще се гледа като на велик иноватор и изобретател.
“Искам да подчертая категорично, че вече не възнамеряваме да отстъпим нито сантиметър на Apple”, изтъкна той. “Ние имаме предимство в продуктивността и бизнес управлението и трябва да се възползваме от това. Няма да отстъпим нито в облака, нито в хардуерните и софтуерните иновации. Това просто няма да стане!”
Откъде ще изскочи заека?
По-нататък Стийв Балмър поясни, че в новата си иновативна стратегия Microsoft няма да остави нито един непреобърнат камък и ще се стреми да търси новостите във всеки един аспект. Това безспорно е достойна цел, но освен че прилича поне малко на евтина реторика, подобна политика крие и подводни камъни. Една от причините за успеха на Apple е, че компанията предпочита да съсредоточи огромната част от своите ресурси в няколко ключови области, откъдето произлизат най-добри резултати. Като се опитва да иновира навсякъде, Microsoft поема риска да похарчи прекалено много ресурси на прекалено много места и в крайна сметка да не постигне никъде желания ефект.
Въпреки това е ясно, че Балмър е схванал доста добре основната област, в която ръководената от него компания изостава. Ако не предложи нещо новаторско, различно и смело, Microsoft рискува постепенно да изпадне от категорията на най-могъщите компании. Любопитно е, че един човек, който споделя възгледа за “новия Microsoft” е съоснователят на Apple Стийв Вознияк.
Говорейки по време на срещата 2012 Entel в Чили, Возняк похвали скорошните продукти на Microsoft, отбелязвайки че те “изглеждат толкова дяволски добре, че напомнят за това, към което винаги се стремеше Стийв Джобс: съчетанието на изкуство и технологии”.
“Трябва да изчакаме появата на Surface преди да си направим изводите, но се радвам, че Microsoft най-сетне започва да се превръща в различна компания. Не си спомням да съм виждал подобна трансформация от доста време, затова лично аз се радвам много”, каза тогава Воз.
Стийв Балмър без съмнение би се съгласил с готовност. А когато Стийв от Microsoft и Стийв от Apple са на едно мнение, това със сигурност значи нещо.