Триизмерни неволи: има ли бъдеще за 3D TV?

Повечето компании я обичат. В Sony са направили своя мисия еднолично да я наложат като неразривна част от своите продукти. Киноманите по-скоро се мръщят на нея, когато е сложена в последствие и насила. Обикновените потребители пък направо реагират хладно и я подминават с пренебрежение. Това е триизмерната технология или както е позната с

двата магически символа – 3D.

Въпреки сериозният шум, който се вдига около 3D технологията, реакцията на пазара до момента е по-скоро негативна. Анализаторите обясняват това с няколко факта, най-смислени от които са липсата на достатъчно качествени 3D филми и програми по телевизията, както и сякаш вродената неприязън към тези досадни очила. На всичкото отгоре все още не е ясно към коя точно разновидност на 3D технологиите трябва да се насочим като потенциални купувачи. Никой не обича да чете стотици страници технически обяснения преди да отиде на пазар и липсата на единен технически стандарт с нищо не помага на продажбите на 3D телевизорите.

Но въпросът си остава: интересуват ли се изобщо потребителите от 3D TV или по-скоро изчакват, докато се появи ясен технически стандарт и по-атрактивни 3D филми и канали?

Или… просто не им пука?

Съдейки по скорошен материал в ежедневника New York Post по-скоро везните клонят към последния вариант. Вестникът цитира няколко известни ТВ наблюдатели, повечето от които са твърдо скептични към триизмерната телевизия, най-вече в близко бъдеще. Рекламното търсене за 3D спортния канал на ESPN например е толкова ниско, че ТВ станцията дори обмисля да го спре изцяло, твърди анализаторът Филип Суон пред New York Post.

Шефът на конгломерата HDNet Марк Кубан е сред крайните песимисти. “3D телевизията просто се издъни“, казва той. Колоритният Кубан, който е и собственик на шампиона на НБА Далас Маверикс, не за пръв път критикува триизмерните образи на екрана. „Ако 3D телевизията изобщо има бъдеще, то със сигурност не е спорт“, написа той на личния си блог още през февруари тази година. „Хората няма да плащат огромни суми за смешни очила, които да носят и да се взират един в друг“.

Зрителска прозявка

Някои телевизионни компании може и да се опитват да лансират 3D като най-великото изобретение след цветната телевизия, но усилията им със сигурност не се споделят от американската публика. Много голяма част от зрителската аудитория вече има поне по един HD телевизор и на този етап не планира да харчи пари за още.

Риди Пател, анализатор към HIS iSuppli, твърди, че едва 13 процента от американските домакинства планират да направят нова покупка на телевизор в следващите дванадесет месеца. А според New York Post при неблагоприятните условия и липсата на реални придобивки от подобен ход, 3D телевизорът наистина не е на преден план за потребителите. Дори когато 3D функционалността е заложена в някои от по-скъпите модели, притежателите им на практика не я ползват.

Може би защото 3D очилата наистина изглеждат смешно?