iPad на две години: а сега накъде?

Точно преди две година в петък, 27 януари 2010 г. Apple представи на света своя iPad. Снабден с виртуална клавиатура, която Стийв Джобс описа като “мечта за писане”, възможност за HD плейбек и определян като “гигантски iPod”, новият таблет пое по нелекия път, който очаква всички дебютиращи на пазара джаджи.

Въпреки че приключвайки речта си Стийв Джобс бе посрещнат с множество овации, критици и експерти побързаха да се изкажат неласкаво за новото устройство. На прицел попадна както името му, така и някои считани за сериозни недостатъци. Заключението тогава бе, че новото устройство ще се продава заради марката Apple, но просто няма как да остави траен отпачетък върху пазара.

Всички те обаче грешаха

Успехът на iPad не закъсня, а до един момент (появата на контролера Kinect за XBOX360) таблетът дори бе най-бързо продаваната електронна джаджа на всички времена. Всъщност дори малцината, които не предричаха провал, не бяха такива оптимисти.

Преди броени дни Apple затвори една от най-успешните страници в историята си, регистрирайки рекордни приходи от 46.3 милиарда долара за последното тримесечие. За същия период компанията продаде 37 милиона iPhone-а и 15.4 iPad-а. Успехът на таблета дори накара изпълнителният директор Тим Куук да обяви, че предвижда момент, в който пазара на такива устройства ще надмине този на компютри, поне по бройка на продажбите.

Вглеждайки се в тенденциите при преносимите компютри и по-специално възхода на т.нар. ултрабуци, сливането на таблет и компютър определено изглежда възможно. Някои производители като Lenovo и техния ideaPad YOGA и дори вече направиха първите крачки, които засега са със спорен успех.

Но да се върнем към iPad

Две години след пускането си в продажба, таблетът не само практически създаде модерния пазар на такива устройства, но и трансформира начина, по който се ползват те за забавление, работа и образование. Скоростта, с която iPad се разпространява – от местната автомивка до болници и летища – също не е за подценяване.

Размерът, тъчскрийна и приложенията за него превърнаха iPad от проста потребителска електроника във вездесъща джаджа. Не съществува друг подобен уред, който да разполага с капацитета да се интегрира бързо и ефективно в толкова различни сфери.

За същия период се появиха и досат от т.нар. iPad убиици. От тях твърде малко изобщо постигнаха някакъв успех. Едва с излизането на Kindle Fire пазара се сдоби с устройство, което се продава на доста по-ниска цена, но донякъде успява да предложи същото съдържание и екосистема. Истина е, че таблетът на Amazon се продава добре, особено във веригата Best Buy, но успехът му по никакъв начин не влияе отрицателно на продажбите на iPad.

Android все още си остава водеща платформа за мобини устройства и смартфони, но при таблетите броят на успешните модели и качеството на достъпните приложения е доста малък. Нещо повече, към момента бройката на Android приложенията, направени специално за таблет едва ли надхвърля тази на приложенията за iPad при неговото пускане.

Това не означава, че конкуренцията вече е обречена. С Windows 8 и новия Metro интерфейс Microsoft ще покаже защо е лидер в софтуерния бизнес. Но конкретно при таблетите нещата изглеждат прекалено едностранни. Както изтъква създателят на Instapaper и бивш водещ програмист на Tumblr Марко Армент, “все още не знаем дали реално съществува пазар на таблети. Онова, което знаем е, че има пазар за iPad”.

Две години след появата си таблетът на Apple представлява крайъгълен камък за следващото поколение мобилни технологии, както за компанията, така и за индустрията като цяло. А това не е малко за едно бебе.