Apple и Google в спор за глобалния връх

Марката Apple е повишила стойността си с цели 33 процента спрямо началото на годината и в момента се изчислява на феноменалните 39.3 милиарда долара, твърди изследване на консултантската група Brand Finance. Това превръща отрочето на Стийв Джобс във втората най-скъпа марка в света. Въпреки това в централата на гиганта в Купертино нямат повод за чак такова празненство, защото едно име все още е недостижимо напред в класацията.

И то е Google

Интернет компанията продължава да води класацията на най-скъпите марки като стойността й се изчислява на 48.3 милиарда долара. След съвсем скорошната сделка, при която Google придоби над хиляда патента от IBM, е доста вероятно позицията на компанията да се укрепи още повече. Безпрецедентната сделка с някогашния компютърен производител номер едно обхваща широка гама патенти от най-различни области: от мобилни технологии през управление на файлове до дизайн на платки. Причината за трансфера на правата върху тези патенти е, че Google всячески се опитва да защити своята платформа Android от съдебни дела от конкуренти. И по този начин да укрепи още повече стойността си като марка.

Преди да произнесе окончателната си присъда, Brand Finance събира и анализира различни фактори като приходи, разходи, печалби и други финансови показатели, както и иначе разтегливи фактори, които получават доларова стойност. Любопитното в последното издание на класацията на лондонската анализаторска къща е, че за пръв път първите четири от компаниите в нея са от технологичния сектор: след Google и Apple идват Microsoft (39 милиарда) и IBM (35 милиарда). Едва по-нататък следват конгломерати като Walmart, General Electric, AT&T и Coca Cola. В резултат на разклатеното икономическо доверие няколко известни търговски банки като Wells Fargo и Bank of America изобщо отпаднаха от челната десятка.

Това оставя Apple и Google в схватка, от изхода на която ще се реши не само коя ще бъде водещата технологична компания, но и коя ще оглави глобалната бизнес среда. Въпреки че в подобни ситуации напрежението обикновено е върху страната на лидера, който непрекъснато трябва да се стреми да запази и защити позицията си, Apple също не може да си позволи спокойствие. Второто място този път е в резултат на малко неочаквания спад с 8 процента на стойността на Microsoft, който изпрати компанията на Стийв Джобс в подножието на върха, но пускането на Windows 8 доста вероятно ще даде така нужния тласък на Microsoft. Не че това ще е толкова лесно – в момент, в който стойността на първите 100 компании в класацията на Brand Finance е паднала средно с 2.4 процента от януари 2011 г., Apple регистрира скок с над 30 процента.

На какво всъщност се дължи това?

Според аналитичен доклад на WPP Apple дължи свръхуспешния си имидж на комбинация от добре прикрита стратегия и шумна маркетингова тактика. „Apple успешно ръководи развойната си дейност далеч от очите на обществото, като в същото време на висок глас рекламира нейните реални продукти”, пише в доклада. „Компанията откри неразвито досега място и веднага го запълни с ново устройство – iPad. В последното четиримесечие на 20120 г. компанията е продала повече iPad таблети, отколкото Mac компютри. Специално успехът на iPad позволи на Apple да изпревари Dell и HP в продажбите на преносима компютърна техника. Капацитетът на компанията се разширява непрекъснато благодарение на триединството, постигнато от платформа, съдържание и устройство”.

Какъв е отговорът на Google?

Компанията, чийто най-успешен продукт все още е нейната търсачка, продължава да се радва на репутацията на една от най-надеждните и предпочитани марки в света. Google обаче свързва най-големите си надежди с предстоящия Nexus 4G, който би трябвало поне в очите на стратезите от централата в Менло Парк да победи iPhone 4. Смартфонът ще ползва Android 4, за която се очаква да бъде най-мощната и развита версия на операционната система, пускана досега. Ice Cream Sandwich ще комбинира най-доброто от всичко: Honeycomb (Android операционна система за таблети) и Gingerbread (Android операционна система за смартфони). Очаква се сред новите функции на Android 4 да бъдат лицевото разпознаване, усъвършенствана флаш функционалност, както и възможността телефонът да изпълнява ролята на USB хост, в който да включите вашия XBOX360 контролер.

Експертите наричат Nexus 4G „абсолютен звяр” и по всяка вероятност има добра причина за това. Смаптфонът ще се захранва с двуядрен Snapdragon процесор, който включва Krait чипове от Qualcomm и 1GB RAM. Snapdragon процесорът най-вероятно ще върви на умопомрачителната скорост от 2.5 GHz на ядро, което е поне сто пъти повече от нормален ARM-базиран процесор. В сравнение iPhone 5 ще има двуядрен А5 процесор с 1GB RAM, което е доста по-малко в сравнение с Nexus 4G.

Няма съмнение, че Nexus 4G е големият коз в ръкава на Google. С него компанията ще се опита да удържи победа над Apple, удряйки право в сърцето на гиганта – смартфоните. Залогът за Google е доста голям, особено като се има предвид, че в последно време интересът към Google+ почна да намалява спрямо бума, който социалната мрежа усети в началото. Nexus 4G срещу iPhone на пазара на смартфоните и Google срещу Apple в глобален план са предстоящите битки на технологичната арена. Поне докато не видим следващото издание на класацията на Brand Finance.