Ultrabook: 300-милионният отговор на Intel

Ако сте решили да замените поовехтелия си MacBook Air с нещо друго, трябва да знаете , че не сте единствените. Същото иска и Intel – и нарича „другото” Ultrabook. Компанията, която е известна най-вече със своите процесори, вече от няколко месеца лансира публично идеята за Ultrabook и дори не крие своите сериозни амбиции – до края на следващата година  цели 40 процента от РС лаптопите на пазар трябва да са Ultrabook.
 
Ултрабуците са ултралеки преносими компютри, които приличат потресаващо много на MacBook Air – с дебелина не повече от 0.8 инча, с Intel процесор, с метални корпуси за по-добро разсейване на топлина, със SSD драйв, с дълъг живот на батерията и още по-дълго време в режим на готовност и на достъпна цена. Все качества, които MacBook Air притежава. Всъщност дали самият MacBook Air не е Ultrabook? На този въпрос, твърдят от Intel, може да отговори само Apple. Но истината е, че MacBook Air е Ultrabook по всичко, с изключение на името.

Решен да стимулира производството и търсенето на PC-та, а не на ARM-захранваните таблети, Intel откровено се дразни на невъзможността на компаниите, създаващи лаптопи да постигнат изискванията, посочени по-горе (единственият преносим компютър, който можеше да бъде конкурент на MаcBook Air бе Adamo, но Dell успя да провали всичко). И то до такава степен, че наскоро обяви създаването на т.нар. Ultrabook Fund, на стойност 300 милиона долара. Неговата главна задача е да обезпечи изследователската и развойната дейност на компании, които искат да разработят продукти в категорията на Ultrabook. Целта на фонда е да подсигури пълния производствен цикъл за следващите 3-4 години, докато системата за иновационната технология заработи на пълни обороти.

Стратегията на Intel за прекратяването на доминацията на Apple се опира на три основни стълба. Най-напред усилията на компанията започнаха с второто поколение Intel Core процесори. Това семейство продукти позволява дизайна на доста тънки (по-малко от 21 мм или 0.8 инча) лаптопи на достъпна цена. Очаква се първите продукти, ползващи тази мобилна технология да се появят на пазара през зимата на 2011 г.

Второто нещо, което ще определи успеха на новата инициатива са процесорите, познати с кодовото име Ivy Bridge, които по план се очаква да станат общодостъпни в началото на 2012 г. Лаптопите, базирани на Ivy Bridge ще получат по-висока ефективност при консумацията на енергия, повишена производителност и високо ниво на сигурност. 

Третата стъпка са планираните за 2013 г. продукти, обединени под названието Haswell, чиято основна задача е да намалят наполовина консумацията на енергия спрямо сегашните микропроцесори.

За да получи Ultrabook лаптопът признание на пазара е необходимо съдействието на голяма част от хардуерната индустрия и Intel вече провежда сериозни разговори с по-големите компании. Очевидно е, че това, което Intel иска е напълно постижимо – виждаме го чрез милионите продажби, които Apple реализира с MacBook Air. И въпреки това петте най-големи производителя в света – Dell, HP, Lenovo, Acer и Asustek – не са в състояние да предложат адекватен отговор. Самата Intel прозря възможността за активно участие на пазара на мобилни технологии още през 2006 г., обявявайки своя мобилен процесор Atom. Но за съжаление Apple и iPad първи сложиха ръка на пазара. Въпреки годините подготовка, Atom и свързаните с него х86 системи не са в състояние да се борят с ARM-базираните таблети. Няколкото х86 CPU таблета на пазара разполагат с не повече от 50-60 процента от живота на батерията, който имат техните конкуренти и вървят под Windows 7, въпреки невъзможността на операционната система да предложи работеща тъчскрийн среда.

Големият проблем на Intel с таблетите не е, че те дърпат от продажбите на лаптопи, а че всъщност представляват пазар, в който компанията не може да участва. Ултрабуците са опитът на Intel да улови онези характеристики, които правят таблетите толкова примамливи, като в същото време предлага опции, характерни за лаптопите и така поддържа притока на пари към х86-базираните устройства. Ултрабуците няма да са конкурент на таблетите – не очаквайте да видите модел на цена 500 долара – но със сигурност реториката на Intel ще се завърти около „Таблет плюс” изживяването: удобството и мобилността на таблета, съчетано с мощността и гъвкавостта на лаптопа. Изживяване, което засега струва на компанията 300 милиона долара.