Българските клиенти трябва да търсят алтернативата!

Приветлива, усмихната и с увереното поведение на успяла в IT бизнеса дама, Вяра Чангърова ни посреща в българския офис на Fujitsu, където сме, за да поговорим за японските традиции и българската действителност, за успехите и спадовете на компанията през годините и за това наистина ли е облачно технологичното бъдеще.


Най-напред бихте ли се представили на читателите на SmartAge?

Казвам се Вяра Чангърова и съм старши мениджър „Клиенти“. От 7 години съм част от представителството на Fujitsu, като работя най-вече с корпоративни клиенти и такива в държавната администрация.

С повече от 80 години история, Fujitsu безспорно е лидер в областта на IT услугите. Въпреки това навлизането на българския пазар със сигурност е било предизвикателство. Разкажете ни за това как стартира представителството на компанията у нас.

Въпреки че тогава съм била страничен наблюдател, предполагам, че началото е било трудно, но тогава пазарът е бил доста по-различен. Оттогава насетне обаче компанията непрекъснато се движи нагоре, за което определено допринася различната атмосфера и начин на бизнес мислене. Нашата философия винаги е била че, всички сме в една лодка и работим за един общ интерес. Въпреки, че екипът постепенно се мени, основното ядро е запазено и взаимоотношенията са много чисти и в името на една обща цел. Лично аз съм много голям оптимист и не се отказвам лесно въпреки трудностите.

Кои са по-значимите проекти, реализирани от Fujitsu до момента в България?

Сред по-известните проекти с обществено значение, които са базирани на оборудване с марката Fujitsu е този за националната линия за спешни позвънявания 112. При него ИТ инфраструктурата е базирана на блейд сървъри Fujitsu и софтуерна платформа на Siemens. Специално за нуждите на диспечерите, които трябва да работят на няколко монитора, са предоставени мощни работни станции Fujitsu.

Сред другите интересни проекти се нареждат този за изграждане на инфраструктурата на главна дирекция „Гранична полиция“ и проектът „МАДАРА” в Института по органична химия с Център по фитохимия, където на базата на Fujitsu решение, беше изграден изчислителен комплекс за авангардни изследвания по молекулен дизайн, нови материали и нанотехнологии.

През изминалата година доставихме на Агенция по вписванията високопроизводителен дисков масив от серията ETERNUS, модел DX8700, който на практика е най-големият масив в света. Народното Събрание също е клиент на марката – отново с дисков масив от серията ETERNUS. Наши продукти и решения се използват почти в цялата държавна администрация. Всички проекти са релизирани благодарение на нашите оторизирани партньори в България, тъй като ние не извършване директно търговска дейност.

Сред корпоративните ни партньори са Контракс, Лирекс, Стемо, S&T България. Благодарение на тях, както и на нашите дистрибутори, продуктите ни достигат до всяка една точка на страната.

Трудно ли се прави бизнес в страна като България и как се справяте с българската действителност?

Изследване на Световната банка – „Индекс Правене на бизнес 2012”, поставя България на 59-то място от 183 държави по лекота на правене на бизнес. Изследването е базирано на редица показатели като започване и закриване на бизнес, регистриране на собственост, плащане на данъци, защита правата на инвеститорите и др. Истината е, че в България всички тези неща са трудни, а от собствен опит и от контакти с моите бизнес партньори знам, че най-трудно за бизнеса е общуването с администрацията. Повсеместната липса на електронни услуги създава пречки, липсва и реално действащо електронно правителство. Освен това процедурите, свързани с регистрационни, лицензионни и разрешителни режими са много тромави. Ако всички тези неща се облекчат и добавим прозрачност, считам, че бихме могли да се придвижим доста по-напред и България ще стане по-привлекателна.

По-благоприятна ли стана бизнес средата след присъединяването ни към Европейския съюз?

Имаме няколко проекта за клиенти, които са били бенефициенти по някои европейски фондове и това, което ми направи впечатление е дългия жизнен цикъл на проекта – около година и половина от кандидатурата до финалния етап. Съществуват безброй сложни и отнемащи много време процедури, които са особено тежки за по-малките фирми. Те нямат капацитет да оформят сами кандидатурата, затова трябва да платят за консултант. Ще ви кажа и един парадокс, за който разбрах от разказ на управител на консултантска фирма  – за да подготви кандидатурата си за проект за финансиране закупуването на една копирна машина, малка фирма се принуждава да попълни толкова документи и да принтира и копира толкова страници, че реално похарчва пари за две копирни машини.

Ако трябва да посочите едно най-високо постижение на компанията на българския пазар, какво ще бъде то?

Не бих измерила подобно постижение в сделки, а по-скоро в успешни взаимоотношения с нашите партньори и клиенти. Това е особено ценно, тъй като през всички тези години успяхме да изградим много здрави отношения, почиващи на бизнес етика и лоялност. Смело мога да кажа, че освен че правим бизнес с тези хора, ние сме и приятели. Добрите сделки не са достатъчни без добри отношения, почтеност и прозрачност – това е нашата визия и не мисля, че бихме успели без нея.

А има ли нещо, което не успяхте да реализирате за тези години, въпреки желанието си?

Не мисля, че сме се провалили в нещо, по-скоро ми се иска все повече и повече клиенти да откриват алтернативата на нашия пазар. У нас американските IT компании доминират, а ние сме единствената голяма компания от световен мащаб, която не е американска. Затова бих искала клиентите все по-често да се обръщат към алтернативата, защото ние можем да я дадем, а тя е добра. Понякога става въпрос за чисто психологическа бариера, която трябва да бъде преодоляна, за да се види по-добрата страна.

Кои са онези технологии на Fujitsu, които все още не може да предложите на българския пазар, а бихте искали да го направите?  

Ние сме една глобална компания и като такава следва да предлагаме услуги и продукти с еднакво високо качество навсякъде, така че определено имаме амбиции да направим повече технологии на Fujitsu достъпни на българския пазар. Компанията предлага още много доста интересни продукти, в които влиза както софтуер, така и хардуер, а и такива, които не са пряко свързани с IT сектора. Пример в това отношение са мобилните телефони и аз съм сигурна, че ще дойде момента, в който ще се радваме на по-разширеното портфолио на Fujitsu и на нашия пазар. Лично на мен много ми се иска да предлагаме и смартфони на българския пазар. Аз лично ще съм първият човек, който би си взел такъв апарат. А това значи много, предвид че е изключително важно служителите в една компания да харесват собствените си продукти. В противен случай е абсурдно да убедиш някой друг да ги купи. 

В момента зелените технологии са един от хитовете на пазара. Какво предлага в това отношение Fujitsu за корпоративния сектор?

Компанията има над 20-годишен опит в това отношение и един от лидерите в зелените технологии. Но докато в страни като Германия и Австрия подобна техника се търси много, у нас това още не е така. Проблемът отчасти произлиза от факта, че зелената техника е малко по-висока като цена. Разликата между два модела настолни компютри – стандартен и т.нар. zero watt, при който консумацията на енергия в режим на готовност е нулева – е 15 евро. Това наистина не е много, но при една обществена поръчка има голямо значение, тъй като там основният критерий е най-ниската цена, а зелената технология се явява само екстра, която не е задължителна, съответно не е посочена в изискванията. Освен това българските компании са ограничени откъм бюджет, а нямат и практика да правят оценка на консумацията на ресурси. За да навлязат зелените технологии, най-напред трябва да се промени начина на мислене и законодателството.  

Споделете няколко думи за облачните технологии и начина, по който те навлизат на пазара.

Истината е, че доста потребители ползват от много време облачни услуги, без да знаят за това. В момента, в който проверите вашата Gmail поща, вие реално ползвате облачна услуга. От чисто техническа гледна точка облакът не е нещо ново. С две думи, това е модел за доставка, при който за една компания може да се окаже, че е по-изгодно да не закупува оборудване, а да го ползва като услуга за даден период и когато има необходимост. Закупуването често води до ненужно презапасяване, а освен това има определен технически период за инсталиране, внедряване и тестове, преди потребителите да могат да ползват услугата.

От друга страна, ползвайки това като услуга, просто влизаш в един портал, конфигурираш според желанията и нуждите и реално веднага започваш да го ползваш. Това е т.нар. „инфраструктура като услуга“, която предлагаме и ние под формата на портала Fujitsu Global Cloud Platform. Така нужният ресурс се обезпечава за часове и имаш реална представа за това колко струва услугата. Fujitsu предлага и софтуер под наем, който е много по-гъвкав спрямо това да купуваш същите пакети, да плащаш годишни лицензионни такси и т.н. Аз лично обаче не вярвам, че някой ще премине изцяло в облака, а по-скоро ще заработи един хибриден модел, при който част от ресурсите ще бъдат в офиса, а останалите – в облака.   

Гладът за висококвалифицирани кадри в IT индустрията никога не секва. Какво бихте споделили за младите специалисти, които биха искали да станат част от компанията?

Категорична съм, че българските специалисти са доста по-добри от колегите навън. Това, което ми се иска обаче е хората да не бягат в чужбина, но това трябва да бъде най-вече политика на държавата. Създаването на благоприятни условия трябва да започва още от училище, а стажантските програми към големи компании в университетите се изключително важни. Специалистите в чужбина са по-тесни и се интересуват преди всичко от техните ресори, докато у нас нагласата е, че могат да се свършат повече неща и че трябва да се поема повече отговорност. Като всяка голяма компания, Fujitsu също поддържа определени профили за различните длъжности, на които трябва да отговарят кандидатите, като обикновено изискването е за икономическо или техническо образование. Но ако двама души гледат под различен ъгъл на дадена задача или проблем определено се получават много конструктивни неща, а това е много важно.