BlackBerry е името, с което компанията Research in Motion постигна невероятен успех в последните години, но някъде по пътя нещата се объркаха и бизнес телефонът, който се превърна в задължителен аксесоар за висшестоящи служители на стотици компании по целия свят вече няма своето магическо привличане. Много преди iPhone да промени мобилните комуникации, а Google изобщо да помисли за този бизнес, ВlackBerry вече беше супер хит. Какво тогава се случи?
В момента RiM се бори да запази мястото си на мобилния пазар и вече се раздели с ръководството си. Бъдещето пред компанията не е никак розово, но ако обърнем поглед към миналото, може да видим някои важни уроци и поуки, които да извлечем от политиката на техонологичната фирма.
1. Винаги давайте най-доброто от себе си
Когато BlackBerry се появи за пръв път на пазара, този апарат наистина нямаше еквивалент. Умен телефон с физическа QWERTY клавиатура, той бе олицетворение на всепроникващото влияние на електронните съобщения. RiM продаваше продуктите си с невероятна лекота като дори не разчиташе толкова на реклама, а на носещия се от уста на уста слух за качествата на апарата.
А днес?
Погледнете iPhone и водещите Android устройства – те са атрактивни, забавни, високотехнологични и привличат погледа на всеки. В момента BlackBerry не притежава нито едно от тези качества. Вместо да развите смартфона си и да го съобрази с модерните тенденции, Research in Motion остави BlackBerry по течението и се зае да прави таблета PlayBook, който се превърна в тотален провал. Изводът – за да бъдете актуални във всеки един момент на пазара трябва да предлагате нещо уникално и качествено. Не разчитайте на стари лаври, защото интересите, тенденциите, търсенето и технологиите се променят светкавично.
2. Наблегнете на силните си страни, оставете слабите
Разгърнат, този принцип звучи по следния начин: съвсем нормално е да имате слаби страни, но вместо да губите време и ресурси, за да се опитате – често безуспешно – да ги поправите, по-добре е да вложите усилията си там, където се чувствате най-силни и да развиете именно тези елементи.
Няма съмнение, че силата на RiМ лежеше в BlackBerry, но канадците се отказаха от апарата, за да опитат да се качат на “таблетния влак”, където местата са безкрайно малко, а билетът струва доста скъпо. В резултат нито смартфона, нито таблета се оказаха на нужното равнище, за да се конкурират успешно със сходните продукти.
Всъщност няма значение в каква сфера работи компанията ви. Ако се фокусирате върху слабите си страни, силите ви постепенно ще атрофират заради пренебрегването им. Ако искате да сте добре на пазара, открийте онова, което ви прави силни – продукти, услуги, подходи, връзки с клиенти – и се постарайте да извлечете максималното от тях. По този начин ще може успешно да неутрализирате проблемите, идващи от недостатъците в.
3. Познавайте добре клиентите си
И най-вече знайте кои всъщност са те! В даден момент ръководството на Research in Motion загуби представа коя всъщност е целевата аудитория на нейните продукти. Тогавашният съизпълнителен директор Майк Лазаридис бе убеден, че това са корпорациите. Други, водени от другия изпълнителен директор Джим Балсили, смятаха, че компанията трябва да гледа най-вече към потребителите.
Ако не сте убедени кои да вашите клиенти и не ги познавате добре, на практика е невъзможно да успеете на пазара. Езикът, съобщенията, платформите, марките и връзките с обществеността на всяка компания се променят напълно според това коя е тяхната крайна аудитория. Ето защо трябва да идентифицирате клиентите си колкото се може по-скоро и да насочите всичките си пазарни усилия към тях.
4. Шефовете са онези, които задават тона
Идеята, че модерната компания работи на принципа на консенсуса и йерархията не е от значение за решенията е примамлива, но често погрешна. Истината е, че фирмата е като армия, а нейният ръководител е генералът. Оставате по-нисшите офицери да ви се пречкат прекалено дълго и да ви отклоняват с техните собствени виждания и ще загубите контрола върху съдбините на поверената ви компания.
Вземете например две от най-успешните съвременни компании – Apple и Amazon. Когато гигантът от Купертино показа на света своя iPad, именно Стийв ДЖобс бе този, който лично се появи на сцената с анонса. Джобс говореше уверено, изглеждаше непреклонен и ясно показа, че е двигател на политиката на компанията. Когато личност от такъв висок калибър гарантира за даден продукт, той определено има по-голям шанс за успех. Джеф Безос в Amazon работи по същия начин. От друга страна вече бившите шефове на Research in Motion непрекъснато бяха в противоречия както помежду си, така и относно какви са най-важните приоритети и цели на компанията. А така не се прави.
5. Говорете по-често с клиентите си
Когато сте начело на среден или голям бизнес, идеята да се затворите в една въображаема кула далеч от случващото се на пазара изглежда добре. В крайна сметка нали шефът трябва да бъде недосегаем, нали?
Не точно!
Клиентите са онези, от чиито решения зависи дали компанията ви ще просперира. Прекият контакт с тях е практически задължителен. Ако комуникирате само от конферентната зала скоро ще се самоизолирате и няма да сте в час със ставащото навън. Очевидно е, че ръководителите на Research in Motion не са успели да се вслушат в гласа на потребителите, иначе щяха да знаят, че никой не иска таблет с марката BlackBerry, който всъщност не поддържа имейли и указатели.